Próbkowanie danych w Google Analytics może być korzystne. Jednak często prowadzi to do nieścisłości. Próbkowanie danych w Google Analytics może negatywnie wpłynąć na raportowanie. Dobra wiadomość jest jednak taka, że możesz ominąć ich ograniczenia, a w niniejszym artykule omówimy pięć sposobów, które pomogą uniknąć tego niekorzystnego procesu.
Czym jest próbkowanie danych w Google Analytics?
Jeśli analizujesz duży zestaw danych, odkrycie znaczących informacji z całego zestawu danych może być trudne lub kosztowne. Dlatego, aby przyspieszyć, ułatwić i zwiększyć efektywność tego procesu, Google Analytics pobierze podzbiór Twoich danych do analizy za pomocą próbkowania danych.
Jak zidentyfikować próbkowane dane?
Możesz stwierdzić, czy dane są próbkowane, obserwując kolor ikony tarczy u góry raportu. Gdy ikona tarczy jest zielona, dane, na które patrzysz, nie są próbkowane. Jeśli widzisz żółtą tarczę, Twoje dane są próbkowane.
Możesz także zmienić charakter próbkowania, aby zwiększyć lub zmniejszyć wielkość próbki, wybierając opcję „Większa precyzja” dla większej wielkości próbki lub krótszy czas reakcji” dla mniejszej wielkości próbki z menu rozwijanego.
Jak działa próbkowanie w Google Analytics?
Jak zostało napisane powyżej, próbkowanie danych w Google Analytics ma na celu przyspieszenie procesu analizy milionów danych dzięki wykorzystaniu tylko ich części do przedstawienia całości. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy zestaw danych przekracza domyślny próg 250 000, który można regulować. Próbkowanie danych w Google Analytics aktywuje się automatycznie po przekroczeniu tego progu.
Gdy próbkowanie jest aktywne, Google Analytics zidentyfikuje liczbę odwiedzin w wyróżnionym zakresie dat. Następnie procent wymagany przez częstotliwość próbkowania jest obliczany na podstawie ustawienia próbkowania.
Podczas wybierania danych z zakresu dat Google Analytics korzysta z częstotliwości próbkowania. Na przykład, jeśli masz częstotliwość próbkowania 50%, a dzień taki jak sobota miał 100 000 odwiedzin, zostanie wybranych losowo 50 000 wizyt.
Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek | |
Suma sesji | 400 000 | 100 000 | 200 000 | 420 000 | 300 000 |
próbka 50% | 200 000 | 50 000 | 100 000 | 210 000 | 150 000 |
próbka 25% | 80 000 | 20 000 | 40 000 | 84 000 | 30 000 |
Kiedy Google Analytics pobiera próbki danych?
Jeśli korzystasz z bezpłatnej wersji Google Analytics, po przekroczeniu progu 500 000 sesji dostęp do niepróbkowanych danych będzie ograniczony.
Istnieją dwa powody, dla których opracowano funkcję próbkowania danych Google: oszczędność czasu i zwiększenie szybkości. Dlatego Google Analytics będzie próbkować dane, gdy dany zbiór danych jest bardzo duży i jego przetwarzanie może zająć zbyt wiele czasu. W takim przypadku wybierze tylko część danych do przetworzenia.
Ograniczenia próbkowania danych
Istnieją dwa główne powody, dla których próbkowanie danych może nie być preferowane:
- Jeśli wybierzesz minimalny rozmiar próbki, nie uzyskasz dobrej reprezentacji swoich danych.
- W miarę rozwoju witryny raporty dotyczące próbkowanych danych mogą stawać się coraz bardziej niedokładne.
Dlaczego nie w pełni ufamy próbkowanym danym? Weźmy pod uwagę np. przychody ze sprzedaży. W Google Analytics miesięczny przychód może wynosić 1 milion USD, podczas gdy rzeczywista sprzedaż to 900 000 USD.
Próbkowanie doprowadziło do niedokładnych danych dotyczących sprzedaży, co może mieć negatywne skutki finansowe, jeśli podejmujesz decyzje w oparciu o Google Analytics. Dlatego bardzo ważne jest, aby wiedzieć, że to, co otrzymujesz z przykładowego raportu Google Analytics, jest szacunkowe, a nie rzeczywiste liczby.
Inną wadą pracy z próbkowanymi danymi jest to, że możesz stracić szansę na wyraźne zobaczenie rzeczy w miarę wzrostu danych, zwiększając w ten sposób swoje szanse na podejmowanie ryzykownych decyzji. Pamiętaj, że raporty próbkowania danych Google Analytics stają się coraz bardziej niedokładne w miarę powiększania się zbioru danych.
Sposoby na uniknięcie próbkowania danych w Google Analytics
Istnieje kilka opcji do wyboru, jeśli chcesz uniknąć próbkowania danych. Wybór opcji zależy od rodzaju przeprowadzanej analizy, czasu oraz budżetu. Przyjrzyjmy się niektórym z tych opcji.
Użyj mniejszego zakresu dat
Skrócenie zakresu dat raportu to najszybszy sposób na uniknięcie próbkowania danych. Dlatego rozsądne jest uwzględnienie mniejszej liczby dni, jeśli potrzebne są niepróbkowane raporty dotyczące danych.
Najmniejszy możliwy zakres dat to jeden dzień. Mniejszy zakres dat da liczbę odwiedzin poniżej 500 000. Jeśli codzienne odwiedziny Twojej witryny przekroczą 500 000, automatycznie otrzymasz próbkowane dane do swoich raportów. Dlatego zawsze możesz rozważyć użycie go, gdy się spieszysz i potrzebujesz dokładnego raportu dla swoich danych, ponieważ jest to najłatwiejszy i najszybszy sposób na uniknięcie próbkowania danych.
Uprość raport
Uproszczenie raportów również odgrywa kluczową rolę w ograniczeniu próbkowania danych w Google Analytics. Jeśli to możliwe, używaj wymiarów podstawowych, aby zwiększyć dokładność danych w raportach.
Zalecamy zapoznanie się ze standardowymi raportami, aby wiedzieć, czy odpowiadają one Twoim potrzebom. Standardowe raporty zawierają wstępnie przetworzone dane, które w Google Analytics są zawsze niepróbkowane.
Korzystaj z wersji premium Google Analytics
Tak, to kosztuje, ale jak cenne są dokładne dane? Korzystanie z Google Analytics w wersji premium umożliwia próbkowanie danych tylko wtedy, gdy uzyskasz ponad 100 milionów sesji w zakresie raportów. Jeśli masz budżet i chcesz zająć się witryną na dużą skalę, możesz przejść na Google Analytics 360, co zapewnia wyższe limity oraz możliwość uzyskiwania dostępu i eksportowania dużych zestawów niepróbkowanych danych.
Przejdź na nową wersję Google Analytics 4
Używanie usług Universal Analytics do raportowania danych będzie wiązało się z większymi ograniczeniami niż w przypadku nowych usług GA4. Aby uniknąć próbkowania danych w raportach, możesz skonfigurować usługę Google Analytics 4, która wcześniej była oznaczona jako usługa Aplikacje+internet w Google Analytics.
W przeciwieństwie do poprzednich wersji usług Google Analytics 4 zawiera dane historyczne z 14 miesięcy. W związku z tym może zapewnić wyższy limit próbkowania danych.
W raporcie niestandardowym Google Analytics 4 próbkowanie danych ma miejsce tylko wtedy, gdy zdarzenia przekraczają 10 milionów wierszy. Właściwości GA4 łączą dane z różnych witryn i aplikacji mobilnych w jednym zestawie raportów, co pozwala na przeprowadzanie analiz między platformami.
Umożliwiają gromadzenie danych z Twojej witryny za pomocą Menedżera tagów Google i aplikacji mobilnej przy użyciu integracji GA4 Firebase. GA4 ma również zaawansowane funkcje, takie jak „Rozszerzony pomiar”, który automatycznie śledzi głębokość przewijania, osadzone filmy z YouTube, pobieranie plików i linki wychodzące.
Ponadto ta wersja umożliwia przeniesienie danych do innych usług Google Analytics. Właściwości GA4 odblokowują raporty, które pozwalają analizować odbiorców na nowe sposoby, takie jak doraźna analiza ścieżek i ścieżek.
Podsumowanie
Próbkowanie danych ma na celu zaoszczędzenie czasu poprzez zwiększenie szybkości przetwarzania w raportach Google Analytics. Trafność pobierania próbek zależy od rodzaju analizowanego raportu. Jeśli Twoja witryna stała się zbyt duża, niewłaściwa wielkość próbki może negatywnie wpłynąć na analizę danych, ponieważ próbkowane dane staną się bardziej niedokładne.
Jeśli nie wiesz, co zrobić w takiej sytuacji, skontaktuj się z naszymi ekspertami. Pomożemy dostosować Twoją analitykę, by zbierane dane były dokładne i wiarygodne.