Kampania Facebook Ads na Black Friday

Black Friday to czas największych wyprzedaży na przestrzeni całego roku kalendarzowego. Prawdziwe zakupowe szaleństwo ma miejsce w Stanach Zjednoczonych, jednak trend ten także w Polsce cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Dowiedz się, jak stworzyć efektywną i zarazem efektowną kampanię Facebook Ads na Black Friday.

Specyfika reklamowa Black Friday

Panujący w czasie Czarnego Piątku zakupowy nastrój klientów może przyczynić się do znacznego wzrostu sprzedaży w Twoim sklepie. Jednak, aby tak się stało musisz dokładnie przemyśleć i zaplanować swoje działania już kilka tygodni wcześniej. Dlaczego? Potencjał sprzedażowy Black Friday dostrzega również Twoja konkurencja, która nie śpi i z roku na rok jest coraz liczniejsza. Twoim zadaniem jest przebić się przez nią i dotrzeć ze swoją ofertą do jak najbardziej intencjonalnego grona klientów.

W artykule dzielimy się wskazówki dotyczącymi prowadzenia działań w ramach kampanii Facebook Ads oraz komunikacji z odbiorcami w mediach społecznościowych.

Kampanie podzieliliśmy na dwa typy:

  • Kampania prospectingowa – do nowych odbiorców (przed Black Friday i możliwie w trakcie),
  • Kampania remarketingowa – do odbiorców, którzy weszli w interakcję z postami lub stroną internetową (w trakcie Black Friday).

Kampania prospectingowa (przed Black Friday)

Jeśli ruch w Twoim sklepie jest bardzo mały lub nie ma go wcale, proponujemy, aby rozpocząć swoje działania od kampanii z tym celem. W efekcie otrzymasz spore grono odbiorców, których w późniejszym czasie można poddać remarketingowej komunikacji, gdzie nawołujemy już do konkretnej akcji – zakupu. Jeśli odbiorcy zetkną się z Twoją firmą odpowiednio wcześnie oraz będą mieli okazję sprawdzić, co oferujesz, to istnieje duża szansa, że w trakcie black friday już zdecydują się na ofertę właśnie z Twojego sklepu.

Budżet reklamowy i grupy odbiorców

Z racji tego, że większość reklam jest wyświetlana w modelu aukcyjnym, musisz pamiętać o tym, że reklamy w okresie Black Friday będą droższe ze względu na dużą liczbę reklamodawców walczących o uwagę odbiorcy. Z tego powodu kampanie prospectingowe nawet przed Black Friday często będą miały wyższe, niż standardowe koszty podstawowe (dotarcie do 1000 odbiorców, czy koszt kliknięcia), ale odpowiednio wczesna komunikacja do nowych odbiorców pozwoli zmniejszyć te wydatki, tym samym podnosząc finalnie zwrot z całej inwestycji.

Bardzo ważne będzie przygotowanie grup niestandardowych odbiorców. Idealnie sprawdzi się lista klientów z poprzedniego Black Friday, z której utworzymy listę podobnych odbiorców. Jeśli jednak nie ma takiej możliwości, to możemy posiłkować się grupami na podstawie zdarzeń standardowych. Uwaga! Grupa na podstawie której utworzymy listę powinna liczyć minimum 1000 odbiorców. Jeśli wynosi ona mniej, to analogicznie używamy zdarzeń o mniejszej intencjonalności:

  • lookalike z zakupów (tylko jeśli grupa liczy ponad 1000 osób),
  • lookalike z add to cart,
  • lookalike z view content,
  • własne niestandardowe grupy według zainteresowań i zachowań odbiorców.

W trakcie Black Friday – remarketing

Kampania promocyjna 

Stwórz reklamy banerowe i produktowe, które zachęcą odbiorców do wzięcia udziału w wyprzedaży.

  • Wykorzystaj reklamy dynamiczne i dodaj na nich nakładki graficzne z hasłem Black Friday oraz informacją o obniżce. Z centrum pomocy Facebooka dowiesz się, jak dodać nakładki i ceny do reklam dynamicznych. Reklamy dynamiczne wyświetlaj w Stories na Facebooku i Instagramie oraz w aktualnościach na Instagramie.
  • Ustaw katalog produktów tak, aby zaktualizował się zaraz po północy, po to, aby wyświetlały się w nim obowiązujące zniżki.

Posiadając grupę, do której docieraliśmy komunikatem zapowiedzi, zapoznaną z brandem, otrzymujemy ogromny potencjał. Są to osoby, które jeszcze pamiętają naszą markę, a dodatkowo wiedzą, że otrzymają nagrodę – zniżkę w krótkim czasie. W czasie Black Friday nasze kampanie zamiast się uczyć nowych odbiorców to trafiają bezpośrednio do tych, którzy o wydarzeniu już myśleli w kontekście naszej marki. Dlatego prawdopodobnie otrzymamy bardzo niski koszt docelowego działania – zakupu. Do kogo kierować w takim razie nasz komunikat?

  • Aktywnych na stronie www,
  • Aktywnych na fanpage’u,
  • Aktywnych na Instagramie

Uwzględniając retencję – czas jaki trwały kampanie przed Black Friday:

  • osób, które dokonały zakupu w ciągu 14 dni,
  • osób, które dodały produkt do koszyka w ciągu 14 dni,
  • osób, które odwiedziły Twoją stronę w ciągu 14 dni.

Oczywiście możemy też wykorzystać następujące grupy:

  • Remarketing osób ze standardowej komunikacji (ważne, żeby ograniczyć się do niskiej retencji – maksymalnie 30 dni celem otrzymania tzw. ciepłego remarketingu),
  • Grupy osób, które dokonały zakupu w zeszłorocznym Black Friday,
  • Grupa pochodząca z newslettera.

W ten sposób zmaksymalizujemy dotarcie do najbardziej osób najbardziej zainteresowanych zakupami w naszym sklepie, jednocześnie minimalizując koszty, ponieważ pozostałe grupy nie wymagają “podsycania” komunikatu – one już nas znają i wystarczy od razu trafić do nich z konkretnym komunikatem. 

Kreacje reklamowe

Przygotuj kreacje reklamowe odpowiednio wcześnie, na wypadek gdyby zaszła konieczność ręcznego sprawdzania reklam. W przypadku gorącego okresu, jakim jest Black Friday mogłoby potrwać to bardzo długo. Jeśli nie wiesz, jakie wymiary powinny mieć Twoje reklamy, aby dobrze się wyświetlały, zobacz nasz wpis o aktualnych wymiarach grafik na fb. Gdy Facebook zatwierdzi już przygotowane przez Ciebie reklamy, zaplanuj je, aby automatycznie włączyły się w dzień Black Friday. Zastosuj reguły automatyczne, aby po zakończeniu ich wyświetlania, włączyły się reklamy zastępcze.

Jak sam Facebook napisał – “Zazwyczaj proces sprawdzania reklam trwa do 24 godzin, jednak w niektórych przypadkach może potrwać dłużej.” Dlatego nie ma co odkładać publikowania reklam na ostatnią chwilę, ponieważ Facebook lubi nadużywać “niektórych przypadków” w takich sytuacjach.

Jak przygotować skuteczne kreacje reklamowe?

  • Wykorzystaj formaty reklamowe, które będą angażować i przykują uwagę odbiorcy. Według nas najlepiej sprawdzą się do tego kolekcje, karuzele, materiały błyskawiczne i reklamy dynamiczne.
  • Przygotuj promocję, która będzie naprawdę atrakcyjna dla Twoich klientów. Dobrze, jeśli wysokość rabatu będzie większa niż 10%. O tym, jak w atrakcyjny sposób przedstawić swoje zniżki, dowiesz się z naszego artykułu o 5 protipach na Black Friday.
  • Zastosuj ograniczenia czasowe swojej oferty, po to, aby wzbudzić w odbiorcach poczucie pilności.
  • Podkreśl, że ilość produktów jest limitowana. To również pobudzi klientów do działania i szybszego dokonania zakupu.
  • Do kreacji statycznych wybieraj zdjęcia najchętniej kupowanych produktów, które przedstawiają produkt w atrakcyjny sposób. Niech zdjęcia będą możliwie jak najlepszej jakości.
  • Zadbaj o spójność wizualną wszystkich materiałów reklamowych oraz postów w mediach społecznościowych.
  • Nie wymyślaj koła na nowo. Jeśli już wcześniej przeprowadzałeś kampanie promocyjne, sprawdź co wtedy konwertowało najlepiej i wykorzystaj to ponownie, wprowadzając jedynie drobne poprawki w copy lub grafice.

Podsumowanie

Kampanie Facebook Ads mogą być bardzo skutecznym narzędziem, dzięki któremu zwiększysz swoją sprzedaż podczas Black Friday, jak Black Week. Ważne jest jednak odpowiednie przygotowanie, na które składa się wystarczająco wczesny etap rozpoczęcia promocji (ok. 2 tygodnie przed wydarzeniem), jak i staranne zaplanowanie strategii działania oraz materiałów reklamowych. Wierzymy, że dzięki temu artykułowi Twoje kampanie Facebook Ads przyniosą Tobie wysoki poziom zwrotu z inwestycji w działania marketingowe!

0 0 głosy
Ocena
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Zmiany w przepisach prawa dotyczące e-commerce. O co chodzi i jak sobie z nimi poradzić?

Czas czytania 9 min Branża e-commerce jest jedną z tych, które nierzadko muszą zmagać się z kolejnymi zmianami w przepisach prawa. Jest to spowodowane przede wszystkim niedostosowaniem systemu prawnego do specyfiki działalności prowadzonej w Internecie. Nie dziwi więc, że podejmowane są kolejne kroki, które mają na celu uregulowaniu obszarów wciąż dość obcych prawodawstwu. W ostatnim czasie zdecydowanie najgłośniej słychać było o dyrektywie unijnej Omnibus, dlatego w niniejszym artykule przyjrzymy się zmianom prawnym, które będą szczególnie istotne dla sklepów internetowych w roku 2023.

Czytaj więcej >

ABCD YouTube – schemat tworzenia skutecznej kreacji wideo

Czas czytania 4 min Wytyczne ABCD to globalne, poparte danymi i badaniami wskazówki, które pomagają tworzyć skuteczne reklamy wideo dostosowane do celów marketingowych. Wskazówki zostały przygotowane na podstawie danych z analizy korelacji, nie gwarantują stuprocentowej skuteczności, ale przybliżają do osiągnięcia sukcesu. W poniższym artykule dowiesz się więcej o schemacie ABCD i przekonasz się, dlaczego warto z niego korzystać przy kolejnym tworzeniu scenariusza do kampanii wideo.

Czytaj więcej >
0
Podziel się swoimi przemyśleniami, zostaw komentarz!x

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!