Kiedy zobaczę pierwsze efekty pozycjonowania i od czego one zależą?

Pozycjonowanie stron internetowych to złożony proces, nie jest to jednorazowe działanie. To oznacza, że do osiągnięcia pierwszych efektów potrzeba czasu, a przy tym nie można określić konkretnego momentu, w którym te efekty się pojawią. Irytujące? Być może. Wynika to z natury SEO i warto o tym pamiętać, zlecając pozycjonowanie swojej strony WWW. W tym artykule opowiemy Ci, od czego konkretnie zależą efekty pozycjonowania i kiedy – orientacyjnie – możesz się ich spodziewać.

Dlaczego pozycjonowanie stron internetowych jest owiane tajemnicą?

Pozycjonowanie stron WWW to – w dużym skrócie – ich optymalizacja i budowanie autorytetu domeny po to, by poprawić widoczność strony w Google. Taka witryna jest więc stale modyfikowana i udoskonalana przez specjalistów zgodnie z czynnikami rankingowymi podanymi przez Google (jest ich ponad 200!) oraz na podstawie działań, które w wieloletniej pracy nad pozycjonowaniem stron okazały się skuteczne.

Nie można więc mówić o jednej i zawsze skutecznej strategii SEO, jak i gwarancji osiągnięcia określonych wyników. Pozycjonowanie to raczej profesjonalna gra, w której po wykonaniu pewnej akcji obserwujesz, jaka była reakcja i w odniesieniu do niej wykonujesz kolejną akcję. W dodatku poprawna technicznie akcja, która w przypadku jednej strony internetowej zadziałała, przynosząc oczekiwane rezultaty, w drugiej może zadziałać z opóźnieniem lub wcale. To dlatego, że wyszukiwarka Google jest tworem zewnętrznym, niezależnym od życzeń żadnego z SEO-wców czy web developerów. I co więcej, na wyniki pozycjonowania ma wpływ co najmniej kilka różnych i tylko częściowo zależnych od siebie elementów.

8 najważniejszych czynników, od których zależy czas pozycjonowania strony internetowej

Do najważniejszych czynników należy:

  • Aktualna widoczność witryny – znacznie łatwiej i szybciej pozycjonuje się stronę z długą historią lub w dobrej kondycji (pod względem działań SEO), niż stronę nową lub zaniedbywaną pod tym kątem przez lata. Im większe zaniedbanie, tym więcej pracy trzeba włożyć, żeby najpierw zneutralizować negatywny wizerunek witryny w „oczach” robotów Google, a dopiero później budować jej autorytet.
  • Budżet, jaki możesz przeznaczyć na SEO – nie jest żadną tajemnicą to, że ilość pieniędzy przeznaczana miesięcznie na pozycjonowanie strony przekłada się na efekty całego procesu. Zdobywanie linków z portali zewnętrznych poprzez publikację artykułów jest coraz droższe, a modyfikacje w obrębie strony internetowej, copywriting, czas poświęcony na analitykę i każda inna czynność składająca się na SEO też oczywiście kosztuje. Oczywiście  można osiągnąć zadowalające wyniki z niewielkim budżetem, ale to wymaga większej ilości czasu  i warto o tym pamiętać.
  • Wiek i autorytet domeny – historia domeny odgrywa bardzo dużą rolę w procesie pozycjonowania, dlatego strony z długą historią mogą mieć o wiele łatwiejszą drogę do osiągnięcia wyników, niż zupełnie nowe domeny, które nigdy wcześniej nie istniały. Oczywiście wszystko zależy także od tego, jaka była historia danej domeny, jednak można powiedzieć, iż starsza domena, na której coś się działo przez kilka lat, będzie zdecydowanie lepsza aniżeli zupełnie nowa strona, która nie posiada żadnej historii.
  • Cel, jaki chcesz osiągnąć – czas osiągnięcia pierwszych zadowalających efektów SEO uzależniony jest oczywiście od Twoich oczekiwań. Jeśli celujesz w pokonanie branżowego giganta i zajęcie miejsca na podium, musisz liczyć się z bardziej czaso- i energochłonnym procesem, niż gdyby Twoim pierwszym celem było dotarcie ze swoją witryną do TOP10.
  • Zasięg pozycjonowania i frazy kluczowe – pozycjonowanie lokalne, ze względu na mniejszą konkurencję, jest łatwiejsze, dlatego pierwsze efekty mogą pojawić się znacznie szybciej, niż przy pozycjonowaniu skupionym na ogólnopolskim rynku. Podobnie praca  z tzw. frazami z długiego ogona (jak np. pranie skórzanej tapicerki poznań) to szansa na szybsze wyniki, niż w przypadku pracy z ogólnymi frazami (jak np. dentysta, kwiaciarnia).
  • Branża – konkurencja ma duże znaczenie w kontekście czasu niezbędnego do osiągnięcia pierwszych efektów przy pozycjonowaniu strony internetowej. Łatwiej osiągnąć korzystne rezultaty w niszowej branży, niż w trakcie rywalizacji z gigantami najpopularniejszych branż, którzy swoją pozycję w Google budują od lat.
  • Doświadczenie i umiejętności agencji/specjalisty SEO – jak już wielokrotnie podkreślaliśmy, SEO to złożony proces, w którym każdy pojedynczy element ma duży udział w ostatecznych wynikach. Specjalista SEO musi nie tylko dbać o kondycję Twojej strony i sukcesywnie pozyskiwać linki, ale też czujnie obserwować działania konkurencji, zmiany w algorytmach oraz zachowaniu użytkowników i – w razie potrzeby – aktywnie i umiejętnie na nie reagować. Pozycjonowanie stron WWW to wymagająca i niełatwa praca. Jeśli chcesz, by przyniosła Ci oczekiwane rezultaty, powierz ją dobrej agencji.
  • Sprawne akceptowanie wytycznych – nie bez znaczenia jest również jakość komunikacji między Tobą, jako zlecającym, i specjalistą SEO/agencją, jako wykonawcą. Pamiętaj, że szybkie akceptowanie wytycznych i „popychanie” pracy do przodu też ma wpływ na tempo osiąganych efektów.

Kiedy mogę spodziewać się pierwszych efektów SEO? Ale tak naprawdę

Google w oficjalnych poradnikach dla twórców stron internetowych podaje okres od 6 do 8 miesięcy. Z doświadczenia wiemy, że czas ten jest znacznie bardziej rozpięty i w przypadku niektórych stron już po kilku dniach (!) pojawiają się pierwsze efekty podjętych działań SEO, a z innymi witrynami trzeba działać nawet przez 10-12 miesięcy, zanim zadzieje się coś dobrego.

Jeśli domena ma długą historię, nie została obarczona karami od Google i już w momencie rozpoczęcia pozycjonowania osiąga jakieś wyniki w wyszukiwarce, najprawdopodobniej na pierwsze efekty pozycjonowania można liczyć po około 2 miesiącach od rozpoczęcia kampanii. Pamiętaj też o zależności między tempem pozycjonowania strony a wybranymi frazami. Dla przykładu – z mało popularnymi słowami kluczowymi typu long tail, związanymi z lokalnym rynkiem, pierwsze pożądane efekty SEO można osiągnąć już w około 3 miesiące, ze średnio popularnymi – w 3-6 miesięcy, a ogólnymi i mocno konkurencyjnymi nawet w 12 miesięcy.

Efekty SEO z dnia na dzień – czy to możliwe?

Czasami w ofertach agencji możesz spotkać się z obietnicami błyskawicznych efektów SEO. Bądź wobec nich sceptyczny. Owszem, zdarzają się sytuacje, w których pierwsze rezultaty pojawiają się z dnia na dzień, ale te są najczęściej wynikiem szczęścia (zmian algorytmu, niezależnych od nikogo poza Google) lub, niestety, nieetycznych praktyk pozycjonowania (tzw. black hat SEO). 

Zadziwiająco szybkie efekty stanowią duże niebezpieczeństwo z tego powodu, że właściciele stron w takiej sytuacji są skłonni zaniechać dalszych działań SEO, nie wiedząc, że pozycjonowanie to proces, a nie jednorazowe działanie i to, co szybko przyszło, może równie szybko odejść, cofając całe przedsięwzięcie do punktu zero. 

Chcesz, by Twoja strona internetowa błyskawicznie pojawiła się na szczycie wyników Google? Rozważ uruchomienie kampanii płatnej reklamy Google Ads.

Warto myśleć o pozycjonowaniu stron internetowych jak o inwestycji. Każdy miesiąc aktywnego działania na rzecz poprawy widoczności witryny buduje i umacnia autorytet całej domeny, zwiększając jej szansę nie tylko na osiągnięcie wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania, ale także na jego utrzymanie! Tylko stabilne, przewidywalne efekty SEO pozwalają na rozwój biznesu i spokojny sen. 😊 

W naszej agencji Get Noticed doskonale rozumiemy naturę i specyfikę SEO. Potwierdzeniem tego jest grono zadowolonych klientów, stale odnotowujących wzrost w swoich biznesach. Razem możemy osiągnąć dużo. Zainteresowany? Skontaktuj się z nami przez formularz umieszczony poniżej.

0 0 głosy
Ocena
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Jak skutecznie generować leady B2B w Google Ads?

Prowadzenie działań reklamowych nastawionych na pozyskiwanie klientów biznesowych niejednokrotnie stanowi nie lada wyzwanie nawet dla doświadczonych marketerów. Wprawdzie istnieje wiele podobieństw między kampaniami dla B2B i B2C: jak np. wykorzystanie tych samych platform reklamowych, czy zasady zamieszczania reklam, to jednak liczba różnic powoduje, że próżno szukać możliwości uniwersalnych działań, dostosowanych do obu grup odbiorców. W niniejszym artykule weźmiemy pod uwagę te odmienności i zastanowimy się, jak skutecznie generować leady B2B.

Czytaj więcej >
0
Podziel się swoimi przemyśleniami, zostaw komentarz!x

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!