Jak dobrać właściwy kanał dla Twojej marki?
Odpowiedzmy jednoznacznie na to frapujące pytanie, czy Twoja marka powinna być obecna w każdym kanale komunikacji: to zależy! Mianowicie – zależy między innymi od tego, gdzie są Twoi odbiorcy, w jakich kanałach działa Twoja konkurencja i jakiego typu treści planujesz publikować w mediach społecznościowych.
Twoi odbiorcy
Kim są odbiorcy sprzedawanych przez Twoją firmę produktów lub świadczonych przez nią usług? Jeżeli masz już taką wiedzę, przejdź do kolejnego punktu, jeżeli jeszcze nie – koniecznie zastanów się nad tym.
Wykonaj dokładną analizę i zweryfikuj poniższe kwestie:
- w jakim wieku są klienci,
- jakiej są płci,
- gdzie mieszkają,
- czy podejmują jeszcze naukę lub pracują,
- co robią w wolnym czasie,
- jakie są ich zainteresowania,
- i najważniejsze z punktu widzenia tego artykułu: z jakich mediów społecznościowych korzystają.
Powyższe obszary pomogą Ci już w pewien sposób zwizualizować sobie potencjalnego klienta, a dzięki temu dobrać właściwy kanał komunikacji.
Przykład: Jeżeli Twoja firma należy do branży kosmetycznej, a odbiorcami są nastolatki, najlepszym wyborem może być Instagram, TikTok i YouTube, ze szczególnym wskazaniem na publikację krótkich materiałów video publikowanych jako Reels, Shorts i TikToki.
Przykład: Jeżeli Twoja firma kieruje ofertę do biznesów, prawdopodobnie głównym kanałem komunikacji powinien być LinkedIn, na którym szanse dotarcia bezpośrednio do klientów B2B będą największe.
Co statystyki mówią o social mediach?
Nie wybieraj kanału komunikacji z Twoimi odbiorcami po omacku! Spójrz na statystyki, które pomogą Ci lepiej zrozumieć poszczególne kanały i uzmysłowią, na które z nich może zaglądać Twoja grupa docelowa.
Według badań przeprowadzonych przez IAB Polska użytkownicy płci damskiej dominują w takich kanałach jak YouTube, Facebook, Instagram, TikTok i Pinterest. Natomiast nieznaczną przewagą użytkowników płci męskiej odznacza się LinkedIn.
Statystyki wieku pokazują znaczną przewagę użytkowników w wieku 35-44 i 55-75 lat nad innymi grupami wiekowymi w kanale YouTube i Facebook. Z Instagrama korzystają głównie osoby w wieku 25-34, 35-44 i 55-75 lat. Dominujące grupy wiekowe na TikToku to osoby w wieku 25-34 i 35-44 lat, na Pintereście 55-75 lat, natomiast na LinkedInie – 35-44 lat.
Wykres: użytkownicy korzystający z poszczególnych kanałów komunikacji według płci.
Wykres: użytkownicy korzystający z poszczególnych kanałów komunikacji według wieku.
Wykres: użytkownicy korzystający z poszczególnych kanałów komunikacji według płci i wieku.
*Źródło: https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2023/05/RAPORT_SOCIAL_MEDIA_2023.pdf
Twoja konkurencja
Kolejną ważną kwestią, nad którą powinieneś się zastanowić, jest to, w jakich kanałach funkcjonuje Twoja konkurencja. Celem analizy nie jest powielanie działań innych firm, lecz zweryfikowanie, czy identyfikując swoją grupę docelową, doszedłeś do trafnych wniosków. Oczywiście, usługi/produkty firm konkurencyjnych mogą się w pewnym stopniu różnić od Twoich, a tym samym mogą być skierowane do nieco innego typu klienta. Mimo to jednak warto przyjrzeć się strategii konkurencji, aby się zainspirować.
Typ treści
Specyfika portali społecznościowych narzuca firmom, posiadającym na nich swoje profile, konkretny typ contentu, który powinny publikować. Wybierając kanał komunikacji, zastanów się więc, jakiego typu treści będziesz zamieszczał. Przeanalizuj również swoje możliwości pod kątem zarówno zasobów technicznych (m.in. posiadanego sprzętu, jeżeli rozważasz publikowanie treści video), zasobów ludzkich (osób, które będą chciały udostępnić swój wizerunek w filmach czy na zdjęciach), jak i umiejętności realizowania zamierzonych materiałów (np. filmowanie, fotografowanie). To pomoże Ci lepiej zdecydować, które medium będzie najlepsze dla Ciebie, Twojej firmy i jej usług/produktów w danym momencie rozwoju.
Jakiego typu treści najlepiej publikować w portalach społecznościowych, takich jak: Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, YouTube i Pinterest?
Ten kanał komunikacji jest najbardziej uniwersalny – możesz w nim publikować zarówno posty sprzedażowe prezentujące ofertę firmy, edukacyjne o lekkiej treści, jak i wizerunkowe. Facebook jest również medium, na którym dobrze mieć założony profil firmowy. Jest to z pewnością jedno z pierwszych miejsc, oprócz strony internetowej, w którym „sprawdza się” firmę, szukając o niej informacji.
Przykładowy post na Facebooku na profilu PlanoSpain.
Na Instagramie najlepiej sprawdzą się posty edukacyjne i wizerunkowe o ciekawej, lekkiej tematyce. Najlepiej, aby były przedstawione w krótkiej i dynamicznej formie, np. popularnych ostatnio Reels oraz wsparte Storiesami. Dobrą praktyką biznesową jest dbanie o to, aby pojawiające się na profilu zdjęcia i filmy były spójne wizualnie ze sobą i z key visualem marki oraz od razu informowały odbiorcę, czego będą dotyczyły (zwłaszcza w przypadku Reels). Rosnąca popularność Reels wcale nie oznacza odejścia od publikacji postów. Nadal warto je umieszczać, tworząc zadbany feed, stanowiący wizytówkę firmy.
Przykładowa komunikacja i spójność feedu na Instagramie na profilu OpenGift.
Specyfika tego kanału kładzie nacisk na stricte biznesowy charakter treści. Dlatego mile widziane są tutaj posty employer brandingowe, np. prezentujące kulturę organizacyjną firmy, wartości czy eventy firmowe, ale również dotyczące rekrutacji i przedstawiające ofertę firmy, skierowaną głównie do klienta B2B.
O treściach, które warto publikować na LinkedInie, pisaliśmy TUTAJ.
Przykładowy post na LinkedInie na profilu OpenGift.
TikTok
TikTok to przede wszystkim video-komunikacja. Treści publikowane w tym kanale mają głównie charakter rozrywkowy, składają się z dobrze dobranej muzyki i atrakcyjnego contentu. Dobrze sprawdzają się tutaj filmy humorystyczne i lekkie video-poradniki. Dobrą praktyką biznesową jest monitorowanie trendów i publikowanie treści, które się w nie wpisują oraz podejmowanie współpracy z twórcami, aby zdobyć zainteresowanie i uznanie nowych odbiorców.
Przykładowy content video na TikToku na profilu Get Noticed Agency.
YouTube
Ten kanał komunikacji daje szerokie możliwości pod kątem publikowanych treści. Odnajdzie się tutaj w zasadzie prawie każda branża. YouTube to medium, w którym można publikować zarówno filmy: poradnikowe, zawierające case study klientów, w formie rozmów z klientem/partnerem biznesowym, jak i prezentujące wydarzenia firmowe czy nawet pracę w firmie produkcyjnej. Możliwości jest naprawdę wiele, a wsparcie contentu filmami Shorts pozwala stworzyć naprawdę atrakcyjną wizytówkę firmy.
Przykładowy content video na YouTube na profilu Get Noticed Agency.
Rozważając ten kanał komunikacji, warto mieć na uwadze jego specyfikę. Odbiorcy zazwyczaj odwiedzają Pinteresta, gdy przygotowują się do ważnych wydarzeń w swoim życiu, np. ślubu czy przeprowadzki do nowego domu oraz gdy zbliżają się ważne okazje, np. święta. Ten portal społecznościowy ma za zadanie przede wszystkim dostarczać inspiracji, dlatego sprawdzą się tutaj branże kosmetyczne, fryzjerskie, meblowe, fotograficzne czy związane z aranżacją wnętrz.
O tym nie możesz zapomnieć!
Moce przerobowe i czas mają znaczenie!
Lepiej, aby Twoja marka nie posiadała profilu w którymś z kanałów komunikacji, niż żeby miała go, ale zaniedbanego. Pamiętaj, pierwsze wrażenie zostaje w pamięci na długo i właśnie przez jego pryzmat będzie podświadomie postrzegana Twoja marka przez odbiorców. Dlatego jeżeli nie masz wystarczająco dużo czasu, aby zadbać o wszystkie profile w mediach społecznościowych, to masz dwa wyjścia: nie tworzyć ich/usunąć je lub outsourcować je do zewnętrznej agencji. Agencja będzie dysponowała wystarczająco dużą ilością czasu, technologią i wyspecjalizowanymi ekspertami w zakresie prowadzenia mediów społecznościowych, aby opracować skuteczną strategię działania dla wybranych kanałów komunikacji i wdrażać ją, prowadząc regularną komunikację.
Doceń organiczno-reklamowy efekt synergii
Najpierw stwórz „wizytówkę” marki w wybranym kanale, a następnie wzmocnij zasięgi postów budżetem reklamowym. W czasach szumu informacyjnego i natłoku komunikatów Twoje posty organiczne mogą nie mieć szansy przebicia, dlatego najciekawsze z nich (oczywiście, z punktu widzenia odbiorcy) lub najważniejsze według Ciebie powinny zostać wsparte działaniami reklamowymi. Dzięki temu ściągniesz na swój profil więcej odbiorców, którzy będą mogli poznać Cię lepiej i zostać na dłużej. Ten organiczno-reklamowy efekt synergii z pewnością się opłaci!
Nieograniczona moc inspiracji
Jeżeli zdecydujesz się prowadzić profile w mediach społecznościowych Twojej firmy samodzielnie, prawdopodobnie w pewnym momencie może Ci zabraknąć pomysłów na content. Dlatego polecamy inspirować się! Śledź działania nie tylko firm konkurencyjnych z branży, ale również firm i agencji, których działalność nie jest związana z Twoją firmą. Inność może być źródłem kreatywności, które zainspiruje Cię do stworzenia czegoś, co jeszcze nie istnieje w Twojej branży!
Podsumowanie
Dobrą praktyką biznesową jest obecność w mediach społecznościowych, ale jeszcze lepszą jest prowadzenie komunikacji na odpowiednich portalach. Rozważając, który kanał komunikacji jest odpowiedni dla Twojej firmy, koniecznie przeanalizuj swoją grupę docelową – jej dane demograficzne i zastanów się, na których portalach może przebywać, gdzie działa Twoja konkurencja i jakie treści zamierzasz publikować. Niezwykle ważne jest zweryfikowanie, czy posiadasz wystarczające zasoby techniczne, ludzkie i czasu oraz umiejętności, aby prowadzić profil zgodnie ze sztuką, regularnie publikując wartościowe treści.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu profilu w social mediach, skontaktuj się z Get Noticed Agency! Nasi specjaliści pomogą Ci skutecznie budować wizerunek marki we właściwych kanałach.