Google Analytics 4 – nowe spojrzenie na analitykę internetową Twojego biznesu

Usługi Google Analytics raczej nie trzeba nikomu przedstawiać, jest to doskonale znane narzędzie, które pozwala na mierzenie efektywności działań marketingowych na stronie internetowej.
Nie czekaj na sukces – działaj!
Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się, jak nasze rozwiązania mogą pomóc Twojemu biznesowi osiągnąć nowe wyżyny. Nasz zespół ekspertów jest gotowy, aby wspierać Cię na każdym kroku – od strategii po realizację. Z nami Twój biznes nie zna granic. Zacznij swoją podróż do sukcesu teraz!
Spis treści

W skrócie czym różni się Google Analytics 4 od Universal Analytics?

Google Analytics 4 to nowe podejście do sposobu zbierania danych na stronach, które ma odpowiadać na obecne i przyszłe wyzwania stawiane analityce, czyli takie jak:

  • prywatność
  • analiza danych w świecie postcookies,
  • łączenie danych o aktywnościach użytkowników na różnych urządzeniach oraz przeglądarkach.

W poprzednim wpisie wspomniałem, że podstawową jednostką zbierania danych w Google Analytics Universal były sesje i użytkownicy. GA4 natomiast, zmienia to podejście i kieruje swoją uwagę głównie w stronę zdarzeń.

Jeżeli jeszcze nie zapoznałeś się z wcześniejszym wpisem, zapraszam do lektury!

Najważniejsze różnice

Mniej standardowych raportów

Oprócz wspomnianej wcześniej różnicy w sposobie zbierania danych, Google Analytics 4 oferuje również mniej zdefiniowanych raportów. Oznacza to, że nie znajdziemy już w nim szczegółowych, drugorzędnych danych, co stwarza możliwość konfigurowania dedykowanego widoku, który znacząco usprawnia pracę użytkowników. 

Łatwiejsze śledzenie podstawowych zdarzeń

GA4 automatycznie będzie śledził podstawowe zdarzenia takie jak:

  • przewijanie strony,
  • kliknięcia wychodzące,
  • wyszukiwanie w witrynie,
  • interakcje z wideo,
  • pobrania plików.

Choć automatyzacja znacznie przyspieszy konfigurację narzędzia, należy pamiętać o pewnych ograniczeniach. Na przykład zdarzenie pobrania pliku zostanie przesłane do panelu, jeżeli użytkownik kliknie link przekierowujący z rodzaju:

  • dokument,
  • plik tekstowy,
  • plik wykonywalny,
  • prezentacja,
  • plik skompresowany,
  • film,
  • plik dźwiękowy.

Zatem jeżeli zajdzie potrzeba śledzenia pliku o niestandardowym rodzaju lub rozszerzeniu, konieczna będzie samodzielna konfiguracja zdarzenia. 

Próbkowanie

To najważniejsza różnica dotycząca raportów. Analitycy, podczas raportowania lub porównywania szerszego zakresu dat, niejednokrotnie spotykali się , w których dane były próbkowane, ponieważ przekroczony został limit 500 tyś. sesji na poziomie usługi. W Google Analytics 4 limit sesji został zwiększony.

Privacy first

Prywatność jest wyrazem wolności, dlatego wraz z dynamicznym i stałym wzrostem możliwości korzystania z wirtualnego świata, zwiększa się zainteresowanie wokół aspektów prawnych dotyczących wykorzystywania naszych danych. Podejście to niesie za sobą pewne ryzyko, więcej prywatności oznacza bowiem mniej danych do wykorzystywania danych w celach biznesowych oraz marketingowych. 
Doskonałym przykładem takiego działania jest dość głośna w ostatnim czasie decyzja Austriackiego sądu, który uznał, że Google Analytics narusza GDPR.

Obecnie coraz większa liczba firm deklaruje, że podejmuje swoje decyzje na podstawie modelu data-driven. Google Analytics 4 zmienia podejście do zbierania danych o użytkownikach, co wiąże się z tworzeniem profilu użytkownika na podstawie sygnałów z różnych źródeł. Jednak w dalszym ciągu najważniejszym źródłem informacji o użytkowniku pozostaje funkcja USER ID, która pomaga identyfikować go niezależnie od miejsca, z którego pochodzi zdarzenie. 

Kolejnym zasobem danych są sygnały z wszystkich usług oferowanych przez Google. Zazwyczaj użytkownicy Internetu korzystają z więcej niż jednego narzędzia oraz są zalogowani jednocześnie na kilku aplikacjach. Te sygnały o zachowaniu, będą wykorzystywane do budowania profilu użytkownika.

Nie pozostaje nic innego jak tylko wdrożenie na stronę dual taggingu i zbieranie danych w Universal Analytics oraz Analytics 4. Wprowadzając te narzędzia, zyskasz przewagę nad konkurencją i zbudujesz solidny fundament do analityki. Zdobywając szerszą wiedzę na temat użytkowników, wdrożysz odpowiednio dopasowane działania marketingowe, które pozwolą zwiększyć sprzedaż Twojej firmy.

skonfiguruj analitykę na swojej stronie

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *