Spis treści
ToggleCo publikować na LinkedInie?
LinkedIn to jeden z kanałów komunikacji z odbiorcami Twojej marki? Odpowiednia częstotliwość publikacji treści i dopasowanie stylu komunikacji do grupy docelowej oraz samego charakteru kanału to nie jedyne kwestie, które należy wziąć pod uwagę. Koniecznie zadbaj również o profesjonalną komunikację marki w tym serwisie. Jednak jeżeli dopiero rozpoczynasz działania na tym portalu społecznościowym, wprowadź podstawowe ustawienia w profilu firmowym.
Gdy już to zrobisz, przemyśl swoją strategię komunikacji na LinkedInie, rozpoczynając od rodzajów treści, które planujesz publikować. Zasadniczo, najlepiej podzielić je na trzy kategorie:
- edukujące odbiorców,
- wpływające na wizerunek marki,
- dotyczące oferty firmy.
Choć, z pewnością, większość postów będzie miała charakter mieszany, np. wizerunkowo-edukacyjny, to jednak warto wyodrębnić te kategorie, aby dopasować przekaz do intencji.
Sprzedawaj
Posty sprzedażowe, choć ich nazewnictwo może powodować oczekiwania natychmiastowej transakcji, wcale nie muszą bezpośrednio się z nią wiązać. Celem tego typu postów jest przedstawienie działalności firmy, zakresu usług lub katalogu sprzedawanych produktów.
Oferta
Jeżeli jesteś właścicielem firmy usługowej, przedstaw swoją ofertę. „Powiedz” swoim odbiorcom, jakie usługi świadczysz, do kogo są skierowane, jakie problemy rozwiązują.
Jeżeli Twoja firma sprzedaje produkty, prezentuj je w dedykowanych postach. Opowiedz odbiorcom, jak mogą je wykorzystać, w jakich sytuacjach sprawdzą się najlepiej oraz inspiruj ich.
Niezależnie od charakteru działalności Twojej firmy, publikuj posty dotyczące nowości w ofercie, specjalnych promocji, dedykowanych katalogów produktów. Pamiętaj również, aby edukować swoich odbiorców w zakresie oferty Twojej firmy.
Przewagi konkurencyjne
Posty z tej kategorii mają nie tylko charakter sprzedażowy, ale i wizerunkowy. W tych publikacjach komunikuj odbiorcom wyróżniki Twojej marki. Cechy te powinny być na swój sposób unikatowe i wyróżniać Twoją działalność na rynku oraz spośród konkurencji, np. produkcja ubrań na terenie Polski dla firmy z branży odzieżowej czy też nastawienie na edukowanie klientów podczas współpracy poprzez oferowanie dedykowanych szkoleń.
Case studies
Choć posty typu case studies niekoniecznie bezpośrednio wiążą się ze sprzedażą, to jednak można je zaliczyć do tej kategorii. Celem tych publikacji jest przedstawienie problemu, z którym borykał się klient, oraz rozwiązania, zaproponowanego przez Twoją firmę, które wyeliminowało ten problem i przyczyniło się do uzyskania zadowalających efektów współpracy. Aby przyciągnąć uwagę użytkowników serwisu LinkedIn, post warto wesprzeć dedykowaną grafiką, na której umieszczone są rezultaty współpracy, najlepiej w formie liczb (np. wzrost sprzedaży o 15%). Tego typu publikacje sprawdzą się głównie w przypadku firm usługowych, np. z branży graficznej, fotograficznej, eventowej czy szkoleniowej.
Edukuj
Publikowanie treści prezentujących jedynie Twoją ofertę, to zdecydowanie za mało, aby zatrzymać uwagę użytkowników na dłużej. Dostarczaj odbiorcom realnej wartości za pośrednictwem LinkedIna, aby budować ich zaangażowanie i lojalność.
Jak możesz osiągnąć ten cel? Publikuj posty z poradami, które odpowiadają na potrzeby Twoich potencjalnych klientów. Prowadzisz bloga firmowego? LinkedIn to idealne miejsce, aby udostępniać w nim najnowsze artykuły o charakterze biznesowym. Twoja firma organizuje darmowy webinar? A może szkolenie? Zakomunikuj to w tym serwisie i pozycjonuj swoją firmę jako ekspert w branży.
Dbaj o wizerunek
Każde działanie Twojej firmy w sieci odbija się na jej wizerunku. Posty edukacyjne i sprzedażowe, będą jednocześnie postami wizerunkowymi. Jednak poza tym minimum możesz zrobić coś jeszcze, dzięki czemu marka zyska profesjonalną komunikację.
Twarz marki
Przedstaw pracowników Twojej firmy. Dzięki temu sprawisz, że marka będzie miała „twarz” – najlepiej szczerą i uśmiechniętą, wtedy wywoła u odbiorców odpowiednie emocje, a tym samym może być pozytywniej postrzegana.
Prezentuj pracowników, których Twoi klienci lub partnerzy biznesowi mogą znać, np. osobę odpowiedzialną za pozyskiwanie partnerów lub obsługę klienta, ale również tych, którzy nie są im znani, a ich wkład w usługi i produkty jest niebagatelny. Przedstaw historię danego pracownika, jego doświadczenie i specjalizację. Możesz również opowiedzieć o jego prywatnych zainteresowaniach, a nawet pokazać je na zdjęciach – oczywiście, wszystko za wcześniejszą zgodą pracownika, a najlepiej z jego zaangażowaniem w ten projekt. To wszystko sprawi, że Twoja marka nabierze „ludzkiego” charakteru, a dzięki temu może stać się bardziej lubiana.
Wartości
Troska o środowisko jest bliska działalności Twojej firmy? Stawiasz na rozwój swoich klientów i partnerów biznesowych? A może wspierasz swoich pracowników w rozwijaniu ich pasji? Określ wartości firmowe i zakomunikuj je światu. Posty o takim charakterze sprawią, że przyciągniesz użytkowników o podobnych wartościach, którzy zjednoczą się i, zgodnie z działaniem jednej z zasad perswazji Cialdiniego – lubienia i sympatii, zwiększysz prawdopodobieństwo, że skorzystają z oferty Twojej firmy.
Sukcesy
Jeżeli Twoja firma osiąga sukcesy, którymi warto się pochwalić, zrealizowała wymagające cele roczne lub jeden z pracowników został wyróżniony w cenionym rankingu – opublikuj posta na ten temat na LinkedInie. W publikacji opisz trudności, z którymi trzeba było się zmierzyć, zaznacz, jakie rezultaty osiągnięto i pogratuluj zespołowi zaangażowanych osób, które przyczyniły się do tego sukcesu.
CSR
Twoja firma angażuje się w akcje charytatywne? Dba o zwierzęta w schroniskach? A może co roku w Święta przygotowuje paczki podarunkowe dla uboższych? Zakomunikuj to na LinkedInie – dzięki temu nie tylko wpłyniesz na wizerunek swojej marki, ale jednocześnie zwrócisz uwagę na istotne problemy i zachęcisz innych użytkowników oraz firmy do pomagania.
Social proof
Twoja marka obsłużyła 10 000 klientów. Cieszy się wysokimi ocenami w Google. Zadowoleni klienci publikują pozytywne opinie na temat świadczonych usług lub sprzedawanych produktów. To przykłady tematów, które możesz poruszyć na LinkedInie. Inna zasada perswazji, opracowana przez Cialdiniego, mówi, że ludzie w swoich wyborach podążają za tłumem. Jeżeli Twoja firma ma dużo dobrych opinii, możesz je opublikować na LinkedInie, podziękować klientom i partnerom biznesowym za współpracę i zaufanie oraz oznaczyć ich profile. To działanie z pewnością pozytywnie wpłynie na wizerunek Twojej marki.
Zasady, o których nie możesz zapomnieć!
Najpierw offline, potem online
Zanim zintensyfikujesz działania w sferze online, zadbaj o offline’ową działalność Twojej firmy – o odpowiedni poziom obsługi klienta, zadowalającą jakość sprzedawanych produktów i świadczonych usług, atrakcyjną ofertę cenową. Usatysfakcjonowany klient, z dużym prawdopodobieństwem, przeniesie swój entuzjazm do sfery online, sprawiając tym samym, że tworzony wizerunek Twojej marki zyska na wiarygodności i podniesie jakość komunikacji.
Nie zakłamuj rzeczywistości
Buduj wizerunek swojej marki na LinkedInie w sposób szczery – nie zakłamuj rzeczywistości i nie dąż „po trupach do celu”. Jeżeli w jakiejś sferze Twojego biznesu nie dzieje się dobrze, nie pokazuj w social mediach fałszywego obrazu tego obszaru. Postaw na szczerą komunikację z odbiorcami, aby, z jednej strony, nie narazić marki na smutne konsekwencje, z drugiej – nie wprowadzić potencjalnych klientów i pracowników w błąd.
Styl komunikacji
Pamiętaj, że LinkedIn to nie Facebook, a tym bardziej – nie Instagram, a więc dostosuj styl komunikacji do tego kanału. Twórz grafiki w odpowiednim formacie, nie dodawaj 30 hasztagów, a w treści postów poruszaj kwestie ściśle związane z biznesem.
Zaangażowani pracownicy
Aby zwiększyć zasięgi postów firmowych, warto zaangażować pracowników. Poproś ich, aby udostępniali firmowe posty lub publikowali swoje treści z dedykowanymi materiałami graficznymi. Oprócz tego dbaj o swoich pracowników, a dzięki temu naturalnie staną się ambasadorami Twojej marki. Pamiętaj, zadowolony pracownik to korzyść dla Twojej działalności i wizerunku marki.
Podsumowanie
Komunikacja na LinkedInie rządzi się swoimi prawami – istotne jest nie tylko dostosowanie się do charakteru tego kanału komunikacji, ale również dopasowanie do niego kategorii postów, które będą publikowane na profilu firmowym. Projektując strategię komunikacji w tym serwisie, warto uwzględnić publikacje sprzedażowe, edukacyjne i wizerunkowe, które w holistyczny sposób ukażą działalność firmy, wartości, które jej przyświecają i jej ofertę, a tym samym przyczynią się do stworzenia profesjonalnej komunikacji marki.
Chcesz, aby Twoja marka komunikowała się z odbiorcami za pośrednictwem LinkedIna, ale nie masz wystarczająco dużo czasu, aby zająć się prowadzeniem mediów społecznościowych? Skontaktuj się z nami! Wspólnie wprowadzimy komunikację Twojej marki na wyższy poziom profesjonalizmu.