7 wskazówek, jak uzyskać spójność graficzną profilu na Instagramie

Jesteś przedsiębiorcą lub zajmujesz się marketingiem w firmie, zatem na pewno wiesz, jak ważna jest komunikacja przez social media. Być może prowadzisz już profil firmowy, ale nie widzisz jego efektów ani zaangażowania followersów pod postami. Może potrzebujesz spojrzeć na swój profil z boku i zastanowić się, czy jest interesujący, angażujący a przede wszystkim… spójny.
Nie czekaj na sukces – działaj!
Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się, jak nasze rozwiązania mogą pomóc Twojemu biznesowi osiągnąć nowe wyżyny. Nasz zespół ekspertów jest gotowy, aby wspierać Cię na każdym kroku – od strategii po realizację. Z nami Twój biznes nie zna granic. Zacznij swoją podróż do sukcesu teraz!
Spis treści

Ale właściwie, po co mi ta spójność grafik?

Jeśli jeszcze tego nie odkryłeś, lub uważasz, że grafika to tylko ładny dodatek do treści, w naszym wpisie o Instagramie dowiesz się, dlaczego to takie ważne. Tymczasem potrzebujesz usłyszeć dwa słowa: rozpoznawalność i zaufanie. Poprzez konsekwencję i spójność przekazu budujesz świadomość odbiorców i rozpoznawalność własnej marki, a w konsekwencji zaufanie do niej. Z czasem potencjalni klienci widząc samą grafikę bez logo, będą ją właściwie i podświadomie wiązać z Twoją firmą. Wyobraź sobie reklamę hurtowni budowlano-wykończeniowej, nie ma w niej logo, jedynie kolory żółty i niebieski. A teraz mały quiz, czy jest to reklama: a) Bricomarche, b) Castoramy, czy c) Leroy Merlin? Już wiesz, o co chodzi. Rozpoznawalność i zaufanie do firmy skłaniają klienta do skorzystania z jej oferty.

OK, zatem spójne grafiki są ważne. Co teraz?

Zatem, zaczynasz prowadzić profil w social mediach lub doszedłeś do przekonania, że aktualny potrzebuje odświeżenia. Od czego zacząć? 

Najważniejsze to dokładnie dopracować pomysł i wszystkie jego szczegóły, tworząc szablon, którego później będziesz się konsekwentnie trzymać. Musimy zaplanować, jak mają wyglądać grafiki, gdzie będzie się znajdowało logo, jakiego fontu użyjemy do nagłówków, a jakiego do treści, jakich ozdobników będziemy używać i gdzie będą umieszczane. Im bardziej drobiazgowo podejdziesz do ustalenia szczegółów tym łatwiej później będzie Ci się tworzyło grafiki, a nawet będziesz mógł oddelegować to zadanie innym, wiedząc, że będą się trzymać wytycznych. Jeśli planujesz zamieszczać treści w seriach, możesz przygotować kilka szablonów, ważne jednak aby ze sobą korelowały i tworzyły spójną całość. 

Jeśli reprezentujesz większą firmę lub korporację, prawdopodobnie z pomocą może Ci przyjść Księga Identyfikacji Wizualnej opracowana przez profesjonalistów tworzących m.in. logo. Znajdziesz tam wszelkie istotne informacje, które będziesz mógł zaadoptować na potrzeby profilu w social mediach. Jeśli takiej pomocy nie ma, możesz posiłkować się Księgą Znaku opracowaną dla logo. Będzie tam mniej informacji, ale na pewno się przydadzą. W pozostałych przypadkach zastosuj się do poniższych wytycznych, a na pewno uda Ci się stworzyć spójną komunikację wizualną. 

Jak mam wypracować spójność grafik bez materiałów firmowych?

Zanim przejdziemy do szczegółów, zastanów się nad branżą, którą reprezentujesz, i w związku z tym, jaka powinna być Twoja komunikacja i jej język. Czy główną przesłanką jest pokazanie się jako firma profesjonalna, godna zaufania (np. kancelaria prawnicza, pośrednictwo nieruchomości), czy np. Twoją grupą docelową jest młodzież, a Twoja komunikacja będzie lekka, bezpośrednia i nasycona kolorem. 

Jest wiele sposobów na spójną komunikację, a mając w głowie ogólny zamysł i cel, wystarczy trzymać się kilku wskazówek, a Twoje social media nabiorą nowego blasku. 

Oto lista zasad, które pomogą Ci to osiągnąć:

  1. Jeśli zdecydujesz się na umieszczanie logo na grafikach, zawsze umieszczaj je tej samej wielkości i w tym samym miejscu, bez odstępstw.
  2. Używaj zawsze tych samych kolorów zapisanych w RGB, mogą być pobrane z logo lub np. strony internetowej Twojej firmy. Możesz przygotować sobie ściągę w dowolnym programie graficznym zapisując również kod hexagonalny koloru lub po prostu zapisać sobie kody w notesie. Każdy sposób będzie dobry. Tutaj ponownie zwróć uwagę na to, kto jest grupą odbiorczą Twojej firmy i jak chcesz być odbierany, pamiętaj, kolory mają moc i niosą przekaz same w sobie.
    W doborze kolorów może Ci pomóc m.in.:
    paletton.com, czy
    coolors.co
  1. Ustal jakim fontem i jego rozmiarem będziesz zamieszczał nagłówki, a jakim tekst oraz w jaki sposób będziesz stosował wyróżnienia w tekście (pogrubienie, inny kolor itp.), jednak pamiętaj, aby stosować tylko jedno wyróżnienie. Przemyśl zwłaszcza font nagłówków i haseł, może być ozdobny czy skryptowy, ale przede wszystkim musi być czytelny. Upewnij się również, że zawiera polskie znaki. Font również jest ważny dla komunikacji, jaką chcesz się posługiwać. Prowadząc profil poważnej, profesjonalnej firmy unikaj fontów infantylnych czy nadmiernie ozdobnych, postaw na klasykę i elegancję. Pomyśl też nad stałym rozmieszczeniem tekstu na swoich grafikach. W dobieraniu pasujących do siebie fontów służą pomocą między innymi takie narzędzia jak: 
    fontpair.co, czy
    fontjoy.com
  1. Stosuj „ozdobniki” czy elementy charakterystyczne w jednej stylistyce i oszczędnie, niech będą zapamiętywalne, ale niech nie przyćmiewają przekazu. To może być stałe tło, ikony czy inna forma ozdobnika, ważne, aby pasowała do tematyki Twojej branży i była stała w stylistyce. Np. wybierając ikony z różnych źródeł, upewnij się, że do siebie pasują grubością obrysu czy zaokrągleniami. Stałym „ozdobnikiem” może też być ramka lub belka w Twoich kolorach.
  2. Staraj się stosować, tam gdzie to możliwe, grafiki tego samego wymiaru. Przeglądanie zdjęć skaczących z poziomu na pion i kwadrat jest mało przyjemne dla oczu. Aktualnie nawet na telefonie można łatwo wykadrować zdjęcie w najprostszej aplikacji do edycji. 
  3. Stosuj presety upodabniające zdjęcia poprzez np. nadanie im tej samej tonacji. Podobieństwo będzie widoczne w zastosowanych filtrach i nada im spójność, nawet bez innych charakterystycznych cech. W internecie znajdziesz mnóstwo stron oferujących darmowe presety do Lightroom’a (bezpłatna wersja na smartfony) czy Photoshopa, m.in.:
    freepresets.com
    photoblog.com/learn/free-lightroom-presets
    pl.pinterest.com/retouchpictures/free-lightroom-presets
  1. Nawet stosując powyższe zasady, jednak nie pilnując układu, odległości czy marginesów, odbiorca będzie miał poczucie chaosu. Grafiki nie mogą skakać, a ludzkie oko natychmiast to wychwyci, nawet przesunięcie o parę pikseli. Nasze oczy lubią też symetrię, pamiętaj o tym.

Jeśli nie do końca wiesz, jak zastosowanie powyższych wskazówek ma wyglądać w praktyce, przyjrzyj się poniższym przykładom. Na pewno zauważysz, że mają wiele wspólnego, pomimo, że są zupełnie inne:

Trzymając się powyższych wytycznych i z gotowym szablonem zaoszczędzisz sporo czasu, nie musząc obmyślać nowej koncepcji na każdy kolejny post. Idąc dalej, unikniesz błędów wizerunkowych oraz wyróżnisz się na tle konkurencji, tworząc spójną komunikację. Dzięki temu Twoja firma będzie odbierana jako profesjonalna, dbająca o szczegóły oraz godna zaufania, a to wpłynie na przekonanie klienta, że wybór Twojej oferty jest najlepszą decyzją.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *