Google Ads
Kampanie Google Ads to jeden z podstawowych filarów akcji marketingowych podczas Black Week. W końcu dzięki kampaniom produktowym i tekstowym możemy dotrzeć do odbiorców, którzy w danym momencie szukają konkretnych produktów za pomocą wyszukiwarki. Inne formaty reklamowe pozwolą nam natomiast na docieranie do nowych użytkowników Internetu lub do osób, które odwiedziły już nasz sklep. W ten sposób możemy informować o ofercie specjalnej, którą przygotowaliśmy z okazji święta zakupów. Jakie są dobre praktyki w Google Ads?
Kampanie z rozszerzeniami linków (sales-price):
Firma Peek&Clopperburg postawiła na rozszerzenia linków w swoich reklamach. To doskonała opcja promocji na Black Friday, która zwróci uwagę Twoich odbiorców. Dzięki kampaniom produktowym, które dodatkowo wzbogacone zostają o prezentację rabatu zwiększasz skuteczność reklamy nawet o 40% (wg Google).
Zwiększ stawkę CPC na kampanie promujące konkretne produkty
W czasie Black Week firmy zwiększają swoje wydatki na reklamę. W efekcie konkurencja jest znacznie większa, a przebicie się na górę wyników wyszukiwania będzie wymagało większych zasobów finansowych. Właśnie dlatego kluczowe jest to, by nie ograniczać możliwości wyświetlenia swoich produktów klientom w momencie, gdy ich szukają. Zwiększenie stawki CPC pomoże rozwiązać ten problem.
Do kampanii tekstowych dodaj frazy związane z Black Week
Postaraj się jednak o to, by wyróżniały się, a jeszcze lepiej – by nie brzmiały stricte “sukienki Black Friday”, “sukienki Black Week”. Poszukaj ciekawszych alternatyw, dzięki którym nie wydasz tyle na hasła, na które promować będą się wszyscy, a przy tym dotrzesz do osób szukających promocji.
Zadbaj o kreatywne nagłówki i ciekawe hasła reklamowe
To kluczowe, szczególnie w kampaniach tekstowych. Nie skupiaj się na tym, co nie będzie interesowało klienta. Postaw na najważniejsze informacje w tym czasie – wysokość promocji, produkt którego dotyczy akcja, dodatkowe korzyści. Postaraj się pokazać cechy swojej oferty już na poziomie nagłówka reklamy.
Pamiętaj o banerach reklamowych
Banery reklamowe, które będą pojawiać się na stronach partnerskich Google, to dobre narzędzie, kiedy naszym celem jest zwrócenie uwagi odbiorcy i budowanie świadomości na temat oferty firmy. Warto zadbać o ich estetykę. Najważniejsze wytyczne?
W tej kwestii kluczowe jest skupienie się na pokazaniu produktów (najczęściej tych najpopularniejszych), ceny oraz rabatu, krótkiego hasła i prostego, ale zachęcającego, CTA (call to action).
Pamiętaj o tym, by Twoja oferta była atrakcyjna
Poniżej zebraliśmy informacje na temat ofert firm, funkcjonujących w branżach naszych klientów.
Lakiery do paznokci
Lakiery hybrydowe na podstawie marki Semilac. Główne promocje, które działały w okresie Black Friday to:
- -50% na makeup
- -30% na klasyczne lakiery do paznokci (lakiery szybkoschnące, lakiery z odżywką)
- do -30% na pyłki i ozdoby
- -20% na lakiery hybrydowe (bazy i topy, lakiery hybrydowe kolorowe, Semilac One Step, lakiery 5W1, efekty)
- -20% na pędzle i gąbki
- -20% na urządzenia, narzędzia, zestawy i akcesoria (narzędzia i akcesoria, frezarki i frezy, lampy, zestawy)
- -20% na produkty do pielęgnacji (kremy i odżywki do paznokci, oliwki)
- -20% na płyny i preparaty (cleanery do paznokci i zmywacze do paznokci)
Jak widać, Semilac nie ograniczył się do jednego komunikatu, a rozróżnił go na kategorie w sklepie, dzięki temu docierał do użytkowników zainteresowanych konkretnym asortymentem dedykowaną grafiką.
Kosmetyki, kosmetyki naturalne , perfumy
- Hebe do -50%. Podczas Black Month w Hebe co tydzień można było znaleźć aktualne promocje na inne artykuły. Dodatkowo posiadacze karty klienta mogli dokonać zakupów jeszcze taniej.
- Drogeria Natura – rabaty aż do -70% trwały od 18 aż do 1 grudnia, a przeceniony asortyment to głównie perfumy i wybrane kosmetyki.
- Notino zaproponowało swoim użytkownikom darmową dostawę oraz promocję na perfumy wysokości -15%. Jak wiemy ceny Notino same w sobie są konkurencyjne, więc ten niewielki rabat mógł stać się wyzwaniem dla innych perfumerii.
Produkty dla dzieci
Główny sklep z asortymentem dla dzieci i młodzieży – 5.10.15 przygotował w 2021 roku rabaty aż do -70%
Telefony i akcesoria
- Allegro – do -70% na wybrane produkty
- Media Expert – Black Weeks do -80%
- Neonet – rabaty do -85%
- RTV Euro AGD – Black Week do -80%
- Oficjalny sklep Apple oferował standardowe ceny jednak z dodatkiem kart podarunkowych do Apple Store o maksymalnej wartości 800 zł
Biżuteria i zegarki
- Zegarek.net – rabaty do -70%.
- Apart – rabaty -70% na wybrany asortyment.
Erotyka
- Obsessive – rabaty do -20% na cały asortyment.
- Intimissimi – rabat -20% na wszystko.
- SexShop112.pl – ceny niższe nawet o 50%.
Social media i social Ads
Wykorzystanie mediów społecznościowych w kampaniach dedykowanych Black Week ma wiele zalet. Po pierwsze jest to miejsce, w którym potencjalny klient może szybko odnaleźć interesujące go informacje na temat wydarzenia i podejścia firmy do całej akcji. Po drugie jest to doskonałe miejsce dla prezentacji oferty i przygotowanego rabatu, jak również i korzyści z zakupów. Po trzecie to świetny kanał reklamowy, dzięki któremu pokażemy naszą propozycję na Black Week osobom, które mogą nie mieć pojęcia o naszej firmie i jej asortymencie. W jaki sposób podejść do promocji w mediach społecznościowych i Facebook Ads?
Zadbaj o kreację reklamową!
Kreacja reklamowa jest kluczowa w kampaniach social ads na Black Week. Musi się wyróżniać i musi przyciągać zainteresowanie. Tutaj świetnie sprawdzi się estetyczna grafika, mocny nacisk na prezentację liczb (procent rabatu), a także nagłówek i treść reklamowa.
Pamiętaj także o tym, aby nie skupiać się tylko na jednej formie kreacji reklamowej. Do wykorzystania jest wiele innych formatów, które sprawdzą się równie dobrze, np: karuzela, wideo, reels.
Podejdź do tematu kreatywnie
Ciekawą opcją jest także mniej standardowe podejście do tematu kampanii na Black Week. Nie zawsze bezpośrednia sprzedaż i informacja o rodzaju i wysokości rabatu będzie opłacalna!
Świetnym przykładem są choćby kampanie lead ads na zapis do newslettera, które zachęcają nie tylko otrzymaniem dodatkowych zniżek, ale także innym dodatkiem, np. w formie wiedzy, wskazówek itp. Innym rozwiązaniem jest zachęcenie obserwujących do nieco większego zaangażowania i nagradzania go. Tutaj świetnie sprawdzi się oferta dodatkowego rabatu dla członków grupy na Facebooku, osób, które zapiszą się na webinar lub napiszą ciekawy komentarz w odpowiedzi na konkurs z okazji Black Week.
Dosyć znaną metodą jest także stosowanie tzw. reguły ograniczonej dostępności! Ogranicz swoją ofertę ilościowo lub czasowo. To świetna metoda na skrócenie procesu decyzyjnego u potencjalnego klienta.
Promuj dodatkowe korzyści
W kreacjach reklamowych możesz także postawić na informowanie o dodatkowych korzyściach. Podczas gdy inni będą skupiać się na wysokości udzielonego rabatu Ty możesz zachęcić odbiorców czymś więcej: darmowa dostawa, płatności ratalne, a może odroczenie zapłaty? To tylko kilka pomysłów, które świetnie sprawdzają się podczas Black Week:
Dostosowanie komunikacji do wydarzenia
W trakcie Black Week warto wykorzystać media społecznościowe jako jeden z punktów informacyjnych dla potencjalnego klienta. Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest zamieszczenie tzw. podpiętego posta, który będzie informował ogólnie na temat promocji podczas Czarnego Tygodnia, a także opublikowanie kilku publikacji, które bezpośrednio będą prezentowały rabaty na najpopularniejszy asortyment sklepu.
Pamiętaj przy tym, by komunikacja wydarzenia była spójna!
Zadbaj o konkrety
W publikacjach w mediach społecznościowych, dotyczących ofert na Black Friday, nie warto skupiać się na rozbudowanych treściach, które nie będą odnosiły się do konkretów. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest skupienie się na wysokości rabatu, warunkach promocji i krótkiej informacji czego dokładnie dotyczy.
W gąszczu informacji użytkownik może nie zrozumieć mechanizmu promocji lub nie dostrzec informacji na temat proponowanego rabatu. Czasem lepszym rozwiązaniem jest postawienie na prosty przekaz wysokości obniżki – nierzadko wystarczy jedno-dwa zdania i procent upustu.
W komunikacji na Black Week zdecydowanie wystarczą najważniejsze informacje. Twój odbiorca więcej dowie się po przejściu na stronę internetową, Publikacje w mediach społecznościowych powinny być wabikiem, który przyciągnie uwagę i zachęci do odwiedzin w sklepie internetowym.
Nie bądź nudny w mediach społecznościowych
Media społecznościowe charakteryzują się mnogością dostępnych formatów publikacji, dlatego nie warto ograniczać się tylko do jednego i dość standardowego – zdjęcia i tekstu. Na Facebooku możemy spróbować poinformować naszych odbiorców o rabatach w formie tzw. karuzeli, materiału błyskawicznego (widoczny tylko na urządzeniach mobilnych), jak i albumu zdjęć. Szczególnie pierwsza dwa mogą okazać się bardzo atrakcyjne dla Twoich odbiorców, ponieważ wciąż są rzadko wykorzystywane!
Na Instagramie możesz wykorzystać format Reels, który także z powodzeniem udostępnisz na Facebooku. Krótkie nagranie, animacja, która będzie odnosić się do rabatów może okazać się świetnym wyborem w ramach promocji akcji na Black Week.
Na Facebooku dobrym rozwiązaniem będzie również postawienie na standardowe materiały wideo, które przy okazji będą docierały do użytkowników korzystających z funkcji “Watch”. Materiały wideo na Facebooku pozwalają także dotrzeć organicznie do szerszego grona odbiorców.
Podsumowanie
Zaprezentowana analiza to spis dobrych praktyk, które warto wziąć pod uwagę podczas akcji marketingowych na Black Week. Skupiliśmy się na tych działaniach, które nie wymagają dużego zaangażowania, są powszechnie stosowane przez liderów swoich branż, a przy tym wciąż odznaczają się skutecznością, kiedy ważne jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy i zachęcenie do skorzystanie z naszej oferty.
Zaprezentowana analiza to oczywiście pewien wzór, który dobrze uwzględnić w swoich kampaniach. Należy jednak pamiętać, że jeszcze lepiej jest działać holistycznie i planować skuteczne rozwiązania w bardziej globalnym ujęciu, korzystając z różnych narzędzi oraz kanałów marketingowych. Właśnie dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie Akademię Black Week, gdzie nasi eksperci podpowiadają, jak skutecznie przygotowywać biznes do święta zakupów i jak wykorzystać jego potencjał na rzecz skalowania przychodów i pozyskiwania nowych klientów: