Skąd tak duża popularność mitów o pozycjonowaniu?
Optymalizacja stron internetowych i praca nad umocnieniem ich obecności w Google to długi proces, w którym uczestniczy cały zastęp specjalistów: od ekspertów ds. link buildingu, technicznej optymalizacji, contentu czy user experience (więcej o różnych specjalnościach w SEO pisaliśmy we wpisie: Jak zostać specjalistą SEO?).
Przy tak złożonej branży mamy do czynienia z ogromem informacji, w dodatku od czasu do czasu ulegają one zmianom. Co więcej, w SEO nie jest tak, że jakieś działanie zawsze, ale to zawsze przynosi ten sam rezultat. Jednocześnie za pozycjonowanie stron internetowych zabierają się ludzie o mniejszym i większym doświadczeniu i każdy z nich czuje, że ma prawo dzielenia się pomysłami i uwagami na temat tego, jak skutecznie pozycjonować (bo ma, ale nie zawsze powinien to robić 😉). Wszystko to składa się na dużą dozę tajemniczości, niedopowiedzeń, a nawet sprzeczności. Taka atmosfera sprzyja powstawaniu mitów, które – jeśli trafią na podatny grunt – umacniają się i szerzą.
Jako właściciel strony internetowej nie musisz być specjalistą SEO i nie musisz wiedzieć wszystkiego z zakresu pozycjonowania. Ale skoro choć trochę interesujesz się tym tematem, szkodliwe przekazy będą do Ciebie trafiać i mieszać Ci w głowie. Uodpornisz się na to poprzez poznanie najbardziej szkodliwych mitów i rozbrojenie ich metodą wskazania, co jest prawdą, a co tylko naciąganiem. Ucieszysz się. Bo zrobiliśmy to za Ciebie. Przygotowaliśmy 10 mniej lub bardziej znanych mitów o SEO i obejdziemy się z nimi bez litości! Gotowy?
Mit 1. Pozycjonowanie kończy się wraz z osiągnięciem wysokiej pozycji w Google
Jedna z odwiecznych zasad SEO: nic nie trwa wiecznie. Inna: nie walczysz o samą pozycję jako taką, a o biznesowe zyski, które ta pozycja może Ci przynieść. Na pozycjonowanie powinieneś patrzeć jak na długi maraton, wymagający skupienia i uwagi na całej trasie, a nie tylko krótkim odcinku od pozycji do pozycji. To oznacza, że nawet jeśli uda Ci się wbić ze stroną internetową w TOP 3, Google w każdej chwili może obniżyć pozycję Twojej witryny. Wystarczy, że spoczniesz na laurach i zrezygnujesz z realizowanych do tej pory działań SEO. To najlepszy prezent, jaki możesz podarować swojej konkurencji, ale najgorszy dla Twojego biznesu. Pozycjonowanie nie kończy się wraz z osiągnięciem wysokiej pozycji w Google. I właśnie z tego powodu specjaliści SEO stale monitorują pozycję, zdobywają linki i jeśli to konieczne, dokonują zmian – by te wysokie pozycje utrzymać.
Mit 2. Pierwsze miejsce w Google to gwarancja największego ruchu na stronie i zysków
Zdarza się, że strona zajmująca pierwsze miejsce w wyszukiwarce odnotowuje niezadowalający ruch. To oczywiście wyjątki, nie reguła, ale dobrze, żebyś miał tego świadomość. Co więcej, wyniki wyszukiwania składają się również z płatnych reklam Google, map i grafik. Dochodzi do tego jeszcze tzw. pozycja zero – zaciąganie fragmentu strony internetowej i wyświetlanie jej na górze wyników wyszukiwania; tak, by użytkownik znalazł odpowiedź, której szuka bez wchodzenia na stronę. Może się zdarzyć, że większy ruch (i większe zyski) zanotujesz, zajmując niższe pozycje, ale za to z rozszerzonymi wynikami wyszukiwania, wzbogaconymi o gwiazdki (recenzje), nazwisko autora, cenę czy stan magazynowy produktów.
Mit 3. Dobrze poprowadzone SEO szybko przynosi rezultaty
To prawdopodobnie największa zmora osób zlecających pozycjonowanie swojej strony zewnętrznym podmiotom, a także samych specjalistów SEO – fakt, że nawet idealnie realizowana strategia może nie przynieść ani szybkich, ani doskonałych efektów. Pamiętaj, że nadawanie stronom internetowym określonych pozycji w wyszukiwarce leży po stronie Google. I nie mając żadnego wpływu na decyzje podejmowane przez robota Google ani na aktualnie obowiązujące czynniki rankingowe, jesteś skazany na granie z tym, co jest i liczenie, że to, co zadziało poprzednio, zadziała też teraz, a jeśli nie zadziała, to bądź przygotowany na aktywną zmianę strategii. To wszystko wymaga czasu. Dodaj do tego złożoność procesu pozycjonowania stron WWW, a okaże się, że rezultaty pojawiające się już na 1-3 miesiące po rozpoczęciu kampanii to wręcz wyjątek i łut szczęścia. I nie warto traktować tego jako reguły.
Mit 4. Tylko słowa kluczowe z dużą liczbą wyszukiwań generują zyski
Słowa kluczowe to jeden z filarów każdej kampanii SEO. Umiejętnie dobrane i dobrze wykorzystane z treści na stronie internetowej mogą przybliżyć Cię do osiągnięcia satysfakcjonującej pozycji w SERP-ach (wynikach wyszukiwania). I może teraz Cię mocno zaskoczymy, ale wbrew pozorom to nie ogólne keywordy z dużą liczbą wyszukiwań mają największy potencjał sprzedażowy, a frazy długiego ogona. Te często przyjmują formę pytań i z reguły charakteryzuje je niewielka popularność. Jako że idealnie odzwierciedlają intencję użytkownika, a jednocześnie wiążą się ze znacznie mniejszą konkurencją, po prostu się opłacają. I nie może zabraknąć ich w żadnej strategii SEO. Więcej o typach słów kluczowych pisaliśmy we wpisie: Typy słów kluczowych, które warto znać.
Mit 5. Dobre treści na stronie internetowej obronią się same
To mit, w który wierzą przede wszystkim osoby mocno przywiązane do contentu i jego roli edukacyjnej, perswazyjnej i sprzedażowej oraz przekonane o „nielegalności” i nieetyczności działań z zakresu SEO. Owszem, dobre treści – i ogólnie content marketing – to nieodzowna gałąź marketingu internetowego, ale prawda jest niestety okrutna: nawet najlepsza treść nie obroni się sama. Musi iść w parze z przemyślanym i wartościowym linkowaniem. Powinna też przyjmować różne formy – nie tylko długich, pogłębionych artykułów, ale również wideo, infografik czy podcastów. Po to, by dopasować się do wymogów i potrzeb nie tylko Twoich, ale też (a może przede wszystkim) Twoich odbiorców.
Mit 6. Linkowanie i dobry content wystarczą, by podbić Google
To niejako druga strona przedstawionego przez chwilą mitu. Wskazując go, chcemy uświadomić Ci jeszcze bardziej, że pozycjonowanie to złożony proces, który wymaga zadbania zarówno o działania on-site i off-site, a pominięcie któregoś z nich po prostu ograniczy Twoją szansę na sukces. Ciekawy, angażujący content? Owszem, ale koniecznie połącz go z przemyślanym linkowanie i umieść na stronie WWW zoptymalizowanej pod kątem User Experience i wymogów Google.
Mit 7. Każdą stronę internetową można wypozycjonować
Teoretycznie tak, ale w praktyce – niekoniecznie. Działania, które podejmujesz przy pozycjonowaniu jednej strony internetowej, nie muszą przynosić takich samych rezultatów w przypadku drugiej. Dlaczego? Między innymi dlatego, że nie ma dwóch takich samych stron internetowych. Wystarczy niezbyt dobry serwer, strona niezoptymalizowana technicznie pod działania SEO (np. z powodu wyboru nieodpowiedniego systemu CMS) i wreszcie niezbyt chlubna historia domeny, by w pierwszej chwili przewidywalna kampania pozycjonerska stała się studnią bez dna. Również w budżetowym sensie.
Mit 8. Moich klientów nie ma w Internecie
To jeden z najbardziej szkodliwych mitów, który może utrzymać Cię w przekonaniu, że SEO nie jest dla Ciebie. I tym samym zatrzymać Cię w miejscu, bez szansy na rozwinięcie biznesu. Co powiesz na to, że 73% dorosłych Polaków korzysta z Internetu co najmniej raz w tygodniu? Albo, że 77% osób w wieku 18-24 lata deklaruje, że w zasadzie cały czas są podłączeni do sieci? Co więcej, 97% użytkowników łączy się z Internetem bezprzewodowo, np. z telefonu komórkowego. Tak, Twoi klienci są w Internecie. Kupują w nim i szukają lokali, do których mogą się udać, by zrealizować jakąś swoją potrzebę (np. zjeść coś dobrego lub zmienić fryzurę). A to oznacza, że pozycjonowanie strony internetowej to również Twoje narzędzie marketingowe, które możesz śmiało wykorzystać, by zwiększyć przychody i rozwinąć firmę.
Mit 9. SEO lokalne nie różni się od ogólnego SEO
Jeśli strategię SEO będziesz prowadzić tak samo niezależnie od tego, czy działasz na lokalnym czy ogólnopolskim rynku, frustrację masz w kieszeni. Przepalanie budżetu też. Specyfika Twojego biznesu musi zostać uwzględniona w kampanii. Jeśli prowadzisz firmę usługową w jakimś mieście (np. kwiaciarnię w Gdyni), musisz wykorzystać odpowiednie słowa kluczowe, by dotrzeć do miejscowych klientów, a nie ludzi z drugiego końca Polski (nawet jeśli Twoje kwiaty są najpiękniejsze, niewiele osób zdecyduje się przyjechać po nie np. z Krakowa 😉). Z kolei linkowanie powinno być nakierowane na publikacje z lokalnych stron. Nie może też zabraknąć dobrze zoptymalizowanej wizytówki Google. A to zupełnie inne podejście od SEO ukierunkowanego ogólnopolsko.
Mit 10. Pozycjonowanie to przeżytek
Według ankiety przeprowadzonej przez SearchEngineJournal® w 2017 roku 41,5% ekspertów z branży zetknęło się z mitem, że SEO odchodzi do lamusa. Cóż, mit o śmierci SEO jest wiecznie żywy, niemalże tak, jak wzmianki o śmierci prasy. Usłyszysz tę pogłoskę każdego roku, mimo że przecież branża e-commerce stale się rozwija, i to m.in. przy mocnym wsparciu kampanii pozycjonerskich. Prawdą jest nie to, że pozycjonowanie umiera, ale że się zmienia – często i czasami dość mocno. Działania, które przynosiły efekty jeszcze kilka lat temu, dziś okazują się bezużyteczne. Mimo tych modyfikacji SEO nadal jest dużym wsparciem dla biznesów online. I w zdecydowanej większości przypadków się po prostu opłaca, pod warunkiem że kampania zostanie powierzona dobrym specjalistom. O tym, dlaczego SEO może nie działać, pisaliśmy tutaj: 15 powodów, dla których SEO może nie działać w Twojej witrynie
Na tym kończy się nasza subiektywna lista dziesięciu mniej i bardziej znanych mitów o SEO. Jesteśmy niezmiernie ciekawi, z którymi z nich się zetknąłeś i które od razu uznałeś za wyssane z palca, a w które być może uwierzyłeś… 😉