Jakie są typy słów kluczowych i dlaczego warto je znać?

Słowa kluczowe to jedno z najważniejszych haseł w temacie pozycjonowania stron internetowych. Nie bez przyczyny mówi się o nich tak dużo i często. Dobrze dobrane i umiejętnie wykorzystywane w działaniach SEO pozwalają bowiem odnieść sukces – wypozycjonować stronę internetową w Google i tym samym zwiększyć sprzedaż, rozpoznawalność i świadomość marki, a nawet wspomóc budowanie wizerunku eksperta. Ale słowa kluczowe to pojemny worek, w którym mieści się przynajmniej osiem różnych typów keywordów. Warto je poznać, by umiejętnie operować słowami kluczowymi w swojej SEO strategii i w pełni wykorzystać ich moc na korzyść prowadzonego biznesu.

Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe, nazywane też frazami kluczowymi lub keywordami, to nic innego, jak hasła wpisywane do wyszukiwarki internetowej przez użytkownika w celu znalezienia potrzebnych informacji, produktów lub usług.

Kto powinien dobrze znać słowa kluczowe i dlaczego? 

Dla osób korzystających z Internetu wyłącznie w roli konsumentów słowa kluczowe nie mają dużego znaczenia. Ale dla osób, które chcą wypozycjonować swoją stronę internetową w wyszukiwarce – a także dla copywriterów i specjalistów SEO – keywords są bardzo ważne. Stanowią bowiem jeden z filarów całej strategii pozycjonowania, niezależnie od tego, czy rozpoczynasz pracę nad poprawą widoczności sklepu internetowego, usługowej strony internetowej, wizytówki online czy bloga. Dlatego tak ważne jest, by poznać najważniejsze typy słów kluczowych i ich znaczenie w kontekście budowania pozycji strony w Google.

Warto wiedzieć! Frazy kluczowe są podstawą SEO, ale wykorzystuje się je także w reklamach Google Ads i w mediach społecznościowych.

Jak dzielimy słowa kluczowe?

Zanim przejdziemy do szczegółowego omówienia poszczególnych typów słów kluczowych, określmy, według jakich kryteriów dzielimy frazy. To pozwoli nam lepiej uporządkować zdobytą za chwilę wiedzę. 

  • Zasięg – chodzi o zasięg w rozumieniu geograficznym. Słowa kluczowe mogą być bowiem na tyle ogólne, że ich zastosowanie jest uzasadnione niezależnie od miejsca, w którym działa Twój biznes. Po drugiej stronie są keywords o mniejszym zasięgu geograficznym, czyli tzw. frazy lokalne, ściśle związane z konkretnym miastem, a nawet dzielnicą czy ulicą.
  • Złożoność – niektóre frazy kluczowe składają się z 1-2 wyrazów, inne nawet z 4-5. Krótsze hasło jest oczywiście bardziej ogólne, a dłuższe precyzyjniej oddaje intencję użytkownika. Te długie określamy mianem “długiego ogona”, bardziej ogólne i krótsze – money keywords.
  • Cel/Intencja – chodzi o powód, dla którego użytkownik wpisuje dane słowo kluczowe do wyszukiwarki. Może chce coś kupić i szuka produktu, który odpowie na jego potrzeby? Może w codziennym życiu natknął się na jakiś problem i w Internecie szuka podpowiedzi, jak go rozwiązać? A może jego intencja jest czysto informacyjna i chce poszerzyć swoją wiedzę?
  • Stopień indywidualizacji – słowa kluczowe mogą być ogólnym hasłem, niezwiązanym z żadnym podmiotem lub zawierać nazwy własne, jak nazwa producenta czy dane osobiste, w tym nazwisko eksperta.
  • Żywotność – niektóre słowa kluczowe są ponadczasowe i niezależnie od upływającego czasu wyszukiwane przez mniej więcej tę samą liczbę użytkowników, zmieniającą się tylko wraz z sezonowością w skali roku. Z kolei inne słowa kluczowe pojawiają się na fali rosnącej popularności jakiegoś zjawiska, wydarzenia lub osoby; w chwilę osiągają bardzo duże liczby wyszukiwań, by niedługo po tym zniknąć.

8 typów słów kluczowych

Frazy ogólne

Ogólne słowa kluczowe, w branży nazywane też frazami headowymi, wyróżnia niewielka długość (składają się z 1-2 wyrazów) i – jak sama nazwa wskazuje – ogólny charakter. Z tego wynika ich duża popularność i tym samym duża konkurencja. Strona internetowa, którą uda się wypozycjonować na ogólne frazy kluczowe, szybko może stać się rozpoznawalna w szerokiej grupie odbiorców. Pozycjonowanie oparte na takich frazach wymaga jednak dużo czasu, energii i… pieniędzy, a przy niewielkim budżecie niestety może nie przynieść oczekiwanych rezultatów.

Przykłady: buty damskie, sukienki, apteka internetowa

Frazy długiego ogona

Po drugiej stronie względem fraz ogólnych znajdują się frazy długiego ogona (z ang. long-tail keywords). Składają się minimum z trzech wyrazów. Często przyjmują formę pytań. Z reguły charakteryzuje je niewielka popularność, ale jako że idealnie odzwierciedlają intencję użytkownika, takie słowa kluczowe dobrze przekładają się na sprzedaż. Pokazują bowiem, co dokładnie chce kupić odbiorca lub rozwiązania jakiego problemu poszukuje. Jeśli Twoja oferta na jego potrzeby odpowiada, szansa na sukces jest naprawdę duża! Frazy typu long tail są świetnym uzupełnieniem dla niemal każdej kampanii SEO. To także świetne źródło inspiracji do tematów, które warto poruszyć na blogu.

Przykłady: jakie buty w góry zimą, szkoła języka angielskiego biznesowego, okulary przeciwsłoneczne ray ban damskie

Frazy brandowe

Frazy brandowe to hasła uwzględniające nazwę marki. Wykorzystują je zarówno te właśnie marki, jak i sklepy internetowe niebędące rzeczywistymi producentami, ale posiadające w swojej ofercie produkty danej marki. 

Użytkownik wpisuje keywords brandowe w kilku sytuacjach: kiedy nie zna lub nie pamięta dokładnego adresu strony WWW lub uznaje, że szybciej będzie wykorzystać brandowe hasło niż wpisywać cały adres URL do paska wyszukiwarki oraz gdy podejrzewa, że produkt danej marki może znaleźć taniej w sklepie dystrybuującym, a nie u samego producenta.

Przykłady: buty sportowe Nike, telefony Samsung, telewizor 32 cale Media Markt

Frazy niebrandowe

Stanowią do 40% wszystkich zapytań. Stosowane są przede wszystkim wtedy, gdy nie pamiętamy nazwy konkretnej marki, ale jesteśmy zainteresowani jej ofertą i chcemy znaleźć jej stronę WWW w nieco okrężny sposób.

Przykłady: siłownia Toruń, sklep internetowy militarny

Frazy lokalne

Ich najbardziej charakterystyczną cechą jest nawiązanie do konkretnego miejsca w geograficznym sensie. Najczęściej jest to miasto, dzielnica lub ulica, rzadziej województwo czy gmina. Lokalne frazy kluczowe stanowią podstawę w strategii SEO dla biznesów działających stacjonarnie. Dobrze dobrane i umiejętnie wykorzystane mogą przekuć nawet niewielki budżet w realną poprawę wyników sprzedażowych. Pozwalają bowiem pokazać sklep lub lokal usługowy potencjalnym klientom oraz wyróżnić go na tle konkurencji.

Przykłady: dentysta Gdańsk, kwiaciarnia Gdynia Świętojańska, przyciemnianie szyb Poznań winogrady

Frazy produktowe

Jedne z najważniejszych w kontekście zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym. Obejmują nazwę konkretnego produktu, czasami wraz ze wskazaniem modelu lub serii. Użytkownicy wpisujący takie hasło do wyszukiwarki mogą „pokazywać”, co dokładnie chcą kupić (warto uwzględnić takie hasła przy tworzeniu nazw produktów w sklepie) lub poszukują opinii na temat danego produktu wśród innych odbiorców – wtedy w keywordzie oprócz nazwy produktu znajduje się hasło „opinie”, ewentualnie „ranking”.

Przykłady: Samsung Galaxy A52s 5G, Salewa Wildfire Edge opinie, Macbook Pro M2 13 cali

Frazy informacyjne/problemowe

Jedną z ważnych grup użytkowników są osoby poszukujące w Internecie wskazówek, jak rozwiązać określony problem. Dotyczy to najczęściej zagwozdek, z którymi stykamy się na co dzień. Dla właścicieli stron internetowych informacyjne i problemowe frazy kluczowe są świetną okazją, żeby postawić się w roli doradcy, a nawet eksperta poprzez pomoc potencjalnemu klientowi w rozwiązaniu problemu. Jeśli to możliwe, pomoc powinna uwzględniać zaproponowanie własnego produktu.

Takie słowa są również nieocenionym źródłem inspiracji do blogowych artykułów. Często przyjmują postać pytań, które mogą być wykorzystane bezpośrednio jako tytuł wpisu.

Przykłady: jak wymienić zamek w drzwiach, zmywarka bosch nie pobiera wody, co zrobić kiedy telefon nie chce się włączyć, ile kosztuje pozycjonowanie sklepów

Frazy kluczowe z danymi osobowymi

Zawierają najczęściej imię i nazwisko. Użytkownicy wykorzystuję je, poszukując opinii na temat konkretnej osoby: lekarza, hydraulika, prawnika. Takie frazy kluczowe w kampanii SEO może oczywiście wykorzystać osoba, której dane hasło dotyczy i której zależy na budowaniu pozytywnego wizerunku i marki osobistej.

Przykład: lekarz [tu imię i nazwisko] opinie

Jakie jeszcze typy słów kluczowych warto znać?

  • Krótkoterminowe słowa kluczowe – powstają na fali dużej popularności jakiegoś zjawiska, wydarzenia lub osoby. W krótkim czasie osiągają bardzo duże liczby wyszukiwań, ale stosunkowo szybko przestają interesować Internautów. Zauważone w dobrym momencie i przeanalizowane mogą zostać wykorzystane głównie w działaniach contentowych; w SEO raczej nie są stosowane, jako że pozycjonowanie jest działaniem długoterminowym. Przykład frazy krótkoterminowej: strajk nauczycieli, black friday.
  • Długoterminowe słowa kluczowe – nazywane też „wiecznie zielonymi”. To keywordy, które niezależnie od upływającego czasu i zmieniających się trendów stale generują zainteresowanie użytkowników i ruch na stronie. Głównie dlatego, że dotyczą problemów, z którymi borykamy się na co dzień. Nie oznacza to oczywiście, że raz napisany tekst blogowy na hasło „komary jak odstraszyć” będzie przez lata przynosił zyski. Z czasem tekst może potrzebować odświeżenia, w tym dodania nowych pomysłów na poradzenie sobie z daną zagwozdką, poprawienia jakości języka czy formatowania (nazywamy to recyklingiem treści).
  • Wykluczające frazy kluczowe – są wykorzystywane w płatnych reklamach Google Ads. Nazywa się je także dopasowaniem wykluczającym. Ich celem jest maksymalne sprecyzowanie hasła, na jakie się reklamujemy poprzez wykluczenie słów mogących przyciągać do nas klientów niezainteresowanych naszą ofertą. Przykład? Udzielasz korepetycji z angielskiego, ale tylko dla dorosłych. Wykluczająca fraza kluczowa, która powinna Cię zainteresować to „dla dzieci”.
  • Frazy kluczowe z hasztagiem – używane w mediach społecznościowych. Służą do wyszukiwania z ogromu zdjęć i postów o interesującej nas tematyce. Łatwo je rozpoznać po znaku # przed hasłem.

Mogłeś nawet nie podejrzewać, że słowa kluczowe są tak zróżnicowanym materiałem. 😊 Wystarczy jednak garść informacji i ich uporządkowanie, by lepiej optymalizować treść na swojej stronie internetowej i skuteczniej przewidywać efekty, jakie może przynieść wykorzystanie danej puli słów kluczowych. 

Ale przypadek i doraźne działanie nie wystarczy. Jeśli kampania SEO ma dostarczać dobre i stabilne wyniki, musi bazować na umiejętnie dobranych słowach kluczowych kilku rodzajów, najlepiej pozyskanych z użyciem przeznaczonych do tego narzędzi i uwzględnieniem analizy SEO konkurencji. Dużo zależy również od budżetu, jaki chcesz przeznaczyć na kampanię pozycjonowania. Na samym początku pracy nad widocznością strony, przy stosunkowo niskim budżecie (względem konkurencji), nie warto celować w trudne słowa kluczowe (fat head, money keywords), a lepiej skupić się na słowach z intencją informacyjną i frazami typu long tail. Sam dobór strategii pozycjonowania do branży, budżetu i wieku strony to jednak temat na kolejny wpis blogowy, a nawet całą serię.

Nie wiesz, jak się za to zabrać? Napisz do nas, agencji Get Noticed. Zajmujemy się SEO na co dzień, a słowa kluczowe nie mają przed nami tajemnic. I chętnie pomożemy!

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go:
[Wszystkie: 5 Średnia: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

rola treści w pozycjonowaniu

Rola treści w pozycjonowaniu – czy zawsze musi być ich jak najwięcej?

Content marketing rośnie w siłę. Coraz więcej przedsiębiorców docenia jego rolę nie tylko w klasycznym reklamowaniu swojego biznesu i budowaniu wizerunku eksperta, ale również pozycjonowaniu stron internetowych. Treść, tak, jak optymalizacja techniczna strony czy pozyskiwanie linków, jest jednym z filarów każdej kampanii SEO. To oznacza, że jeśli chcesz zdobyć i utrzymać wysokie pozycje w Google, potrzebujesz dobrze przygotowanych i opublikowanych we właściwych miejscach tekstów. Ale czy to znaczy, że zawsze musi być ich najwięcej i z jak największą zawartością słów kluczowych? Czytaj dalej i sprawdź!

Czytaj więcej >
social media

Platformy społecznościowe w 2022 roku. Czy TikTok zajmie miejsce Facebooka? 

2021 rok zaznaczył się w historii social mediów, jako eksplozja krótkich formatów wideo. Większość platform poddała się presji i wprowadziła wspomniany rodzaj contentu (YouTube Shorts, Instagram/Facebook reels). Jednak mimo dobrego odbioru wśród społeczności wspomnianych platform, to TikTok wciąż jest najszybciej rozwijającym się portalem społecznościowym globu. W 2021 roku TikTok zanotował znaczący wzrost liczby użytkowników – najszybszy i największy spośród wszystkich platform społecznościowych. Ponadto treści tworzone na TikToku zaczęły wyznaczać trendy. Czy TikTok może zająć miejsce Facebooka i stać się wirtualnym hegemonem? Czy są obecnie na rynku platformy, które skuteczniej przykuwają uwagę, niż wspomniana wcześniej dwójka? W niniejszym artykule przeanalizowałem najpopularniejsze media społecznościowe i zebrałem informacje, dzięki którym dowiecie się, które media są warte uwagi, które mogą chylić ku upadkowi, a które dają szansę na rozwój. Warto pamiętać, że większość internautów korzysta z kilku platform społecznościowych.

Czytaj więcej >
#seommerce
Zapisz się na bezpłatny Webinar SEO dla e-commerce!
Migracja serwisu – o czym
17 sierpnia 2022, 12:00
pamiętać, by nie stracić
wypracowanych wyników

Czy przenoszenie serwisu jest konieczne? A jeśli tak – jak przeprowadzić cały proces, by nie stracić wypracowanych wyników? 

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!