Konkurencja biznesowa, a konkurencja SEO
Konkurencją – w ujęciu biznesowym – nazywamy firmy, które oferują podobne usługi lub produkty i przez to rywalizują o uwagę i zainteresowanie tego samego klienta. W świecie realnym konkurencja występuje między biznesami o zbliżonej do siebie ofercie, zlokalizowanymi na tym samym obszarze działalności.
A konkurencja w Google? Załóżmy, że prowadzisz hotel w Gdańsku i chcesz rozpocząć pozycjonowanie swojej strony internetowej. Przyszedł czas na analizę konkurencji. Na ogólną, najbardziej interesującą dla Ciebie frazę „hotel Gdańsk” w TOP-owych organicznych wynikach wyszukiwania pojawia się blog opisujący atrakcje turystyczne Trójmiasta. Serwis ten nie jest Twoją konkurencją biznesową, ale konkurencją SEO owszem. Bo przyjdzie Ci walczyć z nią o wysokie miejsce w Google na tę właśnie frazę.
Dlaczego szczegółowa analiza konkurencji SEO jest tak ważna i potrzebna?
Przede wszystkim dlatego, że zdejmuje ona z Ciebie obowiązek wymyślania koła na nowo. Wykonując taką analizę na początkowym etapie rozwijania swojego e-biznesu, poznajesz słabe i mocne strony konkurentów, ich działanie oraz to, które z nich przynoszą wymierne efekty. Dzięki temu masz szansę opracować lepszą strategię SEO – lepiej osadzoną w realiach i przynoszącą oczekiwane rezultaty w krótszym czasie, a nawet uruchomić lepiej zoptymalizowaną stronę internetową już na samym początku, zamiast później poświęcać czas i pieniądze na naprawianie tego, co zaniedbane. To oszczędność czasu, pieniędzy, szybszy rozwój Twojej strony internetowej, a także doskonałe uzupełnienie dla klasycznej analizy konkurencji w modelu SWOT (którą też powinieneś wykonać). Jest więc o co walczyć!
Z czego składa się analiza konkurencji SEO?
Dobrze przeprowadzona analiza konkurencji w Internecie jest czasochłonna i wymaga odpowiedniej wiedzy, oraz narzędzi. Nie można opierać się na swoich przeczuciach tylko na danych. Należy pamiętać, że wnioski, które możemy wyciągnąć z analizy konkurencji SEO, mogą ułatwić nam przygotowanie własnej strategii pozycjonowania strony internetowej. Dlatego dobrze przeprowadzana analiza konkurencji SEO powinna badać działalność konkurencji na różnych płaszczyznach.
Identyfikacja najbliższych konkurentów w internecie
Do rozpoczęcia analizy konkurencji SEO niezbędne jest ustalenie, kim ta konkurencja jest. Logiczne, prawda? I bardzo ważne. Bo od tego punktu zależy wygląd całej tworzonej później strategii. Na podstawie wybranej konkurencji planuje się m.in. budżet potrzebny na pozyskanie linków czy na content marketing. I tu bardzo ważne jest zagadnienie konkurencji biznesowej i konkurencji SEO, która może, ale nie musi być tym samym. Ale o tym pisaliśmy wyżej.
Jak zatem znaleźć swoją konkurencję Google?
Aby dobrać konkurentów do analizy możesz skorzystać z narzędzia Senuto. Podać swoją domenę, a następnie przejść do raportu Konkurencja i sprawdzić z kim będziemy konkurować o klientów z sieci.
Możesz również wpisać w Google ręcznie frazy, na które chcesz się pozycjonować i sprawdzić jakie serwisy występują ne pierwszej stronie organicznych wyników wyszukiwania. To rozwiązanie jest bardziej czasochłonne jednak nic Cię nie kosztuje.
Analiza fraz kluczowych konkurencji
Analiza słów kluczowych jest bardzo ważnym elementem badania konkurencji SEO. Na starcie projektu SEO zawsze należy przeprowadzić analizę fraz kluczowych. Z reguły obejmuje ona wyszukiwanie fraz pod strony kategorii oraz tematy blogowe. Podczas tej analizy SEOwcy uwzględniają również frazy kluczowe konkurencji. Analizę słów kluczowych konkurencji można podzielić na dwa rodzaje:
Analiza konkurencyjnych fraz kluczowych
Są to frazy kluczowe, na które wspólnie pozycjonujecie się z konkurencją i walczycie o lepsze pozycje. Dzięki niej dowiesz się na jakiej pozycji jest Twój serwis oraz konkurencyjne serwisy. W przyadku, jeśli Twoja witryna ma gorszą pozycję, sprawdź co różni podstrony pozycjonujące się frazy. Powodów może być kilka: brak treści, zła optymalizacja nagłówków, błędnie zoptymalizowany tytuł strony czy nawet mało przyjazny adres url.
Analiza słów kluczowych, na które pozycjonuje się konkurencja a Twój serwis nie
Czyli tzw. content gap. Jest to bardzo cenne źródło informacji ponieważ dzięki tej analizie dowiesz się gdzie konkurencja buduje swoją przewagę. Może to być więcej wpisów na blogu lub kategorie produktów, których nie masz w swojej ofercie. Listę fraz trzeba poddać dokładnej analizie i uwzględnić w niej czynniki biznesowe. Wnioski jakie z niej wyciągniesz mogą doprowadzić np. do zwiększenia oferty Twojego sklepu lub stworzenia nowych kategorii lub usług.
Analiza linków konkurencji
Link building jest bardzo istotny przy pozycjonowaniu stron internetowych. Korzystając z narzędzi typu Ahrefs przeprowadzić analizę profilu linkowania konkurencji. Czyli z jakich serwisów pozyskuje linki konkurencja. Wystarczy pobrać listę serwisów i sprawdzić czy można je kupić na platformie typu Whitepress, Linkhouse czy Marketin9. Na tej podstawie możemy, przygotować strategię opartą o link gap – czyli pozyskania linków z serwisów, z serwisów które nie linkują do Twojego serwisu ale linkują do konkurencji. W ten sposób, rozbudujesz swój profil linków.
Analiza techniczna stron konkurencji
Czyli szybkość ładowania na komputerach i urządzeniach mobilnych. Aktualnie każdy z nas ma dostęp do narzędzia PageSpeed Insights, którym można zbadać parametry Core Web Vitals. Wystarczy przejść na stronę: https://pagespeed.web.dev/?hl=pl a następnie wkleić adres URL swojej domeny, zapisać wynik i powtórzyć to ze domenami konkurencji. W ten w bardzo podstawowy sposób możesz sprawdzić, czy strony konkurencji są lepiej zoptymalizowane pod kątem szybkości od Twojego serwisu. Jeśli, Twoja witryna osiągnęła gorszy wynik, niż serwis konkurencji to wiesz, że musisz poświęcić zasoby na optymalizację strony internetowej.
Analiza treści na stronach konkurencji
Treści zoptymalizowane pod wyszukiwarki są bardzo istotnym czynnikiem podczas pozycjonowania. Teksty SEO powinny być odpowiedniej długości, nasycone frazami kluczowycmi oraz mieć odpowiednią intencję. Lonkurencja ma opisane wszystkie kategorie sklepu internetowego a Ty nie? Jest to duży błąd!
W sklepach internetowych częstym zabiegiem zwiększającym widoczność w wyszukiwarce jest prowadzenie bloga. Jeśli go nie prowadzisz, a Twoja konkurencja regularnie publikuje na nim treści to wiesz, że jesteś w tyle. Sprawdź ile wpisów blogowych ma konkurencja, na jakie tematy publikuje treści i zobacz czy jesteś w stanie napisać podobną treść w podobnej ilości. Ważne! Blog oprócz samej funkcji budowania widoczności ma wpływ na Customer Journey.
Analiza konkurencji a Customer Journey
Customer Journey to inaczej ścieżka prowadząca klienta do konwersji. Blog odpowiada w niej za edukację klienta, który zastanawia się nad zakupem. Dlatego dobrym pomysłem jest prowadzenie specjalistycznego bloga pod kątem porad. Jeśli analiza konkurencji wykazała, że konkurent prowadzi bloga o takiej charakterystyce to możesz podpatrzyć tematy publikacji, sprawdzić ich potencjał i przygotować lepszy wpis.
Nawigacja na stronie internetowej konkurencji
Dobrze skonstruowana nawigacja pozwala nie tylko na lepsze poruszanie się użytkownikom po stronie ale również robotom indeksującym. W menu powinny znajdować się linki do najwazniejszych sekcji serwisu. Jeśli Twoja konkurencja ma bardziej rozbudowane menu, możesz rozważyć rozbudowanie swojego. Jeśli na stronach kategorii produktowych konkurencji wystepuje menu fasetowe a na twojej stronie go brakuje lub jest mniej rozbudowane – zaczerpnij inspiracji.
Dobra optymalizacja menu jest w stanie bardzo poprawić widoczność serwisu. Poniżej znajduje się przykład jak po zmianie menu zareagowała strona naszego klienta.
Przy czym największą uwagę należy skupić na analizie fraz kluczowych i strategii linkowania. Elementy te mają bowiem kluczowe znaczenie w kontekście pozycjonowania sklepów internetowych i stron WWW. Poznanie działań konkurencji w tym zakresie może przynieść Ci konkretne pomysły na to, jakie keywordsy wykorzystać i w jaki sposób, a także które zewnętrzne strony internetowe uwzględnić w strategii linkbuildingu i jaka jest minimalna ilość linków, którą trzeba pozyskać, by odnieść minimalny sukces.
Analiza SEO daje szansę na wykorzystanie słabych stron konkurencji
Analizując konkurencję pod względem SEO, warto skupić się nie tylko na jej mocnych, ale też słabych stronach. Jedne i drugie są bowiem świetnym materiałem do zainspirowania się i rozwijania własnej strony internetowej. Sukcesy innych firm wskazują Ci, co warto zrobić, by osiągnąć równie dobre rezultaty, a zaniedbania konkurencji uświadamiają, które elementy możesz poprawić, by uzyskać mocną przewagę. To przepis na to, jak wyjść na prowadzenie w tym SEO maratonie!
Inspiracja, nie naśladownictwo – czyli co i jak podpatrzeć?
Wiedz jednak, że nie chodzi o kopiowanie działań konkurencji, a o zainspirowanie się nimi. Choćby dlatego, że każda strategia oparta na analizie SEO konkurencji i tak musi zostać dopasowana do Twoich indywidualnych możliwości, w tym budżetu na działania pozycjonujące i unikalnego charakteru Twojej oferty.
Zamiast więc przyjmować w ciemno całą grupę słów kluczowych wykorzystywanych przez konkurencję, oszacuj, które frazy będą dla Ciebie optymalne kosztowo, a jednocześnie przyniosą jak najlepsze rezultaty. Oceń, ile będzie Cię kosztować optymalizacja strony pod kątem SEO i UX, linkbuilding i przygotowanie contentu. Upewnij się, czy linki pozyskane przez Twoją konkurencję są wynikiem płatnych publikacji na stronach zewnętrznych, czy może działań firmy w offlinie – organizowanych wydarzeń, które samoistnie zachęcają inne strony do wspominania strony konkurenta? I jeśli dysponujesz mocno ograniczonym budżetem, skup się w pierwszej kolejności na tym, co najważniejsze, a później stopniowo wdrażaj kolejne działania.
Jakie narzędzia do analizy konkurencji pod kątem SEO?
Niestety bez płatnych i wyspecjalizowanych narzędzi SEO się nie obejdzie. Owszem, Google pozwala na przeanalizowanie działań konkurencji, ale jest to zadanie bardzo czasochłonne i nużące. Dlatego warto zdecydować się na zewnętrzne oprogramowania. Najczęściej wybieranym jest Ahrefs, ale większość czynności można wykonać również z użyciem Senuto, Semstorm, SEMrush i Moz.
Analiza konkurencji SEO – samodzielnie czy z agencją?
Oczywiście możesz to wszystko zrobić samodzielnie, a możesz też zlecić analizę specjaliście. Jeśli przeczytałeś artykuł do tego miejsca, to pewnie już wiesz, że dobre przeprowadzenie SEO analizy konkurencji nie jest łatwym zadaniem.
To nie tylko research, ale też analityka. Z mnóstwa danych, które z odpowiednim narzędziem jest łatwo pozyskać, trzeba bowiem wyselekcjonować te, które będą sensownym materiałem do dalszej pracy i rzeczywistego rozwijania Twojego biznesu, a nie przepalania budżetu. Nie mówiąc już o tym, że sama analiza SEO konkurencji, nawet umiejętnie wykonana to za mało, by odnieść sukces w Google. Później trzeba ją wykorzystać, czyli przygotować strategię SEO i przejść do pozycjonowania strony internetowej. Wybierając agencję z wyspecjalizowanym i doświadczonym działem SEO (taką, jak Get Noticed), minimalizujesz ryzyko błędów, a maksymalizujesz swoją szansę na sukces.
I bardzo ważne – nie traktuj analizy SEO konkurencji jak jednorazowego działania. Tę warto wykonywać regularnie, np. raz na pół roku. Nie po to, by dodawać do niej nowe konkurencyjne firmy, ale by sprawdzić, jak podjęte działania wypadają na tle poczynań konkurencji i dokonać niezbędnych korekt w strategii.