E-mail marketing. Skuteczna metoda budowania relacji.

Firmy wspierają komunikację z klientami i generowanie większej sprzedaży na wiele różnych sposób - również za sprawą e-mail marketingu. Pytanie, które zadaje sobie niejedna osoba, brzmi następująco: jak zadbać o skuteczne budowanie relacji i nie trafić do SPAMu?

E-mail marketing, choć od lat jest formą komunikacji wykorzystywaną przez wiele firm, zyskał na popularności w czasie pandemii. Marki, które wcześniej nie stosowały w swojej strategii e-mail marketingu, zaczęły go testować, aby dążyć do budowania relacji ze swoimi odbiorcami i zwiększać rentowność działalności.

W czym tkwi tajemnica e-mail marketingu?

E-mail marketing jest jedną z najbardziej skutecznych metod komunikacji z klientem i promocji produktów oraz usług, do której wykorzystuje się pocztę elektroniczną. Jedną z głównych funkcji e-mail marketingu jest utrzymywanie kontaktu z odbiorcami i budowanie z nimi relacji. Wykorzystywanie go w strategii działań marketingowych firmy zapewnia jej szereg możliwości i korzyści. Komunikacja z aktualnymi i potencjalnymi klientami poprzez kampanie mailingowe umożliwia budowanie świadomości i rozpoznawalności marki, dzięki czemu jej wizerunek zakorzenia się w umysłach odbiorców.

E-mail marketing przyczynia się również do zwiększania zaangażowania odbiorców oraz ich lojalności poprzez dostarczanie im realnej wartości. Wartość tę stanowić mogą darmowe treści edukacyjne cyklicznie wysyłane do odbiorców. Kampanie mailingowe zapewniają także dostęp do informacji o nowych usługach lub produktach, zmianach w firmie i świadczonych usługach oraz nowych funkcjonalnościach serwisu czy usług. Funkcję informacyjną i sprzedażową pełnią mailingi dotyczące promocji produktowych lub usługowych, prowadzonych przez firmę szkoleń czy wydarzeń, w których warto wziąć udział.

Nie można zapomnieć również, że każda firma dąży do maksymalizacji zysku. Cel ten może być osiągnięty za sprawą właśnie e-mail marketingu. Jedna złotówka wydana na e-mail marketing może przynieść aż 38 zł przychodu*, co świadczy o rentowności tej formy komunikacji.

*Badania rynku brytyjskiego DMA, National Client Email Report 2015

Jeden e-mail marketing, wiele korzyści

E-mail marketing charakteryzuje się szybkim przekazem, ale również skalowalnością działań i dostępnością. Mogą z niego korzystać zarówno małe, jak i duże przedsiębiorstwa. Obsługa platform mailingowych nie wymaga szczególnych umiejętności i tajemnej wiedzy. Czołowi dostawcy najpopularniejszych platform na rynku nieustannie rozwijają je, starając się, aby obsługa była jak najbardziej intuicyjna dla firm. 

Niskie koszty korzystania z platform mailingowych i jednostkowej wysyłki oraz rentowność działań w stosunku do wydatków zachęcają firmy do korzystania z dobrodziejstw e-mail marketingu. Platformy mailingowe oferują różne rodzaje pakietów.

  • Zakup określonej liczby kredytów – korzyścią tego typu pakietów jest płatność za rzeczywiście wysłane kampanie mailingowe. Polecamy go małym i średnim firmom, które nie posiadają jeszcze obszernej bazy klientów, a kampanie wysyłają kilka razy w miesiącu.
  • Zakup abonamentu nielimitowanych wysyłek do danej liczby odbiorców – pakiet skierowany jest przede wszystkim do dużych firm, które gromadzą wielu odbiorców w swojej bazie, a wysyłki kampanii odbywają się z dużą częstotliwością.

Sprawdzanie skuteczności działań jest niezwykle istotne z punktu widzenia decyzji podejmowanych przez firmę. Każda aktywność marketingowa powinna być mierzona, aby zweryfikować jej efektywność. Szczególną zaletą platform e-mail marketingowych jest możliwość mierzenia ich skuteczności przy pomocy różnych wskaźników, np. OR (Open Rate) czy CTR (Click Through Rate). Wskaźniki te dostarczają firmom cennych informacji, które mogą wykorzystać w przyszłości. Dzięki nim możliwe jest sprawdzenie, która kampania wzbudziła duże zainteresowanie odbiorców, doprowadziła do konwersji, a ta wygenerowała sprzedaż oraz ile osób wypisało się z newslettera.

Dobry fundament to podstawa

W cyklu życia każdej firmy przychodzi taki moment, w którym należy rozważyć wdrożenie e-mail marketingu do strategii organizacji. Jak zatem zacząć przygodę z wysyłką kampanii mailingowych?

Research platform

Pierwszym krokiem ku skutecznemu budowaniu relacji z aktualnymi i potencjalnymi klientami jest poszukanie dostępnych na rynku platform mailingowych. Do najpopularniejszych zalicza się: GetResponse, ExpertSender, FreshMail, MailerLite, Mailchimp, SARE System, Redlink i Sendinblue. Aby wybrać odpowiedni system, który będzie spełniał oczekiwania firmy, należy przeprowadzić analizę jego możliwości, zalet, wad oraz kosztów.

Cel działań i content

Zanim wyślesz pierwszą i każdą kolejną kampanię, dobrze przemyśl, jaki jest jej cel. Istnieją trzy główne typy wiadomości w komunikacji email marketingowej:

  • kampanie sprzedażowe, których zadaniem jest promowanie sprzedawanych produktów lub usług, a celem generowanie konwersji,
  • kampanie edukacyjne, które dostarczają odbiorcom treści poradnikowych lub związanych z danym biznesem, 
  • kampanie ze społecznym dowodem słuszności, których zadaniem jest przekonanie odbiorców do skorzystania z oferty firmy.

Aby dostarczyć swoim odbiorcom social proof, można posłużyć się liczbą nowych klientów, realizowanych miesięcznie zamówień, opiniami zadowolonych konsumentów lub przyznanymi firmie nagrodami.

Baza odbiorców

Staranne stworzenie bazy odbiorców i ich właściwa segmentacja to klucz do sukcesu. Na podstawie wyodrębnionych grup odbiorców będziesz dobierał treści, które mogą ich zainteresować i zwiększyć skuteczność Twoich działań.

Legalny newsletter

Rozpoczynając komunikację z aktualnymi i potencjalnymi klientami, nie można zapomnieć o niezbędnych kwestiach prawnych, takich jak RODO, polityka prywatności i zgoda na otrzymywanie maili marketingowych. Newsletter zgodny z prawem powinien zawierać również informację o możliwości anulowania subskrypcji w każdym mailu. Zanim wyślesz kampanię mailingową, zapoznaj się z prawem, aby uchronić się od negatywnych konsekwencji.

Jak uniknąć trafienia do SPAMu?

Żaden odbiorca nie lubi być dręczony mailami, które przychodzą kilka razy w tygodniu, nie dotyczą i nie interesują go lub są do niego niedopasowane. Tego typu działania zrażają ich do firmy i sprawiają, że adresat trafia na czarną listę. Na szczęście istnieje wiele dobrych praktyk, których zastosowanie uchroni Cię od dodania do SPAMu. Poznaj błędy w komunikacji email marketingowej, których należy unikać i dowiedz się, jakie praktyki warto stosować!

Nieaktywne CTA

Jeżeli zamierzasz dostarczyć swojej bazie odbiorców kampanie, które zawierają odnośnik do darmowego e-booka, nowych produktów lub promocji, koniecznie sprawdź, czy wszystkie linki są aktywne. Mailingi z niedziałającymi odnośnikami są dla odbiorców bezużyteczne, a im większa ich liczba, tym większe prawdopodobieństwo trafienia do SPAMu.

Niedopasowany content

Pamiętaj, aby treść, którą wysyłasz, zawsze zawierała wartość dodaną dla odbiorców, była dla nich interesująca i dobrze dopasowana do nich. Pomocna w tym przypadku jest segmentacja klientów, dzięki której dobór treści do grup odbiorców staje się znacznie łatwiejszy.

Ignorowanie higieny bazy odbiorców

Stosując e-mail marketing w swoich działaniach, nie raz spotkasz się z sytuacją, w której odbiorcy nie będą zainteresowani dostarczanymi przez Ciebie treściami. Na początku, dopóki nie poznasz dobrze nowego środowiska, w którym działasz i zasad, którymi się rządzi, współczynnik otwarć i kliknięć może być nieco niższy. Nie zrażaj się jednak, ponieważ, jak mawiają, “praktyka czyni mistrza’’. Pamiętaj o aktualizowaniu bazy odbiorców i usuwaniu z niej tych, do których Twoje wiadomości nie dochodzą. System powinien wskazać adresy, które są nieprawidłowe, zostały usunięte lub których serwer nie istnieje.

Nieodpowiednia częstotliwość wysyłki

Nieodpowiednia częstotliwość wysyłki kampanii mailingowych to bardzo częsty powód dodawania adresatów do czarnej listy odbiorców. Zbyt rzadkie wysyłanie maili sprawia, że zapominają o marce, natomiast zbyt częste – drażni ich. Postaraj się znaleźć złoty środek, a uchronisz się od łatki ,,SPAM’’.

Masowe wiadomości

Jeszcze do niedawna w e-mail marketingu stawiało się na komunikację masową. Dziś personalizacja wiadomości to niemalże standard. Na czym ona polega? Zarówno na przeanalizowaniu klienta – jego potrzeb i zainteresowań, jak i na wyraźnym zaznaczeniu, że mail skierowany jest właśnie do niego. Już samo dodanie imienia odbiorcy do tytułu wiadomości, może znacząco zwiększyć skuteczność Twoich działań.

Podsumowanie

E-mail marketing to dziś powszechnie stosowana w świecie biznesu forma komunikacji z aktualnymi i potencjalnymi klientami. Ma ona niebagatelny wpływ na kreację wizerunku marki, budowanie jej świadomości i rozpoznawalności. Przekłada się również na realne korzyści dla firmy w postaci wzrostu sprzedaży. Stosowanie się do dobrych praktyk e-mail marketingowych przyczynia się do budowania relacji z odbiorcami, które obfitują w cenne dla firm: lojalność oraz zaangażowanie.

Jeżeli uważasz, że nadszedł najwyższy czas, aby wdrożyć w Twojej firmie e-mail marketing, napisz do nas! Pomożemy Ci skutecznie budować relacje z Twoimi klientami i zwiększać sprzedaż firmy.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go:
[Wszystkie: 4 Średnia: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

rola treści w pozycjonowaniu

Rola treści w pozycjonowaniu – czy zawsze musi być ich jak najwięcej?

Content marketing rośnie w siłę. Coraz więcej przedsiębiorców docenia jego rolę nie tylko w klasycznym reklamowaniu swojego biznesu i budowaniu wizerunku eksperta, ale również pozycjonowaniu stron internetowych. Treść, tak, jak optymalizacja techniczna strony czy pozyskiwanie linków, jest jednym z filarów każdej kampanii SEO. To oznacza, że jeśli chcesz zdobyć i utrzymać wysokie pozycje w Google, potrzebujesz dobrze przygotowanych i opublikowanych we właściwych miejscach tekstów. Ale czy to znaczy, że zawsze musi być ich najwięcej i z jak największą zawartością słów kluczowych? Czytaj dalej i sprawdź!

Czytaj więcej >

Jakie są typy słów kluczowych i dlaczego warto je znać?

Słowa kluczowe to jedno z najważniejszych haseł w temacie pozycjonowania stron internetowych. Nie bez przyczyny mówi się o nich tak dużo i często. Dobrze dobrane i umiejętnie wykorzystywane w działaniach SEO pozwalają bowiem odnieść sukces – wypozycjonować stronę internetową w Google i tym samym zwiększyć sprzedaż, rozpoznawalność i świadomość marki, a nawet wspomóc budowanie wizerunku eksperta. Ale słowa kluczowe to pojemny worek, w którym mieści się przynajmniej osiem różnych typów keywordów. Warto je poznać, by umiejętnie operować słowami kluczowymi w swojej SEO strategii i w pełni wykorzystać ich moc na korzyść prowadzonego biznesu.

Czytaj więcej >
#seommerce
Zapisz się na bezpłatny Webinar SEO dla e-commerce!
Migracja serwisu – o czym
17 sierpnia 2022, 12:00
pamiętać, by nie stracić
wypracowanych wyników

Czy przenoszenie serwisu jest konieczne? A jeśli tak – jak przeprowadzić cały proces, by nie stracić wypracowanych wyników? 

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!