Spis treści
Toggle- Kilka słów o konkurencji
- Czym jest analiza konkurencji SEO?
- Dlaczego analiza konkurencji SEO jest tak ważna i potrzebna?
- Analiza konkurencji pod kątem SEO – z czego się składa?
- Jedno z najważniejszych pytań – kto jest Twoją konkurencją?
- Analiza SEO daje szansę na wykorzystanie słabych stron konkurencji
- Inspiracja, nie naśladownictwo
- Jakie narzędzia do analizy konkurencji pod kątem SEO?
- Analiza konkurencji SEO – samodzielnie czy z agencją?
Kilka słów o konkurencji
Konkurencją – w ujęciu biznesowym – nazywamy firmy, które oferują podobne usługi lub produkty i przez to rywalizują o uwagę i zainteresowanie tego samego klienta. W świecie realnym konkurencja występuje między biznesami o zbliżonej do siebie ofercie, zlokalizowanymi na tym samym obszarze działalności , a w świecie wirtualnym – między stronami korzystającymi z podobnych fraz kluczowych.
Czym jest analiza konkurencji SEO?
Analiza konkurencji SEO to nic innego, jak przyjrzenie się działaniom wykonywanym przez konkurencyjne firmy w celu poprawy widoczności w wyszukiwarce Google i efektom, jakie te działania przynoszą, a także – ważne! – wyciąganie z tego wniosków cennych dla własnego biznesu. Mówi się, że dane to waluta XXI wieku. Zgodnie z tym stwierdzeniem, analiza konkurencji stanowi jedno z najważniejszych działań, jakie trzeba podjąć, rozpoczynając pozycjonowanie strony internetowej i budowanie widoczności swojej firmy w Internecie. Pominięcie tego kroku może wydłużyć czas potrzebny na osiągnięcie efektów i sporo kosztować.
Dlaczego analiza konkurencji SEO jest tak ważna i potrzebna?
Przede wszystkim dlatego, że zdejmuje ona z Ciebie obowiązek wymyślania koła na nowo. Wykonując taką analizę na początkowym etapie rozwijania swojego e-biznesu, poznajesz słabe i mocne strony konkurentów, ich działanie oraz to, które z nich przynoszą wymierne efekty. Dzięki temu masz szansę opracować lepszą strategię SEO – lepiej osadzoną w realiach i przynoszącą oczekiwane rezultaty w krótszym czasie, a nawet uruchomić lepiej zoptymalizowaną stronę internetową już na samym początku, zamiast później poświęcać czas i pieniądze na naprawianie tego, co zaniedbane. To oszczędność czasu, pieniędzy, szybszy rozwój Twojej strony internetowej, a także doskonałe uzupełnienie dla klasycznej analizy konkurencji w modelu SWOT (którą też powinieneś wykonać). Jest więc o co walczyć!
Analiza konkurencji pod kątem SEO – z czego się składa?
Analizie poddaje się:
- frazy kluczowe,
- strategię linkowania,
- jakość strony – np. szybkość ładowania na komputerach i urządzeniach mobilnych,
- jakość contentu – jego długość, charakter i nasycenie keywordami,
- estetykę witryny – elementy SXO,
- adresy URL i nawigację strony internetowej,
- robots.txt i sitemap.xml,
- znaczniki tytułów, meta treści, nagłówki H1 i H2 oraz niższe,
- … i kilka innych, mniej lub bardziej istotnych elementów.
Przy czym największą uwagę należy skupić na analizie fraz kluczowych i strategii linkowania. Elementy te mają bowiem kluczowe znaczenie w kontekście pozycjonowania sklepów internetowych i stron WWW. Poznanie działań konkurencji w tym zakresie może przynieść Ci konkretne pomysły na to, jakie keywordsy wykorzystać i w jaki sposób, a także które zewnętrzne strony internetowe uwzględnić w strategii linkbuildingu i jaka jest minimalna ilość linków, którą trzeba pozyskać, by odnieść minimalny sukces.
To ważne! Przed przystąpieniem do analizowania konkurencji SEO niezbędne jest przygotowanie audytu SEO. Tylko mając kompletną wiedzę na temat swojej strony internetowej i tego, jak wypada ona pod kątem wyników wyszukiwania, masz materiał, który później możesz zestawiać z witrynami konkurencji i zaplanować sensowne działania, w tym zadbać o mierzalność ich efektów.
Jedno z najważniejszych pytań – kto jest Twoją konkurencją?
Do rozpoczęcia analizy konkurencji SEO niezbędne jest ustalenie, kim ta konkurencja jest. Logiczne, prawda? I bardzo ważne. Bo od tego punktu zależy wygląd całej tworzonej później strategii. Na podstawie wybranej konkurencji planuje się m.in. budżet potrzebny na pozyskanie linków czy na content marketing. I tu bardzo ważne jest zagadnienie konkurencji biznesowej i konkurencji SEO, która może, ale nie musi być tym samym. Poświęćmy temu chwilę.
Konkurencja biznesowa, a konkurencja SEO
Załóżmy, że prowadzisz hotel w Gdańsku i chcesz rozpocząć pozycjonowanie swojej strony internetowej. Przyszedł czas na analizę konkurencji SEO. Na ogólną, najbardziej interesującą dla Ciebie frazę „hotel Gdańsk” w TOP-owych wynikach wyszukiwania pojawia się blog opisujący atrakcje turystyczne Trójmiasta. Serwis ten nie jest Twoją konkurencją biznesową, ale konkurencją SEO owszem. Bo przyjdzie Ci walczyć z nią o wysokie miejsce w Google na tę właśnie frazę.
Które firmy uwzględnić, a które wykluczyć z analizy konkurencji SEO?
Mimo to z analizy konkurencji SEO warto wykluczyć marki, z którymi nie konkurujesz w ujęciu biznesowym. To będą przede wszystkim branżowe blogi i portale. Należy także starannie przyjrzeć się rozmiarom poszczególnych marek. Mocne uwzględnienie w analizie firm-gigantów, podczas gdy Ty jesteś właścicielem małego sklepu internetowego, a Twój budżet na kampanie jest kilkadziesiąt razy mniejszy, nie będzie dobrym pomysłem. Warto skupić się na bezpośrednich rywalach – sklepach internetowych z bardzo podobną ofertą i tym samym „polujących” na klientów, którzy interesują również Ciebie, a także o podobnym rozmiarze działań.
Jeśli działasz w danej branży od lat, wiesz doskonale, z kim konkurujesz. Warto, byś przekazał tę wiedzę specjaliście ds. SEO, z którym nawiążesz współpracę. Razem z frazami, które wydają się najlepiej opisywać Twoją działalność. Dopiero zaczynasz przygodę z e-commerce? Konkurencję poznasz, korzystając samodzielnie z Google i wpisując hasła wskazujące na Twój produkt lub usługę. Agencja zrobi to w Twoim imieniu i nieco lepiej, bo najpewniej wykorzysta specjalistyczne i płatne narzędzia.
Analiza SEO daje szansę na wykorzystanie słabych stron konkurencji
Analizując konkurencję pod względem SEO, warto skupić się nie tylko na jej mocnych, ale też słabych stronach. Jedne i drugie są bowiem świetnym materiałem do zainspirowania się i rozwijania własnej strony internetowej. Sukcesy innych firm wskazują Ci, co warto zrobić, by osiągnąć równie dobre rezultaty, a zaniedbania konkurencji uświadamiają, które elementy możesz poprawić, by uzyskać mocną przewagę. To przepis na to, jak wyjść na prowadzenie w tym SEO maratonie!
Inspiracja, nie naśladownictwo
Wiedz jednak, że nie chodzi o kopiowanie działań konkurencji, a o zainspirowanie się nimi. Choćby dlatego, że każda strategia oparta na analizie SEO konkurencji i tak musi zostać dopasowana do Twoich indywidualnych możliwości, w tym budżetu i unikalnego charakteru Twojej oferty.
Zamiast więc przyjmować w ciemno całą grupę słów kluczowych wykorzystywanych przez konkurencję, oszacuj, które frazy będą dla Ciebie optymalne kosztowo, a jednocześnie przyniosą jak najlepsze rezultaty. Oceń, ile będzie Cię kosztować optymalizacja strony pod kątem SEO i UX, linkbuilding i przygotowanie contentu. Upewnij się, czy linki pozyskane przez Twoją konkurencję są wynikiem płatnych publikacji na stronach zewnętrznych, czy może działań firmy w offlinie – organizowanych wydarzeń, które samoistnie zachęcają inne strony do wspominania strony konkurenta? I jeśli dysponujesz mocno ograniczonym budżetem, skup się w pierwszej kolejności na tym, co najważniejsze, a później stopniowo wdrażaj kolejne działania.
Jakie narzędzia do analizy konkurencji pod kątem SEO?
Niestety bez płatnych i wyspecjalizowanych narzędzi się nie obejdzie. Owszem, Google pozwala na przeanalizowanie działań konkurencji, ale jest to zadanie bardzo czasochłonne i nużące. Dlatego warto zdecydować się na zewnętrzne oprogramowania. Najczęściej wybieranym jest Ahrefs, ale większość czynności można wykonać również z użyciem Senuto, Semstorm, SEMrush i Moz.
Analiza konkurencji SEO – samodzielnie czy z agencją?
Oczywiście możesz to wszystko zrobić samodzielnie, a możesz też zlecić analizę specjaliście. Jeśli przeczytałeś artykuł do tego miejsca, to pewnie już wiesz, że dobre przeprowadzenie SEO analizy konkurencji nie jest łatwym zadaniem.
To nie tylko research, ale też analityka. Z mnóstwa danych, które z odpowiednim narzędziem jest łatwo pozyskać, trzeba bowiem wyselekcjonować te, które będą sensownym materiałem do dalszej pracy i rzeczywistego rozwijania Twojego biznesu, a nie przepalania budżetu. Nie mówiąc już o tym, że sama analiza SEO konkurencji, nawet umiejętnie wykonana to za mało, by odnieść sukces w Google. Później trzeba ją wykorzystać, czyli przygotować strategię SEO i przejść do pozycjonowania strony internetowej. Wybierając agencję z wyspecjalizowanym i doświadczonym działem SEO (taką, jak Get Noticed 😉), minimalizujesz ryzyko błędów, a maksymalizujesz swoją szansę na sukces.
I bardzo ważne – nie traktuj analizy SEO konkurencji jak jednorazowego działania. Tę warto wykonywać regularnie, np. raz na pół roku. Nie po to, by dodawać do niej nowe konkurencyjne firmy, ale by sprawdzić, jak podjęte działania wypadają na tle poczynań konkurencji i dokonać niezbędnych korekt w strategii.