Spis treści
Toggle- Wstęp do linkowania – poznaj anchory
- Atrybuty linków: nofollow oraz dofollow
- Jakie elementy strony wykorzystać do linkowania wewnętrznego?
- Struktura linkowania wewnętrznego
Wstęp do linkowania – poznaj anchory
Termin anchor odnosi się do elementu HTML – hiperłącza (link). W kontekście linkowania wewnętrznego anchor to fragment tekstu (anchor text) lub opisem alternatywnym (w przypadku grafik), który jest klikalnym linkiem prowadzącym do innej podstrony.
Odnośniki tekstowe
Anchor text to tekst oznaczony jako link, który przenosi użytkownika do innej podstrony. Anchor pomaga algorytmowi Google zrozumieć tematykę strony, do której prowadzi oraz rozpoznać związane z nią słowa kluczowe.
Budowa anchora tekstowego
<a href=”adres-url”>anchor text</a>
a – znacznik, oznaczający początek linka. A = anchor,
href – służy do wskazania adresu, do którego chcemy odesłać
anchor tekst – tekst na którym chcemy wyświetlić link
W przypadku odnośników tekstowych możemy wyróżnić następujące rodzaje anchorów:
Anchor exact Match
Jest to anchor prowadzący z konkretnej frazy kluczowej, z którą ma być skojarzona linkowana strona. Ten rodzaj anchora jest ważny w kontekście semantycznego SEO, ponieważ buduje kontekst wokół linkowanej podstrony. W związku z tym należy pamiętać, aby linkować z jednego anchora do jednej podstrony tj. z anchora „laptop” nie należy linkować do podstrony MacBook czy ultrabook a do kategorii ogólnej z laptopami. Zachowując spójność anchor tekstów nie przekazujemy robotom wyszukiwarek sprzecznych sygnałów odnośnie tego, jaki adres URL powinien wyświetlać na daną frazę kluczową. W skrajnych przypadkach brak ujednolicenia anchorów może doprowadzić do kanibalizacji spadku widoczności stron w witrynie.
Link z anchora exact match “long tail” do artykułu poświęconemu tej frazie
Anchor partial match
Ten rodzaj anchora zawiera część słowa kluczowego, na które linkowana strona ma być pozycjonowana. Przykładem anchora partial match może być anchor “Budżet, jaki możesz przeznaczyć na SEO” do strony, która ma być pozycjonowana na frazy powiązane z inwestycją w SEO.
Link partial match do wpisu o inwestycji w SEO
Anchor brandowy
Anchor brandowy jak prowadzi ze słowa kluczowego, które jest nazwą firmy. Linkowanie z tego anchor textu najczęściej będzie prowadzić do strony głównej serwisu.
Odnośniki z adresów URL
W przypadku odnośników z adresów URL anchorem jest adres URL linkowanej strony. Same adresy URL są rzadko stosowane jako link wewnętrzny, jednak należy pamiętać, że jest to pełnowartościowy link. Zdecydowanie częściej można go spotkać jako link zewnętrzny np. w artykułach sponsorowanych.
Odnośniki z grafik
Jest to nic innego jak link umieszczony na grafice. Wtedy anchorem linka jest dodatkowy atrybut tekstowy obrazka, czyli tzw. opis alt. W związku z tym, że linki z grafik są często wykorzystywane na listingach produktów lub karuzelach jest to kolejny argument za tym, aby optymalizować grafiki.
Link z grafiki (logo) gdzie Anchorem jest opisie alternatywny Logo Get Noticed Agency
Atrybuty linków: nofollow oraz dofollow
Atrybut nofollow mówi robotom odwiedzającym serwis, aby nie odwiedzały strony, do której prowadzi link. W związku z tym link ten nie ma wpływu na pozycję w SERP. Mimo wszystko w całym pozycjonowaniu może on odgrywać znaczącą rolę, ponieważ pomaga sterować crawl budgetem. Dodatkowo błędne oznaczenie linku jako nofollow może spowodować to, że robot indeksujący przestanie odwiedzać ważną podstronę.
W linkowaniu wewnętrznym z atrybutu nofollow często korzysta się do podstron różnych regulaminów, ustawień plików cookies, polityki prywatności czy koszyka co w erze E-E-A-T może nie być najlepszym rozwiązaniem.
Link nofollow w kodzie strony wygląda następująco:
<a href=”https://getnoticedagency.pl/” rel=”nofollow”>Anchor tekst</a>
Jak widać w budowie anchora doszedł znacznik rel=nofollow. To właśnie on służy do wskazania Googlebotowi, że nie polecamy odwiedzać podstrony.
Linki o atrybucie dofollow lub follow są to linki, które przekazują „moc SEO”. Atrybut dofollow przekazuje informację robotom wyszukiwarek, aby przeszły na kolejną podstronę, ponieważ uważamy ją za pełnowartościową i polecamy ją odwiedzić.
Link dofollow w kodzie strony wygląda następująco:
<a href=”https://getnoticedagency.pl/”>Anchor tekst</a>
Jak widać link nie ma przypisanego atrybutu rel= Googlebot traktuje ten link jako dofollow.
Jakie elementy strony wykorzystać do linkowania wewnętrznego?
Teraz kiedy znasz już podstawowe pojęcia odnośnie linkowania wewnętrznego przyszedł czas na omówienie elementów strony internetowej, które za nie odpowiadają.
Linkowanie wewnętrzne z menu
Menu na stronie internetowej odgrywa bardzo ważną rolę w procesie nawigacji. Dzięki niemu użytkownik może łatwo i szybko znaleźć poszukiwane przez niego kategorie i podstrony. Odpowiednio zaprojektowanie menu pozytywnie wpływa na użyteczność strony i jej odbiór przez użytkownika. W kontekście SEO jest ważne, ponieważ linki w menu są łatwo dostępne dla robotów indeksujących, co skutkuje szybszym i bardziej efektywnym indeksowaniem strony. W związku z tym linki z menu powinny prowadzić do najważniejszych sekcji serwisu, które odpowiadają za przychody (strony usługowe, strony kategorii, dedykowane landing page) a anchorami powinny być pozycjonowane słowa kluczowe.
Linkowanie wewnętrzne ze stopki
Stopka to dolny obszar na stronie zawierający przydatne linki i informacje. Sklepy internetowe często wykorzystują ją jako uzupełnienie linkowania wewnętrznego. Umieszczają w niej linki do ważnych podkategorii, na które zabrakło miejsca w menu. Ponieważ stopka występuje na każdej podstronie serwisu, jest to świetny sposób na ułatwienie nawigacji użytkownikom oraz kierowanie robota Google na istotne sekcje w serwisie.
Rola sidebara w linkowaniu wewnętrznym
Sidebar to sekcja umieszczona na boku strony internetowej, sąsiadująca z głównym obszarem treści. W sidebarze zazwyczaj znajdują się elementy, takie jak CTA, menu fasetowe, reklamy, linki do popularnych wpisów lub produktów, a także widgety, takie jak kalendarz, wyszukiwarka, listy tagów, itp.
W przypadku sklepów internetowych sidebar może zawierać menu fasetowe, co pozwala użytkownikom filtrować i sortować produkty według określonych cech, takich jak kolor, rozmiar, cena itp. Dzięki temu klienci łatwiej znajdują dokładnie to, czego szukają, co skutkuje zwiększeniem konwersji i sprzedaży. Z punktu widzenia SEO w przypadku e-commerce w sidebarze ważne jest, aby umieścić w nim linki do powiązanych kategorii między sobą kategorii.
W przypadku blogów sidebar najczęściej zawiera linki do najnowszych lub najpopularniejszych wpisów, formularza kontaktowego, stron ofertowych czy produktów. Z punktu widzenia semantycznego SEO sidebar na blogu powinien być wykorzystany do linkowania wpisów z danej kategorii.
Sidebary jako element linkowania wewnętrznego może być wykorzystywany z poziomu kategorii, podkategorii, produktu czy wpisu blogowego. Wszystko tak naprawdę zależy od wewnętrznej strategii SEO.
Linkowanie wewnętrzne z tekstu
Linkowanie wewnętrzne z tekstu, polega na umieszczeniu linka w sekcji HTML odpowiedzialnej za tekst. Ten rodzaj linkowania wewnętrznego jest istotny dla SEO, ponieważ pozwala wyszukiwarkom na zrozumienie, w jaki sposób różne podstrony w serwisie są ze sobą powiązane. Odpowiednio ostylowane linkowanie wewnętrzne z treści może również ułatwić użytkownikom nawigację po Twojej stronie i znalezienie powiązanych treści lub produktów. Należy jednak pamiętać, aby linki były naturalnie umieszczone w tekście. Dobieraj anchory tak, aby były wartościowe dla użytkowników, a nie dodawane jedynie w celu poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania Google.
Linkowanie z tekstu między kategoriami
Strony kategorii są ważnym elementem struktury witryny i powinny być łatwo dostępne z menu nawigacyjnego lub z linków na innych stronach. Z reguły strony kategorii są stronami, które mają generować najwięcej ruchu w sklepach internetowych. W związku z tym w strukturze strony oraz linkowania wewnętrznego powinny być powiązane ze stroną główną. Z treści na stronach kategorii linki wewnętrzne powinny wychodzić do strony głównej oraz do stron podkategorii. Strony podkategorii powinny linkować w miarę możliwości między sobą (nie wychodząc poza główną kategorię) oraz oczywiście do kategorii nadrzędnej.
Linkowanie z treści bloga
Prowadzenie bloga ma kilka zalet. Oprócz zwiększania widoczności serwisu, budowania wizerunku marki czy dotarcia do użytkownika, na różnych etapach ścieżki zakupowe v można go wykorzystać jako wsparcie do linkowania wewnętrznego.
Podstawową zasadą linkowania wewnętrznego z bloga jest linkowanie pomiędzy treściami powiązanymi tematycznie. Jeśli piszesz o laptopach, to nie linkuj do podstron powiązanych z tabletami.
Jak to działa w praktyce?
Widoczność zoptymalizowanych wpisów blogowych przekłada się na większe zainteresowanie robotów wyszukiwarek – Googlebot częściej odwiedza popularne podstrony. W związku z tym popularne wpisy blogowe są świetnym miejscem do ekspozycji linków wewnętrznych dla robotów indeksujących i zaproszeniem ich w głąb strony.
Podstawowe zasady linkowania wewnętrznego z treści
- linkuj między stronami powiązanymi tematycznie,
- umieszczaj anchor text na frazie kluczowej,
- jeden anchor text musi odpowiadać jednej podstronie,
- jedna podstrona może mieć kilka anchor tekstów,
- jeżeli na stronie A masz możliwość umieszczenia 3 linków do strony B, to mieć tylko jeden,
Linkowanie wewnętrzne ze strony głównej
W linkowaniu wewnętrznym warto wykorzystać moc strony głównej. Linki umieszczane na stronie głównej powinny odsyłać do najważniejszych podstron w witrynie, czyli stron ofertowych czy stron kategorii.
Strona główna może pomóc również w szybszej indeksacji nowych podstron w serwisie. Popularną metodą wykorzystania strony głównej w linkowaniu wewnętrznym jest umieszczanie linków do najnowszych produktów czy wpisów blogowych. Umieszczenie linku na stronie głównej spowoduje szybsze indeksowanie nowych podstron.
Warto jednak pamiętać o linkowaniu wewnętrznym do strony głównej. Stosowanie poprawnych zasad linkowania wewnętrznego może podbić pozycję strony głównej na najważniejszą frazę dla danego biznesu.
Przykład linkowania ze strony głównej do stron ofertowych
Mapa strony a linkowanie wewnętrzne
Mapa strony w formie HTML to strona zawierająca spis wszystkich dostępnych stron. Link do mapy witryny zazwyczaj umieszcza się w stopce. Głównym celem mapy witryny jest zmniejszenie liczby przeklików, które należy wykonać, aby dostać się do danej podstrony. Przekłada się to na lepszą dostępność stron dla Googlebota, a to z kolei na szybsze indeksowanie strony.
W przypadku większych serwisów internetowych często stosuje się mapę kategorii. Ze względu na wielkość strony wyklucza się z niej podstrony produktowe lub wpisy blogowe.
W przypadku stron newsowych/z informacjami popularne jest stosowanie map „kalendarzowych”. Ten rodzaj mapy pozwala na szybsze indeksowanie wpisów blogowych, co w przypadku tego typu serwisów jest bardzo istotne.
W mapie strony w formie HTML jako anchorów najczęściej stosuje się Nagłówek H1 danej podstrony.
Struktura linkowania wewnętrznego
Struktura linkowania wewnętrznego to inaczej organizacja linków na stronie internetowej w taki sposób, aby prowadziły do innych podstron tej samej witryny. Odpowiednio wykonane linkowanie wewnętrzne pozwala robotom wyszukiwarek lepiej zrozumieć strukturę i hierarchię strony. W konsekwencji witryna z właściwie zaplanowanym i wykonanym linkowaniem wewnętrznym ma większą szansę na osiągnięcie wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Warto zatem zadbać o wszystkie elementy, które składają się na linkowanie wewnętrzne.
Optymalizacja struktury linkowania wewnętrznego zawsze była istotnym czynnikiem jednak zyskała na znaczeniu w momencie pojawienia się topical authority.
Jak zaplanować strukturę linkowania wewnętrznego?
Planowanie struktury linkowania wewnętrznego powinno być tożsame z planowaniem struktury całego serwisu. W końcu w menu znajdują się linki do najważniejszych stron, stopka uzupełnia menu, a w treści nadają kontekstu pozycjonowanym słowom kluczowym. Przy planowaniu struktury linkowania wewnętrznego warto kierować się tymi zasadami:
- Określ główne kategorie i podkategorie – najłatwiej będzie przygotować drzewo kategorii,
- Umieść linki do głównych kategorii w menu,
- Linkuj z opisów podkategorii do kategorii nadrzędnej,
- Przygotuj mapę kategorii dla strony internetowej, w której odzwierciedlasz drzewo kategorii,
- Dodaj link do mapy strony do stopki,
- Uzupełnił stopkę o linki do podkategorii, które mają największy potencjał,
- Pogrupuj kategorie i podkategorie w klastry tematyczne – pozwoli Ci to na semantyczne połączenie bloga ze stronami kategorii,
- Przygotuj content plan na bloga – na podstawie klastrów tematycznych wyznaczonych przez kategorie przygotuj listę tematów na swojego bloga, dzięki którym zbudujesz wizerunek eksperta (topical authority),
- Tworząc teksty na bloga linkuj do stron kategorii i podkategorii z tego samego klastra tematycznego