Różnice między Universal Analytics a Google Analytics 4

Informacja o wprowadzeniu nowej wersji Google Analytics została ogłoszona na początku 2020 roku, a część nowych funkcjonalności zawartych w usłudze Google Analytics 4 była już dostępna dla osób korzystających z usługi Web + App. Należy jednak pamiętać, że ta usługa nie jest tylko kosmetyczną zmianą wyglądu interfejsu, lecz całkowita zmiana technologii wykorzystywanej do zbierania danych.

Zgodnie z deklaracją Google, użyte technologie sztucznej inteligencji i Big Data, będą nas skuteczniej informowały o zachowaniu użytkowników na stronie oraz w aplikacji. Dotychczas, korzystając z Universal Analytics musieliśmy tworzyć dwie osobne usługi – dla strony i aplikacji. Wiązało się to z brakiem łączenia danych i ścieżki użytkownika, często przerywane były w momencie przejścia pomiędzy urządzeniami. 

Obecnie każdy z nas korzysta z kilku urządzeń, pomiędzy którymi płynnie się przełącza, przeglądając strony i dokonując transakcji. Dlatego też,  taki postęp rozwoju analityki był w pewnym stopniu do przewidzenia i wystarczyło na to poczekać.

Struktura zdarzeń i modelowania pomiaru

Google postanowiło zmienić strukturę zliczania danych na podstawie zdarzeń. Oznacza to zmianę podejścia do użytkownika i jego zachowania na stronie. Nie znajdziemy już sesji w ich podstawowym rozumieniu, a zdarzenia sygnalizujące rozpoczęcie aktywności użytkownika. Co więcej, w nowym Analyticsie nie znajdziemy informacji na temat współczynnika odrzuceń. Zmianom uległa również struktura zdarzeń. Dotychczas każde zdarzenie posiadało: Kategorię, Akcję, Etykiety i Wartości. Wszystkie z wymienionych zawartości zostało zamienione na „parametr”.
Universal Analytics posiada model pomiaru oparty o sesje oraz odsłony, czyli grupę działań zarejestrowanych w danym okresie dla użytkownika.

Różnice między Universal Analytics a Google Analytics 4

Wymiary i dane niestandardowe

W poprzedniej wersji podstawowej usługi mieliśmy do dyspozycji tylko 20 wymiarów i 20 metryk niestandardowych. W GA4 limity te zwiększą się do 50. Dodatkowo wraz z GA4 zostało dodane 25 metryk niestandardowych możliwych do wykorzystania przy oznaczeniu grup użytkowników. Jednak by  móc wykorzystać takie dane i metryki niestandardowe w raportach, trzeba je uprzednio utworzyć w usłudze.

Konwersje i cele

Nie zobaczymy również standardowego widoku tworzenia celów oraz konwersji w panelu. Ich nowy sposób tworzenia ogranicza się tylko do jednego suwaka, który zamienia zbierane zdarzenia w konwersje. Tutaj również zmianom uległa liczba dopuszczalnych celów z 20 celów na widok do 30 na jedną usługę.

Różnice między Universal Analytics a Google Analytics 4

Wygląd raportów

Wchodząc na konto Google Analytics 4, od razu rzuca się w oczy nowy, odświeżony wygląd raportów już predefiniowanych przez Google. Wydawać by się mogło, że jest ich znacznie mniej niż w Universal Analytics. Jednak część z raportów pojawi się dopiero w chwili rozpoczęcia zbierania danych oraz zdarzeń.

Różnice między Universal Analytics a Google Analytics 4
Różnice między Universal Analytics a Google Analytics 4

Struktura konta

Zmiana wyglądu raportów wpłynęła na całą ich strukturę konta. Nie znajdziemy już tutaj widoków, lecz  strumienie danych.

Różnice między Universal Analytics a Google Analytics 4

Identyfikator śledzenia

Struktura kodu śledzenia również uległa  zmianie, co można  doskonale zauważyć zestawiając ze sobą identyfikatory śledzenia z UA oraz GA4. Dla Universal Analytics’a tag śledzenia rozpoczyna się od UA i w dalszej części zawiera tylko liczby. Natomiast dla GA4 identyfikator rozpoczyna się od litery „G”, a w dalszej części zawiera ciąg liczb oraz liter.

Automatyczne śledzenie zdarzeń

Bardzo wyraźna zmiana nastąpiła w przypadku automatycznego śledzenia niektórych zdarzeń takich jak głębokość przewijania strony czy odtworzeń video. Zdarzenia te wcześniej w UA trzeba było ręcznie zdefiniować do śledzenia przy pomocy narzędzia Google Tag Manager.

Przechowywanie danych o użytkownikach

Ustawienia te pozwalają na określenie czasu, po którego upływie zebrane informacje przez system zostaną automatycznie usunięte. O ile w przypadku UA mieliśmy do wyboru kilka takich przedziałów (14, 26, 38 lub 50 mies.), łącznie z wyłączeniem usuwania danych, to w przypadku GA4 mamy do wyboru tylko dwa przedziały czasowe (2 lub 14 mies.).

Różnice między Universal Analytics a Google Analytics 4
Różnice między Universal Analytics a Google Analytics 4

Śledzenie e-commerce

Liczba raportów dotyczących e-commerce jest obecnie dość mała i zawiera tylko podstawowe informacje na temat zakupów. Zapewne ta funkcjonalność będzie jeszcze rozwijana w przyszłości i najprawdopodobniej pojawi się więcej  raportów.
W UA ta sytuacja wygląda  inaczej, ponieważ tam możemy używać bardziej szczegółowych informacji dotyczących zachowań użytkowników na całym procesie zakupowym.

Różnice między Universal Analytics a Google Analytics 4
Różnice między Universal Analytics a Google Analytics 4

Wskaźnik zaangażowania

GA4 wprowadza nowy system oceny zaangażowania użytkowników w witrynie. Jest o wiele bardziej rozbudowany i zawiera nowe wskaźniki, które dokładniej śledzą użytkownika na stronie niż współczynnik odrzuceń, który dostępny jest w GA3. Dodatkowo w GA4 nie ma dedykowanej metryki dla współczynnika odrzuceń.

Różnice między Universal Analytics a Google Analytics 4

Zaawansowane raporty

W panelu Google Analytics 4 znajdziemy zupełnie nową zakładkę, w której możemy samodzielnie stworzyć zaawansowane raporty.

Różnice między Universal Analytics a Google Analytics 4

Prawdopodobieństwo konwersji

Jedną z ciekawszych opcji dla e-commerce jest możliwość obliczania przez system prawdopodobieństwa konwersji w ujęciu procentowym. Oznacza to możliwość tworzenia grup odbiorców na podstawie zebranych danych z bardzo wysokim prawdopodobieństwem dokonania zakupu i uwzględnienia ich w kierowaniu lub odpowiednio wykluczyć użytkowników z 0% prawdopodobieństwem konwersji.

Nowy Google Analytics 4 to nowe możliwości i funkcjonalności, które są przydatne w mniejszym bądź większym stopniu już teraz, jednak jest to jeszcze narzędzie, które w dalszym ciągu jest nadal rozbudowywane i z pewnością dojdą do niego kolejne funkcjonalności.

Różnice pomiędzy GA3 i GA4 są bardzo zauważalne.

Niemniej jednak tak jak sam Google, zaleca się stworzenie i wdrożenie nowej wersji Google Analytics już teraz i korzystać z obu wersji jednocześnie. Pozwoli to już teraz przetestować nowe możliwości, uzyskując nieco przewagi nad konkurencją oraz przyzwyczaić się do nowego wyglądu panelu. 

Universal Analytics należy nadal traktować jako główne narzędzie do śledzenie zachowań oraz raportowania wszystkich działań na stronie.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go:
[Wszystkie: 2 Średnia: 3]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

rola treści w pozycjonowaniu

Rola treści w pozycjonowaniu – czy zawsze musi być ich jak najwięcej?

Content marketing rośnie w siłę. Coraz więcej przedsiębiorców docenia jego rolę nie tylko w klasycznym reklamowaniu swojego biznesu i budowaniu wizerunku eksperta, ale również pozycjonowaniu stron internetowych. Treść, tak, jak optymalizacja techniczna strony czy pozyskiwanie linków, jest jednym z filarów każdej kampanii SEO. To oznacza, że jeśli chcesz zdobyć i utrzymać wysokie pozycje w Google, potrzebujesz dobrze przygotowanych i opublikowanych we właściwych miejscach tekstów. Ale czy to znaczy, że zawsze musi być ich najwięcej i z jak największą zawartością słów kluczowych? Czytaj dalej i sprawdź!

Czytaj więcej >

Jakie są typy słów kluczowych i dlaczego warto je znać?

Słowa kluczowe to jedno z najważniejszych haseł w temacie pozycjonowania stron internetowych. Nie bez przyczyny mówi się o nich tak dużo i często. Dobrze dobrane i umiejętnie wykorzystywane w działaniach SEO pozwalają bowiem odnieść sukces – wypozycjonować stronę internetową w Google i tym samym zwiększyć sprzedaż, rozpoznawalność i świadomość marki, a nawet wspomóc budowanie wizerunku eksperta. Ale słowa kluczowe to pojemny worek, w którym mieści się przynajmniej osiem różnych typów keywordów. Warto je poznać, by umiejętnie operować słowami kluczowymi w swojej SEO strategii i w pełni wykorzystać ich moc na korzyść prowadzonego biznesu.

Czytaj więcej >
#seommerce
Zapisz się na bezpłatny Webinar SEO dla e-commerce!
Migracja serwisu – o czym
17 sierpnia 2022, 12:00
pamiętać, by nie stracić
wypracowanych wyników

Czy przenoszenie serwisu jest konieczne? A jeśli tak – jak przeprowadzić cały proces, by nie stracić wypracowanych wyników? 

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!