Elementy, które umieszczasz na swojej stronie internetowej, mają bezpośredni związek z tym, jak funkcjonuje ona w przestrzeni sieciowej – jakie wrażenie wywołuje na odbiorcach, jakie pozycje zdobywa w Google i tym samym, jakie wyniki osiąga. To oczywiste, prawda? Kiedy zwrócisz uwagę na to, że każda strona ma ograniczoną przestrzeń do wykorzystania, umiejętne gospodarowanie miejscem staje się jeszcze ważniejsze. Obszarem, o który powinieneś zadbać najmocniej i najwcześniej jest Above The Fold.
Above the Fold – co to takiego?
Above the Fold – w najprostszym ujęciu – to obszar strony internetowej widoczny zaraz po jej załadowaniu, bez przewijania czy przejścia na inną podstronę. To właśnie to, co ukazuje się Twoim oczom po wprowadzeniu adresu strony w Google i zatwierdzeniu go lub kliknięciu link z wyszukiwarki. Wszystko, co znajdziesz niżej to już Below the Fold.
Ciekawostka: Nazwę na język polski można przetłumaczyć jako „powyżej linii zgięcia”. Prawdopodobnie nawiązuje ona do prasy drukowanej i dzienników, które zgina się w połowie i tak uzyskanym frontem kieruje w stronę przechodniów. Znajdujące się na nim nagłówki i zdjęcia mają przykuć uwagę i zachęcić do kupna.
Dlaczego Above the Fold to bardzo ważny element Twojej strony?
Badania realizowane na przestrzeni ostatnich lat, wskazują wyraźnie, że użytkownicy skupiają swoją uwagę w największym stopniu na pierwszym wyświetlonym im obrazie. Udowodnił to m.in. Jakob Nielsen. Wykorzystując technikę eyetrackingu (śledzenia drogi wzroku na stronie internetowej) wykazał, że zainteresowanie użytkowników treściami umieszczonymi w above the fold jest o 102% większe, niż tym, co jest niżej, czyli w below the fold. Mało tego! Aż 77% użytkowników nie decyduje się na scrollowanie. Dobrze zaprojektowane above the fold jest więc potężną bronią i powinieneś ją wykorzystać.
Co powinien zawierać Above the Fold?
- Nagłówek H1 – zawierający ważne słowo kluczowe i informujący o tym, czego dotyczy strona internetowa;
- Menu – podstawowa nawigacja po Twojej stronie internetowej;
- Breadcrumbs – informacje, w którym miejscu na stronie aktualnie znajduje się odbiorca;
- Logotyp;
- Grafika/baner/slider;
- Call to action – fraza zachęcająca użytkownika do podjęcia działania, np. sprawdzenia oferty lub skontaktowania się;
- Unique Selling Proposition – przedstawienie unikalnej cechy Twojego produktu lub usługi.
Jak dobrze zaprojektować Above the Fold?
Aby ta niewielka przestrzeń przynosiła jak najlepsze efekty, musi zostać starannie opracowana zarówno pod kątem estetycznym, marketingowym, jak i pod kątem SEO.
Bardzo ważne jest, by znalazło się tam logo – ładne i dobrze wyeksponowane; widoczne i czytelne menu, w tym łatwo dostępny kontakt, a także przycisk wzywający do podjęcia działania (sprawdzenia oferty, nawiązania kontaktu itp.), wyróżniający się z tła. Super, jeśli web designer uwzględni miejsce na jedno zdanie, najlepiej pod nagłówkiem, w którym copywriterzy będą mieli szansę na wskazanie Unique Selling Proposition, czyli unikalnej cechy biznesu, zdolnej zachęcić odbiorcę do dłuższego pozostania na stronie. A co do nagłówka i dłuższego pozostania odbiorcy na stronie – tutaj wykazać musi się także osoba odpowiedzialna za SEO. W nagłówku H1 powinna zostać wykorzystana najważniejsza fraza kluczowa. Warto też zadbać o breadcrumbs („okruszki” – ścieżka strony internetowej umożliwiająca użytkownikowi łatwiejszą orientację).
Największą trudnością jest to, by każdy z tych elementów tworzył jedną, spójną, atrakcyjną całość. Wszystko jest ważne – od kolorystyki, przez przyjazność elementów graficznych, po sprzedażową wartość tekstu i jego optymalizację pod kątem SEO.
Czy wiesz, że…? Istotne w tym kontekście jest SXO, czyli połączenie umiejętności z zakresu User Experience i pozycjonowania stron internetowych. Polega ono na takim projektowaniu i optymalizacji witryny, by zatrzymać odbiorcę na jak najdłuższy czas, zachęcić go do interakcji, a nawet ponownych odwiedzin. To rozwiązanie cenne zwłaszcza dla e-commerce.
W Get Noticed Agency oferujemy takie wsparcie, łącząc kompetencje analityków, projektantów, specjalistów ds. SEO, copywriterów i content managerów.
Jakie znaczenie dla SEO ma Above the Fold?
Tutaj trzeba wspomnieć o współczynniku odrzuceń (z ang. bounce rate). To parametr obrazujący, jaki procent osób odwiedzających Twoją stronę internetową opuszcza ją bez wykonania jakiejkolwiek akcji.
Jest on jednym z ważnych czynników decydujących o pozycji, jaką witryna zajmuje w Google. Dlaczego? To proste. Jeśli użytkownik wejdzie na stronę, ale nie znajdzie tam potrzebnych informacji i szybko kliknie „wstecz”, wyszukiwarka może odczytać to jako dowód na, ogólnie rzec ujmując, niską jakość całej strony internetowej. Zwłaszcza jeśli takie zachowania się powtarzają. Analogicznie, jeśli współczynnik odrzuceń jest niski, stanowi to dowód na atrakcyjność i przydatność witryny dla odbiorców, a to powód, by podarować stronie wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania.
To ważne! Nie zawsze niski współczynnik odrzuceń jest czymś negatywnym. W przypadku blogów i stron-wizytówek to wręcz coś normalnego. Często zdarza się bowiem, że użytkownik opuszcza witrynę po przeczytaniu jednego artykułu – znalazł w nim bowiem odpowiedź, której szukał lub po zdobyciu informacji na temat danej osoby, lub usługi, której dotyczy wizytówka.
Zadaniem above the fold jest wzbudzić zainteresowanie odbiorcy, zatrzymać go na stronie i skłonić do dalszego jej przeglądania, a to łączy się bezpośrednio z obniżeniem współczynnika odrzuceń i tym samym SEO.
Podsumowanie
Każda szansa na zdobycie zainteresowania odbiorców może być tą jedyną – pamiętaj o tym, projektując swoją stronę internetową. Wykorzystaj ją jak najlepiej, prezentując użytkownikom atrakcyjną wizualnie i treściowo przestrzeń, odpowiadającą im potencjalnym potrzebom i pokazującą Twój biznes z jak najlepszej strony. Chcesz zlecić to zadanie specjaliście? Skontaktuj się z nami, agencją Get Noticed Agency. 😊 W tym celu skorzystaj z formularza zamieszczonego poniżej.