Google Analytics 4 – nowe spojrzenie na analitykę internetową Twojego biznesu

Usługi Google Analytics raczej nie trzeba nikomu przedstawiać, jest to doskonale znane narzędzie, które pozwala na mierzenie efektywności działań marketingowych na stronie internetowej.

W skrócie czym różni się Google Analytics 4 od Universal Analytics?

Google Analytics 4 to nowe podejście do sposobu zbierania danych na stronach, które ma odpowiadać na obecne i przyszłe wyzwania stawiane analityce, czyli takie jak:

  • prywatność
  • analiza danych w świecie postcookies,
  • łączenie danych o aktywnościach użytkowników na różnych urządzeniach oraz przeglądarkach.

W poprzednim wpisie wspomniałem, że podstawową jednostką zbierania danych w Google Analytics Universal były sesje i użytkownicy. GA4 natomiast, zmienia to podejście i kieruje swoją uwagę głównie w stronę zdarzeń.

Jeżeli jeszcze nie zapoznałeś się z wcześniejszym wpisem, zapraszam do lektury!

Najważniejsze różnice

Mniej standardowych raportów

Oprócz wspomnianej wcześniej różnicy w sposobie zbierania danych, Google Analytics 4 oferuje również mniej zdefiniowanych raportów. Oznacza to, że nie znajdziemy już w nim szczegółowych, drugorzędnych danych, co stwarza możliwość konfigurowania dedykowanego widoku, który znacząco usprawnia pracę użytkowników. 

Łatwiejsze śledzenie podstawowych zdarzeń

GA4 automatycznie będzie śledził podstawowe zdarzenia takie jak:

  • przewijanie strony,
  • kliknięcia wychodzące,
  • wyszukiwanie w witrynie,
  • interakcje z wideo,
  • pobrania plików.

Choć automatyzacja znacznie przyspieszy konfigurację narzędzia, należy pamiętać o pewnych ograniczeniach. Na przykład zdarzenie pobrania pliku zostanie przesłane do panelu, jeżeli użytkownik kliknie link przekierowujący z rodzaju:

  • dokument,
  • plik tekstowy,
  • plik wykonywalny,
  • prezentacja,
  • plik skompresowany,
  • film,
  • plik dźwiękowy.

Zatem jeżeli zajdzie potrzeba śledzenia pliku o niestandardowym rodzaju lub rozszerzeniu, konieczna będzie samodzielna konfiguracja zdarzenia. 

Próbkowanie

To najważniejsza różnica dotycząca raportów. Analitycy, podczas raportowania lub porównywania szerszego zakresu dat, niejednokrotnie spotykali się , w których dane były próbkowane, ponieważ przekroczony został limit 500 tyś. sesji na poziomie usługi. W Google Analytics 4 limit sesji został zwiększony.

Privacy first

Prywatność jest wyrazem wolności, dlatego wraz z dynamicznym i stałym wzrostem możliwości korzystania z wirtualnego świata, zwiększa się zainteresowanie wokół aspektów prawnych dotyczących wykorzystywania naszych danych. Podejście to niesie za sobą pewne ryzyko, więcej prywatności oznacza bowiem mniej danych do wykorzystywania danych w celach biznesowych oraz marketingowych. 
Doskonałym przykładem takiego działania jest dość głośna w ostatnim czasie decyzja Austriackiego sądu, który uznał, że Google Analytics narusza GDPR.

Obecnie coraz większa liczba firm deklaruje, że podejmuje swoje decyzje na podstawie modelu data-driven. Google Analytics 4 zmienia podejście do zbierania danych o użytkownikach, co wiąże się z tworzeniem profilu użytkownika na podstawie sygnałów z różnych źródeł. Jednak w dalszym ciągu najważniejszym źródłem informacji o użytkowniku pozostaje funkcja USER ID, która pomaga identyfikować go niezależnie od miejsca, z którego pochodzi zdarzenie. 

Kolejnym zasobem danych są sygnały z wszystkich usług oferowanych przez Google. Zazwyczaj użytkownicy Internetu korzystają z więcej niż jednego narzędzia oraz są zalogowani jednocześnie na kilku aplikacjach. Te sygnały o zachowaniu, będą wykorzystywane do budowania profilu użytkownika.

Nie pozostaje nic innego jak tylko wdrożenie na stronę dual taggingu i zbieranie danych w Universal Analytics oraz Analytics 4. Wprowadzając te narzędzia, zyskasz przewagę nad konkurencją i zbudujesz solidny fundament do analityki. Zdobywając szerszą wiedzę na temat użytkowników, wdrożysz odpowiednio dopasowane działania marketingowe, które pozwolą zwiększyć sprzedaż Twojej firmy.

skonfiguruj analitykę na swojej stronie


sprawdź

0 0 głosy
Ocena
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Zmiany w przepisach prawa dotyczące e-commerce. O co chodzi i jak sobie z nimi poradzić?

Czas czytania 9 min Branża e-commerce jest jedną z tych, które nierzadko muszą zmagać się z kolejnymi zmianami w przepisach prawa. Jest to spowodowane przede wszystkim niedostosowaniem systemu prawnego do specyfiki działalności prowadzonej w Internecie. Nie dziwi więc, że podejmowane są kolejne kroki, które mają na celu uregulowaniu obszarów wciąż dość obcych prawodawstwu. W ostatnim czasie zdecydowanie najgłośniej słychać było o dyrektywie unijnej Omnibus, dlatego w niniejszym artykule przyjrzymy się zmianom prawnym, które będą szczególnie istotne dla sklepów internetowych w roku 2023.

Czytaj więcej >

ABCD YouTube – schemat tworzenia skutecznej kreacji wideo

Czas czytania 4 min Wytyczne ABCD to globalne, poparte danymi i badaniami wskazówki, które pomagają tworzyć skuteczne reklamy wideo dostosowane do celów marketingowych. Wskazówki zostały przygotowane na podstawie danych z analizy korelacji, nie gwarantują stuprocentowej skuteczności, ale przybliżają do osiągnięcia sukcesu. W poniższym artykule dowiesz się więcej o schemacie ABCD i przekonasz się, dlaczego warto z niego korzystać przy kolejnym tworzeniu scenariusza do kampanii wideo.

Czytaj więcej >
0
Podziel się swoimi przemyśleniami, zostaw komentarz!x

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!