Historia Instagram Stories rozpoczęła się w 2016 roku, kiedy funkcja ta pojawiła się na platformie. Jak się okazało, w ekspresowym tempie zdobyła uznanie użytkowników Instagrama, stając się wręcz jedną z najbardziej popularnych funkcji w tym kanale komunikacji.
Instagram Stories, czyli relacje, to format treści dostępny zarówno na Instagramie, Facebooku, jak i Messengerze, który umożliwia przeglądanie i udostępnianie chwil z życia codziennego w formie m.in. zdjęć i filmów. Relacje są dostępne w ciągu 24 godzin od ich udostępnienia, chyba że autor zapisze je na swoim profilu – wówczas odbiorcy mogą wracać do relacji wyróżnionych. Jednym słowem – Instagram Stories to historia z dnia, opowiadana przez właściciela profilu.
Spis treści
ToggleDlaczego powinieneś uwzględnić Instagram Stories w swoich działaniach?
Sprawdź, co statystyki mówią o Instagram Stories.
Nie jesteś przekonany do prowadzenia relacji dla swojej marki? Oto kilka statystyk, które być może zmienią Twój punkt widzenia.
Z przeprowadzonego przez Metę badania wynika, że:
- ponad połowa użytkowników Instagrama na całym świecie korzysta z relacji i Aktualności1;
- badani twierdzą, że Instagram Stories zbliża ich do znajomych i marek1;
- Instagram Stories przyciąga 44% ankietowanych z powodu treści, które znikają po 24 godzinach1;
- 39% badanych bardziej zainteresowało się marką/produktem po obejrzeniu Instagram Stories1;
- ponad połowa zapytanych osób, korzystających z relacji, przyznała, że w rezultacie robi więcej zakupów online2;
- około 68% respondentów deklaruje, że korzysta z relacji w trzech lub czterech aplikacjach co najmniej raz w tygodniu3 .
Czego odbiorcy szukają w relacjach Twojej marki?
Twoi odbiorcy z pewnością chcą być na bieżąco z ofertą produktową/usługową marki, pragną wiedzieć, czy coś się w niej zmienia, czy wprowadzasz do niej nowy asortyment i czy planujesz promocje w najbliższym czasie. Instagram Stories to dodatkowe narzędzie, które pozwoli Ci informować użytkowników o ofercie marki.
Komunikacja poprzez posty w mediach społecznościowych może budować pewien dystans do marki, który format Instagram Stories pozwala zniwelować, zwiększając tym samym zaufanie do niej. Odbiorcy darzą sympatią te marki, które zmniejszają dystans między odbiorcami a nimi. Dążenie do interakcji z użytkownikami Instagrama poprzez relacje może wpłynąć jeszcze pozytywniej na postrzeganie marki, a nawet pośrednio przełożyć się na sprzedaż.
Użytkownicy Instagrama sprawdzają, czy dana marka ma profil w mediach społecznościowych, czy publikuje relacje – jeżeli tego nie robi, jest omijana przez nich4. W ten sposób użytkownicy szukają potwierdzenia wiarygodności jej działalności, a dzięki Instagramowi marka może ukazać swoje autentyczne oblicze5.
Użytkownicy odwiedzają Instagrama, aby dowiedzieć się, co jest popularne, sprawdzić produkty przed zakupem i zdecydować, czy dokonać zakupu4. Sama obecność marki na Instagramie wywiera pozytywne wrażenie na kupujących4, a dodatkowo regularna publikacja Instagram Stories staje się swoistym dowodem tego, że marka istnieje, ma się dobrze i można jej zaufać.
W czym tkwi tajemnica Instagram Stories?
Ograniczona dostępność
Dlaczego Instagram Stories tak przyciąga użytkowników? Jednym z powodów jest niewątpliwie ograniczoność czasowa relacji, która wpisuje się w jedną z zasad wywierania wpływu na ludzi, opracowanych przez amerykańskiego profesora psychologii, Roberta Cialdiniego – zasadę niedostępności. Głosi ona, że bardziej pożąda się czegoś, co jest trudno dostępne, ograniczone ilościowo, czasowo lub tylko dla danej grupy osób.
FOMO w Instagram Stories
Z czasowym ograniczeniem dostępności relacji wiąże się również występowanie u odbiorców zjawiska FOMO (Fear Of Missing Out), czyli strachu przed tym, co nas omija. Chęć bycia na bieżąco, zanim interesujące dla danego użytkownika treści wygasną, może być jedną z motywacji odbiorców do regularnego zaglądania do relacji na Instagramie.
Historie, które wciągają
Wiele marek przykłada wagę do tworzenia angażujących relacji zgodnie z założeniem tego formatu – opowiadając swoistą historię. Jak powszechnie wiadomo, interesujące historie – czy to przekazywane ustnie, poprzez film, animacje czy grafiki – potrafią pochłonąć pełną uwagę słuchaczy i widzów. To właśnie w tym obszarze tkwi największy potencjał, który może być wykorzystany przez marki w celu zatrzymania użytkowników na profilu na naprawdę długi czas.
Poznajmy się lepiej
Choć publikowanie postów na Instagramie jest koniecznością, aby budować wizerunek marki w social mediach, to jednak nie pozwalają one odbiorcom poznać markę aż tak dobrze, jak dzięki relacjom. Instagram Stories umożliwia pokazywanie treści bardziej autentycznych niż w postach, trochę mniej estetycznych i bardziej niedostępnych dla odbiorców, np. backstage’u z sesji zdjęciowej nowych produktów, które niebawem wejdą do oferty marki. Publikacja treści zza kulis przyciąga użytkowników i zwiększa wiarygodność marki.
Jakie treści publikować na Instagram Stories?
Zastanawiasz się, co publikować w relacjach na Instagramie? W przypadku każdej marki konieczne jest indywidualne podejście, ale istnieje kilka uniwersalnych praktyk, które możesz zastosować w swojej firmie.
Angażowanie
Instagram Stories to idealne miejsce, aby angażować odbiorców. Tworzenie rozmaitych zabaw i quizów związanych z marką i ofertą produktową, kierowanie pytań do użytkowników i udostępnianie ich odpowiedzi to fantastyczny sposób, aby podejmować z nimi interakcję, tworzyć więź, pozytywne skojarzenia z marką i skracać dystans. Dobrą praktyką jest przyzwyczajanie użytkowników do publikacji zabaw w relacjach o stałej porze, np. w poniedziałki o godzinie 10:00. W ten sposób można zwiększyć ich wyczekiwanie na dany cykl oraz zaangażowanie w daną aktywność.
Przykładowe Instagram Stories angażujące na profilu OpenGift.
Zaufanie
Szukasz pomysłu na zwiększenie zaufania odbiorców do marki? Pokaż życie firmy zza kulis! Wystarczy również nagrać krótki film, na którym specjalista opisuje cechy produktu z oferty, aby poprawić postrzeganie marki. Czynnik ludzki ma w tym przypadku bardzo duże znaczenie – wywołuje więcej pozytywnych emocji oraz przyciąga wzrok. Dodatkowo zaangażowanie dwóch zmysłów naraz – wzroku i słuchu – spowoduje, że użytkownik zapamięta więcej informacji o produktach.
Przykładowe Instagram Stories zwiększające zaufanie do marki na profilu Get Noticed Agency.
Sprzedaż
Wprowadzasz nowości do oferty, ogłaszasz promocje, a może na blogu pojawił się nowy artykuł, promujący ważną dla firmy usługę? Powiadom o tym użytkowników nie tylko w postach na Instagramie, ale również w relacji. Prawdopodobnie do Twoich odbiorców szybciej dotrze relacja zawierająca te informacje niż post.
Przykładowe Instagram Stories sprzedażowe na profilu Pięknowdomu.pl.
Udostępnianie
Pracownik udostępnił relację z oznaczeniem firmy? Klient kupił produkt, zrobił zdjęcie i oznaczył markę w relacji? Koniecznie je udostępnij! Tworzysz w ten sposób społeczny dowód słuszności, który może zadziałać na korzyść Twojej marki. Pamiętaj, aby udostępniać w relacji również posty i reelsy, które przygotowujesz, aby dotrzeć do jeszcze większego grona odbiorców i zwiększyć wyniki pod nimi.
Przykładowe Instagram Stories z udostępnieniem posta na profilu PlanoSpain.
Co jeszcze musisz wiedzieć?
Korzystaj z video
Content video przeżywa okres największej świetności. Wykorzystaj możliwości, jakie daje filmowanie: nagraj relację ze szkolenia produktowego, targów branżowych, czy opinię klienta na temat produktów, które sprzedajesz lub usług, które świadczysz. Pamiętaj o wykorzystaniu czynnika ludzkiego, który dodatkowo polepszy postrzeganie opublikowanych treści.
Wyróżniaj relacje, myśl strategicznie
Relacje wygasają po 24 godzinach. Chcesz, aby content był dostępny dla użytkowników dłużej? Zapisz go w relacjach wyróżnionych, które są widoczne pod biogramem marki na Instagramie. Zanim jednak zaczniesz je zapisywać, zastanów się, jakie kategorie wyróżnionych Instagram Stories będą istotne z punktu widzenia Twoich odbiorców. Czy będzie to kategoria „nowości”, „promocje”, „z życia firmy”, a może informacje „o dostawie”? Dokładnie przemyśl, co będą zawierały i jak będą wyglądały.
Pamiętaj o przygotowaniu graficznych okładek do relacji wyróżnionych w kolorze marki, aby zachować spójność z jej key visualem. Opisz również wyróżnione storiesy, aby były zrozumiałe dla odbiorców.
Przykładowe wyróżnione relacje na profilu Get Noticed Agency.
Instagram Stories pełne możliwości
Wykorzystaj możliwości, jakie dają Instagram Stories — masz do dyspozycji naprawdę wiele opcji: naklejki z możliwością zareagowania, oznaczenia lokalizacji i dodawanie hasztagów, które mogą zwiększyć zasięg, oznaczanie użytkowników i marek. Urozmaicaj relacje, korzystając z dostępnej muzyki, dodając ankiety z pytaniami, linki do stron produktowych czy webinarów, odliczanie do wydarzeń i wiele innych.
Przykładowe możliwości, jakie daje Instagram Stories.
Podsumowanie
Instagram Stories to narzędzie, z którego zdecydowanie warto korzystać, prowadząc komunikację w mediach społecznościowych. Pozwala budować więź z użytkownikami i publikować rozmaite treści, dając przy tym więcej możliwości do zaangażowania niż posty. Nie istnieje jedna recepta na dobre storiesy – każda marka powinna badać i testować, co sprawdza się w przypadku jej branży i jej samej, a następnie obierać własny kierunek działania w Instagram Stories.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu profilu w social mediach, skontaktuj się z Get Noticed Agency! Nasi specjaliści pomogą Ci skutecznie budować wizerunek marki we właściwych kanałach.
4 Źródło: https://www.facebook.com/business/news/insights/how-instagram-boosts-brands-and-drives-sales?utm_medium=blog&utm_source=vidmob-blog
5 Źródło: https://www.facebook.com/business/learn/lessons/capture-audience-attention-with-instagram-stories