Dane na temat Twojej firmy, jak i użytkowników korzystających z Twojej witryny zawsze powinny być nieodzowną częścią Twojej strategii marketingowej. Aby jednak zbierać dokładne dane trzeba wiedzieć, które informacje monitorować i skąd je czerpać. Właśnie dlatego w tym artykule omówię siedem podstawowych źródeł, z których możesz czerpać informacje na temat swojego biznesu i podejmowanych działań marketingowych.
Spis treści
ToggleAnalityka internetowa
Analityka internetowa to jedno z najważniejszych źródeł danych do monitorowania, które pozwala właścicielom witryn analizować zachowania osób odwiedzających ich strony. Proces analizy obejmuje przeglądanie, śledzenie i raportowanie danych w celu poznania stopnia zaangażowania użytkowników sieci na witrynie.
Analityka internetowa ma dwie główne kategorie:
Analityka Off-site: to analiza, która służy ocenie aktywności użytkowników poza Twoją witryną, tak aby estymować potencjał odbiorców możliwie najdokładniej. Analityka internetowa pozwoli Ci przeanalizować wyniki Twojej firmy w porównaniu z konkurencją. Analizy opierają się na danych zebranych z serwisów, takich jak platformy mediów społecznościowych, wyszukiwarki i fora internetowe.
Analityka On-site: Jest to wąski nacisk na konkretną witrynę internetową w celu określenia wydajności witryny. Ta analiza może pomóc Ci określić ilu użytkowników odwiedziło Twoją stronę w przeszłości. Dane zebrane w ramach tej analizy są istotne dla właściciela strony i mogą obejmować najpopularniejsze treści w witrynie.
W marketingu internetowym możesz zbierać dane, które obejmują m.in.: wyświetlenia stron, ścieżki odbiorcy, współczynniki konwersji, witryny odsyłające i źródła ruchu. Wszystkie te dane zebrane za pomocą narzędzi służącym analityce internetowej i są częścią procesu zarządzania klientami, który służy do podejmowania lepszych decyzji biznesowych. Korzystając z analityki internetowej, możesz zatrzymać klientów, przyciągnąć więcej odwiedzających i zwiększyć wysokość wydatków klientów.
Zalety analityki internetowej:
- Możliwość estymowania produktów, które prawdopodobnie zwiększą sprzedaż w przyszłości.
- Znajomość średnich oraz całościowych wydatków klientów na stronie.
- Przeprowadzenie analizy geograficznej, aby poznać regiony o największej i najmniejszej liczbie odwiedzających i kupujących.
- Określenie prawdopodobieństwa, że były lub obecny klient wróci do zakupów w przyszłości.
Oprócz pomocy w uzyskiwaniu danych z kilku źródeł witryn internetowych, które pomogą Ci monitorować dane Twojej firmy, analityka internetowa pomaga również dostosować promocje produktów do niektórych klientów z dużym prawdopodobieństwem zakupu. Mogą również pomóc Ci poznać najbardziej preferowane przez klientów produkty, umożliwiając ustalenie priorytetów w Twoim sklepie internetowym. Dlatego analityka internetowa może zwiększyć Twoje przychody.
Trendy słów kluczowych
Trendy słów kluczowych to kolejny sposób pozyskiwania danych, który warto monitorować na podstawie trendów w Google News, YouTube i wyszukiwarce Google. Aby szybko sprawdzić, co zyskuje na popularności. Trendy Google umożliwiają sprawdzanie liczby wyszukiwań przeprowadzonych w określonym czasie.
Wykres trendów słów kluczowych
Możesz korzystać ze źródła wykresu trendów słów kluczowych, aby monitorować słowa kluczowe odpowiednie dla Twojej firmy. Ten wykres prezentuje średni trend dla wszystkich słów kluczowych w Twojej kampanii. Liczby na wykresie przedstawiają całkowitą liczbę wyszukiwań danego hasła w określonym czasie w stosunku do łącznej liczby wyszukiwań w Google.
Pojawienie się trendu wzrostowego oznacza wzrost popularności słowa kluczowego w czasie, a nie wzrost liczby operacji wyszukiwania. Ogólnie rzecz biorąc, jest to wzrost popularności w stosunku do całkowitej liczby wyszukiwań.
Jak porównuje się trendy słów kluczowych?
W skali od 0 do 100 możesz zidentyfikować pozycję, która cieszy się największą popularnością, przy czym 100 oznacza najwyższą.
Badając trendy słów kluczowych możesz otrzymywać raporty w wybranym zakresie czasowym i wybrać tytuł raportu niestandardowego. Możesz także ustawić znaczniki słów kluczowych, które chcesz uwzględnić w informacjach i dostosować lokalizację.
Analityka mediów społecznościowych
Proces ten polega na zbieraniu danych spośród portali, takich jak YouTube, LinkedIn, Instagram czy Twitter i ich analizie. Odpowiednio przeprowadzone działania pomogą podejmować lepsze decyzje biznesowe. Analityka mediów społecznościowych może być dla Ciebie korzystna, ponieważ:
- Dowiesz się, jak odbiorcy reagują na Twoje produkty i usługi.
- Dowiesz się, jak funkcjonują Twoi konkurenci i jaka jest ich skuteczność.
- Poznasz trendy związane z ofertami i markami.
- Poznasz opinie klientów na temat Twoich produktów i usług.
- Zidentyfikujesz, jakie cechy konkretnych produktów mają dużą wartość.
- Porównasz reakcje klientów w kanałach mediów społecznościowych z innymi rodzajami komunikacji.
Analityka mediów społecznościowych może pomóc w dokonywaniu znaczących korekt, takich jak rozwiązanie problemu w gniewnym tweecie i kierowanie innymi strategicznymi decyzjami. Analiza postów w mediach społecznościowych pozwala zidentyfikować problemy klientów, potrzeby i pożądane funkcje. Dane te mogą być niezbędne do podejmowania świadomych decyzji.
Monitory wydajności biznesowej
Aby zmierzyć wydajność swojej firmy warto monitorować kluczowe wskaźniki wydajności (KPI). Istnieją różne obszary, na które należy zwrócić uwagę przy określaniu wyników biznesowych. Obszary, które należy wziąć pod uwagę to:
- Wyniki finansowe: Różne wskaźniki finansowe mogą dostarczyć cennych danych o Twojej firmie. Możesz obliczyć marżę brutto, marżę netto, procent przychodów ze sprzedaży, zwrot kosztów biznesowych, zwrot z aktywów, wskaźnik bieżący i wzrost biznesowy.
- Klienci: Klienci stanowią istotną część Twojej firmy. Analiza różnych aspektów klientów, takich jak śledzenie klientów, satysfakcja klientów i trendy sprzedaży, może dostarczyć cennych danych.
- Operacje: Procesy zachodzące wokół Twojej firmy mogą również dostarczać cennych danych; w ramach operacji jako miara wydajności biznesowej przyjrzysz się aspektom, takim jak efektywność czasowa, potrzebne materiały i energia, koszty produkcji, wykorzystanie mocy produkcyjnych, bezpieczeństwo i kwestie jakości. Wszystkie te dane są niezbędne do podejmowania decyzji.
Platformy reklamowe
Reklama jest zawsze z przodu. Jest to istotne, ponieważ może pomóc zaprezentować Twój produkt potencjalnym klientom, a kampanie online mogą zwiększyć zwrot z inwestycji oraz zwiększyć sprzedaż i przychody.
Istnieją różne platformy reklamowe dla Twojej firmy, takie jak Google Ads, reklamy LinkedIn, Amazon Ads i wiele innych. Nie zapominając, WhatsApp staje się coraz bardziej popularny. Reklama w mediach społecznościowych to doskonały sposób na gromadzenie danych biznesowych.
Przy dużej liczbie użytkowników mediów społecznościowych uzyskanie opinii klientów może być bardzo przydatne. Budując solidne relacje z klientami, angażując ich w proces tworzenia produktu, będziesz miał realną szansę na uzyskanie większości przydatnych informacji o kliencie.
Cyfrowe platformy reklamowe mają koszyk na zakupy online, za pomocą którego klienci mogą dokonywać natychmiastowych zakupów. Korzystając z tych platform, możesz łatwo śledzić skuteczność swoich kampanii marketingowych.
Dane CRM
Dane CRM to dane w systemie zarządzania relacjami z klientami (CRM). Dane przechowywane w CRM dotyczą obecnych klientów, potencjalnych klientów, wydajności operacyjnej i przychodów Twojej firmy.
Oprogramowanie CRM jest również jednym z najważniejszych źródeł danych do monitorowania, ponieważ po prawidłowym zaadaptowaniu systemu można gromadzić ogromne ilości danych. CRM automatycznie śledzi aktywność i skuteczność klienta bez konieczności ciągłego wprowadzania danych.
Powinieneś ustawić swoje uprawnienia, aby kontrolować, kto może uzyskiwać dostęp do danych z CRM. CRM ma zaawansowane uprawnienia i ustawienia widoczności, które mogą pomóc Ci regulować, co użytkownicy mogą zobaczyć i zrobić.
Dane, które możesz śledzić za pomocą CRM
Dane dotyczące sprzedaży
CRM pomaga określić wskaźnik sukcesu Twojej firmy pod względem sprzedaży. Możesz wiedzieć ile dokładnie zarabiasz i które obszary w lejku sprzedaży wymagają Twojej uwagi. Oprogramowanie może wykrywać, kiedy klienci dezaktywują swoje konta lub wycofują zainteresowanie Twoimi produktami i usługami.
Wartość życiowa klienta (CLV)
CLV to łączna kwota pieniędzy, którą klienci prawdopodobnie wydadzą przez całe życie jako kupujący w Twoim sklepie. Skuteczny biznes to taki, który oprócz pozyskiwania nowych klientów, zatrzymuje również dotychczasowych. Tak więc, korzystając z tych danych, możesz określić poziom swojej firmy i sposób, w jaki możesz sprzedawać swoje usługi.
Źródło pozyskania
Dzięki CRM możesz określić, które medium jest najlepsze w przyciąganiu klientów i może pomóc Ci dowiedzieć się, które strategie wymagają dużej uwagi.
Śledzenie sprzedaży
Narzędzie do śledzenia sprzedaży to aplikacja, której możesz użyć, aby zrozumieć, jak działa Twoja firma. Moduły śledzenia sprzedaży pomagają przedsiębiorstwom zarządzać umowami, połączeniami lub limitami. Korzystając z tej aplikacji, możesz śledzić swoją sprzedaż, identyfikować produkty, które osiągają lepsze wyniki, analizować ceny konkurencji i tworzyć nowe leady. Może pomóc w zarządzaniu zapasami, usprawnieniu operacji biznesowych i obniżeniu kosztów.
Istotną zaletą korzystania z narzędzia do śledzenia sprzedaży w Twojej firmie jest to, że pomaga Ci zachować porządek. Możesz śledzić swoją sprzedaż na kilka sposobów: miesięcznie, kwartalnie lub rocznie. Możesz śledzić postępy swojej firmy, co jest niezbędne przy tworzeniu planów strategicznych. Inne zalety korzystania z trackerów sprzedaży to tworzenie dobrego doświadczenia klienta, płynne działanie i szybszy proces.
Śledzenie sprzedaży umożliwia analizę danych i zachowań Twoich klientów. Te dane są pomocne, zwłaszcza jeśli jesteś sprzedawcą detalicznym, aby umożliwić Ci zrozumienie wzorców zachowań Twoich klientów. Dzięki narzędziu do śledzenia sprzedaży możesz szybko zidentyfikować przyczyny spadku sprzedaży danego produktu.
Co jest potrzebne do efektywnego korzystania z trackera sprzedaży?
- Przechowuj dane w jednym miejscu: dzięki temu informacje będą łatwo dostępne. .
- Zbieraj tylko znaczące dane: Używanie tylko ważnych danych pomoże ci poświęcić mniej czasu na skupienie się tylko na najbardziej krytycznych obszarach.
- Korzystaj z dużej ilości danych: Duża pula danych pomoże Ci lepiej zarządzać sprzedażą. Przedstawiciele handlowi używają szablonów śledzenia sprzedaży do generowania wymaganej szerokiej puli danych.
- Poszerz swoje myślenie: zachowanie klientów stale się zmienia w czasie. Dlatego musisz poszerzyć swoje myślenie, aby odpowiedzieć na pytania, które mogą pojawić się u Twoich klientów.
Zbieranie danych z kilku źródeł może być zniechęcające na początku, jeśli nie jesteśmy w posiadaniu odpowiedniego narzędzia, które pomogłoby w automatycznym ich generowaniu. Jednak na początek w większości przypadków wystarczy zwykły Excel lub Google Spreadsheets i poprawne zmapowanie danych, by pokazywały wartościowe dane.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia w poprawnej analizie danych i wyciągnięciu z niej cennych informacji, możesz skontaktować się z nami!