W skrócie czym różni się Google Analytics 4 od Universal Analytics?
Google Analytics 4 to nowe podejście do sposobu zbierania danych na stronach, które ma odpowiadać na obecne i przyszłe wyzwania stawiane analityce, czyli takie jak:
- prywatność
- analiza danych w świecie postcookies,
- łączenie danych o aktywnościach użytkowników na różnych urządzeniach oraz przeglądarkach.
W poprzednim wpisie wspomniałem, że podstawową jednostką zbierania danych w Google Analytics Universal były sesje i użytkownicy. GA4 natomiast, zmienia to podejście i kieruje swoją uwagę głównie w stronę zdarzeń.
Jeżeli jeszcze nie zapoznałeś się z wcześniejszym wpisem, zapraszam do lektury!
Najważniejsze różnice
Mniej standardowych raportów
Oprócz wspomnianej wcześniej różnicy w sposobie zbierania danych, Google Analytics 4 oferuje również mniej zdefiniowanych raportów. Oznacza to, że nie znajdziemy już w nim szczegółowych, drugorzędnych danych, co stwarza możliwość konfigurowania dedykowanego widoku, który znacząco usprawnia pracę użytkowników.
Łatwiejsze śledzenie podstawowych zdarzeń
GA4 automatycznie będzie śledził podstawowe zdarzenia takie jak:
- przewijanie strony,
- kliknięcia wychodzące,
- wyszukiwanie w witrynie,
- interakcje z wideo,
- pobrania plików.
Choć automatyzacja znacznie przyspieszy konfigurację narzędzia, należy pamiętać o pewnych ograniczeniach. Na przykład zdarzenie pobrania pliku zostanie przesłane do panelu, jeżeli użytkownik kliknie link przekierowujący z rodzaju:
- dokument,
- plik tekstowy,
- plik wykonywalny,
- prezentacja,
- plik skompresowany,
- film,
- plik dźwiękowy.
Zatem jeżeli zajdzie potrzeba śledzenia pliku o niestandardowym rodzaju lub rozszerzeniu, konieczna będzie samodzielna konfiguracja zdarzenia.
Próbkowanie
To najważniejsza różnica dotycząca raportów. Analitycy, podczas raportowania lub porównywania szerszego zakresu dat, niejednokrotnie spotykali się , w których dane były próbkowane, ponieważ przekroczony został limit 500 tyś. sesji na poziomie usługi. W Google Analytics 4 limit sesji został zwiększony.
Privacy first
Prywatność jest wyrazem wolności, dlatego wraz z dynamicznym i stałym wzrostem możliwości korzystania z wirtualnego świata, zwiększa się zainteresowanie wokół aspektów prawnych dotyczących wykorzystywania naszych danych. Podejście to niesie za sobą pewne ryzyko, więcej prywatności oznacza bowiem mniej danych do wykorzystywania danych w celach biznesowych oraz marketingowych.
Doskonałym przykładem takiego działania jest dość głośna w ostatnim czasie decyzja Austriackiego sądu, który uznał, że Google Analytics narusza GDPR.
Obecnie coraz większa liczba firm deklaruje, że podejmuje swoje decyzje na podstawie modelu data-driven. Google Analytics 4 zmienia podejście do zbierania danych o użytkownikach, co wiąże się z tworzeniem profilu użytkownika na podstawie sygnałów z różnych źródeł. Jednak w dalszym ciągu najważniejszym źródłem informacji o użytkowniku pozostaje funkcja USER ID, która pomaga identyfikować go niezależnie od miejsca, z którego pochodzi zdarzenie.
Kolejnym zasobem danych są sygnały z wszystkich usług oferowanych przez Google. Zazwyczaj użytkownicy Internetu korzystają z więcej niż jednego narzędzia oraz są zalogowani jednocześnie na kilku aplikacjach. Te sygnały o zachowaniu, będą wykorzystywane do budowania profilu użytkownika.
Nie pozostaje nic innego jak tylko wdrożenie na stronę dual taggingu i zbieranie danych w Universal Analytics oraz Analytics 4. Wprowadzając te narzędzia, zyskasz przewagę nad konkurencją i zbudujesz solidny fundament do analityki. Zdobywając szerszą wiedzę na temat użytkowników, wdrożysz odpowiednio dopasowane działania marketingowe, które pozwolą zwiększyć sprzedaż Twojej firmy.