Dla ich trafnego zdefiniowania nie potrzebujemy na szczęście szklanej kuli. Wszystko dzięki prostemu narzędziu zawartemu w panelu Google Ads, jakim jest Planer słów kluczowych.
Czym jest Planer Słów Kluczowych?
Planer słów kluczowych jest darmowym narzędziem dostępnym w panelu Google Ads. Aby z niego korzystać, konieczne jest założenie konta reklamowego (nie jest przy tym wymagane prowadzenie kampanii reklamowych).
Narzędzie to pozwala poznać wartościowe słowa kluczowe, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę Google, a także zweryfikować potencjał proponowanych haseł – przy użyciu szeregu dostępnych statystyk.
Odpowiedni dobór słów kluczowych stanowi podstawę każdej strategii – zarówno kampanii PPC, jak i zwiększania ruchu organicznego w witrynie (SEO), co przekłada się na sukces prowadzonych działań.
Podstawowe raporty w planerze słów kluczowych Google
Przy użyciu Planera słów kluczowych można wygenerować dwa rodzaje raportów:
- Poznaj nowe słowa kluczowe.
- Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy.
Poznawanie nowych słów kluczowych
Raport ten umożliwia znalezienie wartościowych słów kluczowych, które wykorzystać można podczas planowania strategicznych działań – zarówno kampanii Google Ads, jak i działań SEO. Wystarczy wpisać kilka fraz związanych z branżą, produktami bądź usługami lub wprowadzić URL domeny, dla której prowadzona jest analiza, aby otrzymać wyniki.
W wynikach oprócz całego szeregu synonimów, odnoszących się do wprowadzonych przez nas haseł, raport udostępnia szeroki zakres niezwykle przydatnych statystyk odzwierciedlających potencjał każdego pojedynczego hasła. Są to między innymi:
- średnia miesięczna liczba wyszukiwań, zarówno w ujęciu pojedynczych słów kluczowych, jak i w zakresie całego zestawu wprowadzonych haseł,
- poziom konkurencyjności słowa kluczowego w ujęciu: niska, średnia, wysoka,
- udział w wyświetleniach reklam,
- zmiany wolumenu wyszukiwań na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy i roku,
- maksymalna i minimalna stawka za wyświetlanie reklam u góry strony z wynikami wyszukiwania.
Raport pozwala również na definiowanie przedziału czasowego, języka oraz terytorium. Opcje te są niezwykle przydatne przy badaniu słów kluczowych dla zagranicznych rynków, działań lokalnych lub szczegółowego badania wolumenu wyszukiwań dotyczącego konkretnego sezonu.
Wykres znajdujący się ponad danymi, dotyczącymi słów kluczowych, również zawiera wiele przydatnych informacji. Prezentuje trendy wyszukiwań, w odniesieniu do wprowadzonych fraz, na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy. To świetne rozwiązanie, pozwalające na skuteczne planowanie długofalowej strategii działań marketingowych.
Filtrowanie wyników
Raport niejednokrotnie generuje bardzo szeroki zakres propozycji słów kluczowych, z których większość nie jest adekwatna wobec przyjętej strategii czy charakteru działalności. W wyborze najtrafniejszych i najbardziej wartościowych haseł bardzo pomocna jest możliwość filtrowania wyników.
W raporcie możemy znaleźć następujące opcje filtrowania:
- zawieranie lub wykluczanie konkretnych zwrotów,
- dostosowanie średniej miesięcznej liczby wyszukiwań powyżej lub poniżej konkretnej wartości,
- konkurencja w aukcji,
- udział w wyświetleniach,
- stawka za kliknięcie,
- wykluczanie słów kluczowych,
- udział w wyświetleniach dla bezpłatnych wyników wyszukiwania,
- średnia pozycja w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Precyzowanie słów kluczowych
Ponadto, Planer pozwala zawężać listy proponowanych słów kluczowych za pośrednictwem funkcji “Sprecyzuj słowa kluczowe”. Funkcjonalność ta umożliwia podział na słowa brandowe (np. H&M, Zara, Zalando) i non-brand, np.: wedle rodzaju produktu, koloru, rozmiaru i wielu innych zmiennych, które algorytm Google uzna za wartościowe.
Podział wedle platformy i w obrębie lokalizacji
Słowa kluczowe można zweryfikować w ujęciu podziału na platformy: smartfony, komputery i tablety, jak również wedle lokalizacji i jednostek podziału terytorialnego.
Liczba wyszukiwań i prognozy
Zdefiniowaną listę słów kluczowych można zaimportować do raportu “Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy”. Przy użyciu tego narzędzia można tworzyć plany dla całych kampanii i weryfikować szacunki, jakie Google zdefiniował dla przedłożonego zestawu słów kluczowych.
W raporcie znaleźć można szacunkowe dane dotyczące:
- liczby kliknięć i wyświetleń reklam w odpowiedzi na dane słowa kluczowe,
- kosztu kampanii,
- współczynnika kliknięć CTR,
- średniego kosztu kliknięcia CPC,
- średniej pozycji słowa kluczowego.
Dla sprecyzowania danych, dotyczących prognozy, można zdefiniować poziom kosztu za kliknięcie lub kosztu konwersji, co ułatwia oszacowanie odpowiednią wysokość budżetu reklamowego. Po wprowadzeniu estymowanego współczynnika konwersji i wybraniu strategii ustalania stawek (do dyspozycji są dwie opcje: CPC ustalane samodzielnie i maksymalizacja liczby kliknięć) w Planerze pojawią się informacje, dotyczące prognozowanej liczby konwersji i jej kosztu – CPA.
Warto przy tym pamiętać, że w przypadku nowych kont, na których nie działały jak dotąd żadne kampanie, szacunkowe dane mogą okazać się niemiarodajne.
Planer słów kluczowych Google Ads – nie tylko dla płatnych reklam
Planer słów kluczowych jest bardzo przydatnym narzędziem – zarówno w prowadzeniu kampanii Google Ads, jak i w SEO, czyli pozycjonowaniu stron. Narzędzie pozwala określać potrzeby oraz zainteresowania potencjalnych klientów, a także prognozować minimalną wysokość budżetu reklamowego, jak i skuteczność proponowanych słów kluczowych. Planer słów kluczowych stanowi nieodzowne narzędzie przy tworzeniu oraz optymalizowaniu kampanii marketingowych. Budowanie świadomości marki, generowanie leadów, jak i zwiększanie sprzedaży, jest znacznie prostsze z pomocą Planera słów kluczowych – nie powinno więc dziwić, że jest jednym z najważniejszych narzędzi w pracy każdego specjalisty PPC oraz SEO.