Pozycjonowanie sklepu internetowego – od czego zacząć?

Skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych to bardzo obszerny temat. Jako przedsiębiorcy nie mamy wystarczająco czasu, aby optymalnie go zgłębić. Powoduje to ogólną niechęć do branży SEO. Na tę jednak nie możemy sobie pozwolić. Zamiast tego lepiej jest poznać podstawy pozycjonowania sklepów internetowych na własną rękę.

Pozycjonowanie sklepów internetowych – priorytetyzacja produktów i frazy kluczowe

Nie może być mowy o pozycjonowaniu, ani marketingu internetowym, jeśli nie zaczniemy od fraz kluczowych. Te tak zwane keywords to hasła, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, w celu odnalezienia konkretnej informacji, usługi, czy w przypadku sklepu internetowego – konkretnego produktu.

Gdy chcemy określić frazy kluczowe dla naszego sklepu internetowego, powinniśmy przyjrzeć się naszym raportom sprzedaży. Na samym początku procesu pozycjonowania najłatwiej będzie oprzeć nasze keywords na produktach, które cieszą się największą popularnością wśród klientów.

Dlaczego? Powód jest prosty – jeśli konkretne punkty naszej oferty są często kupowane, oznacza to dwie rzeczy:

  • Wśród klientów panuje duże zapotrzebowanie na dany produkt,
  • Klienci już w tej chwili docierają do produktu za pośrednictwem wyszukiwarki.

Jeśli więc zaczniemy pozycjonować się na frazy powiązane z właśnie tymi produktami, dużo szybciej uzyskamy efekty. Co więcej – nakład pracy do ich uzyskania będzie dużo niższy, niż w przypadku mniej popularnych produktów.

Frazy z długiego ogona (longtail), a pozycjonowanie sklepu

Sklepy internetowe – jak nakazuje logika – nastawione są przede wszystkim na sprzedaż. Musimy to uwzględnić na poziomie pozycjonowania. Żeby zrobić to poprawnie, musimy wiedzieć jedną, podstawową rzecz:

Największą sprzedaż generują użytkownicy szukający bardzo konkretnych produktów.

Z czego to wynika? Zastanówmy się: jeśli na przykład interesuje nas zakup eleganckich, męskich butów skórzanych na zimę to nie wpiszemy w wyszukiwarkę “buty męskie”. Prędzej będzie to hasło w stylu “zimowe buty skórzane męskie” lub jakaś podobna wariacja tych słów. Tego typu keywords nazywane są frazami z długiego ogona (ze względu na to, że rozwijają frazę podstawową).

Wpisując w wyszukiwarkę tak konkretną frazę, jesteśmy już nastawieni na to, że szukamy butów celem kupna. Jeśli więc po wyszukaniu tej frazy znajdziemy produkt, który będzie nam odpowiadał wyglądem, ceną i jakością – to z dużym prawdopodobieństwem dokonamy natychmiastowego zakupu.

Z kolei frazy ogólne – jak wcześniej wspomniane “buty męskie” – są używane przez użytkowników, którzy są dopiero na etapie zapoznania z rynkiem. Generują oni wprawdzie ruch na stronie, ale nie przekłada się on na zwiększenie sprzedaży.

Podsumowując kwestię konstrukcji keywords – pozycjonowanie sklepów internetowych jest nastawione na sprzedaż. Na tę z kolei najlepiej oddziałują frazy kluczowe z długiego ogona, ponieważ przyciągają odbiorców nastawionych na kupno produktu. To właśnie nimi powinniśmy się więc posługiwać, kiedy rozpoczynamy działania SEO.

Konstrukcja treści – unikalność, nawigacja i jakość

Same frazy kluczowe z długiego ogona to jednak zbyt mało, aby uzyskać zadowalające efekty z pozycjonowania. W osiągnięciu tego celu pomogą nam elementarne zasady SEO, które pozwalają tworzyć treści przyjazne zarówno dla użytkowników, jak i algorytmów wyszukiwarki Google.

  • Unikalność treści – jest bezwarunkowym kryterium, które musi spełniać każda treść zamieszczona w naszym sklepie internetowym. Powielane informacje tekstowe mogą powodować obniżenie naszej pozycji w Google – wszak nie mamy nic nowego i unikalnego do zaoferowania klientom.
  • Nawigacja (linkowanie wewnętrzne) – w celu ułatwienia użytkownikowi poruszania się po stronie, treści, które się na niej znajdują, powinny zawierać odnośniki do innych podstron w sklepie. Powinny to być podstrony, które mogą potencjalnie zainteresować użytkowników (np. w opisie eleganckich, skórzanych pantofli brązowych możemy zamieścić odnośnik do brązowej pasty do butów).
  • Jakość – która obejmuje bardzo wiele kwestii związanych z tekstem. W skrócie jednak: treść powinna być poprawna językowo, czytelna, odpowiednio sformatowana i przystosowana do potrzeb użytkowników. To pomoże nam także w rozwinięciu wizerunku eksperta w oczach klientów.

Grupa odbiorców, a pozycjonowanie sklepów – język, potrzeby, postępowanie

Podczas pozycjonowania sklepu nie możemy zapominać, że zamieszczane przez nas treści będą czytane przez żywych ludzi. Nie możemy ich więc tworzyć “dla robotów” – co jest dość często spotykanym trendem wśród mało rzetelnych agencji marketingowych.

Jeśli chcemy skutecznie pozycjonować swój sklep internetowy, musimy jak najdokładniej określić swoją grupę odbiorców. Później należy przeanalizować ich potrzeby i wzorce postępowania w sieci. Na tej podstawie dostosowujemy język, konstrukcję i inne parametry treści.

Sklep internetowy, pozycjonowanie zewnętrzne – czyli link building

Pozycjonowanie sklepów internetowych to nie tylko treści, które znajdują się na naszej witrynie. Ogromne znaczenie w kontekście poprawy pozycji w wyszukiwarce ma również pozycjonowanie zewnętrzne – czyli tzw. link building.

W największym skrócie – link building polega na umieszczaniu odnośników (linków) do naszego sklepu w witrynach zewnętrznych, które będą powiązane tematycznie i jakościowe (blogi, fora, platformy branżowe). Im więcej będzie tych odnośników i im wyższa będzie jakość stron, na których się znajdują – tym lepsze efekty przyniesie nam pozycjonowanie zewnętrzne.

pozycjonowanie sklepów internetowych

Efektywny link building możemy przeprowadzić, zawierając umowy z poszczególnymi stronami, które zgodzą się umieścić artykuł sponsorowany z naszym odnośnikiem w zamian za określoną opłatę. 

Natomiast, jeżeli publikowane przez nas treści będą wysokiej jakości i ludzie chętnie będą się nimi dzielili – niektóre portale mogą nieodpłatnie linkować do naszej strony dzięki takim działaniom.

Lokalne pozycjonowanie sklepu internetowego i późniejsza eskalacja

Bardzo częstym błędem, który popełniają przedsiębiorcy wykonujący pierwsze kroki w pozycjonowaniu stron, jest działanie na całą Polskę. Zastanówmy się bowiem – na szczycie ogólnopolskiej listy wyników wyszukiwania znajdują się giganci, którzy dysponują milionowym budżetem marketingowym i pomocą światowej klasy specjalistów. W jaki sposób jako przedsiębiorcy małego lub średniego kalibru mamy z nimi wygrać? Odpowiedź jest prosta: będzie to bardzo trudne. Konkurencja pracuje nad swoją pozycją wiele lat i ma do dyspozycji ogromne budżety – jeżeli my dopiero zaczynamy promocję swojego biznesu i przeznaczane kwoty są proporcjonalnie niższe – musimy liczyć się z tym, że na efekty trzeba będzie poczekać.

Co możemy zrobić, to zawęzić obszar, na który się pozycjonujemy do miasta lub województwa, w którym według raportów mamy największą sprzedaż. Dzięki temu redukujemy poziom konkurencji tak, że jesteśmy w stanie ją wyprzedzić – oczywiście przy odpowiednim nakładzie pracy i środków.

Dopiero w chwili, gdy znajdziemy się na szczycie wyników wyszukiwania na najbardziej pożądane przez nas frazy – możemy zaplanować rozszerzenie skali na kolejny obszar. W ten sposób krok po kroku będziemy “podbijać” kolejne miasta czy województwa, aż nasza działalność urośnie do poziomu ogólnopolskiego. Niekiedy może nam także nie zależeć na tym, by docierać do klientów z całego kraju – to jednak kwestia indywidualna i dotycząca poszczególnych branż i biznesów, dlatego nie można tego generalizować.

Jak pozycjonować sklep internetowy, aby utrzymać efekty?

W całym procesie pozycjonowania stron nie można zapominać, że jest to proces ciągły. To znaczy, że gdy go rozpoczynamy, to w zasadzie już nigdy nie powinniśmy go kończyć. Wyszukiwarka Google zapamiętuje bowiem historię każdej witryny i na tej podstawie ją klasyfikuje.

Jeśli jakaś strona od dłuższego czasu nie zamieszczała nowych treści albo ich jakość znacząco spadła – pozycja tej strony w wyszukiwarce również spadnie. Dlatego przynajmniej kilka razy w miesiącu powinniśmy aktualizować treści na stronie lub zamieszczać całkiem nowe. Cały czas musimy przy tym pamiętać o standardach jakości Google i zasadach SEO. Te zaś również ulegają aktualizacji – musimy więc na bieżąco je śledzić i dostosowywać się do istotnych zmian.

Z perspektywy przedsiębiorcy cały proces może wydawać się zagmatwany lub możemy po prostu nie mieć na niego czasu, zajmując się stricte swoim biznesem. W takiej sytuacji warto zaufać specjalistom, którzy zajmują się pozycjonowaniem sklepów i dobiorą odpowiednie działania, by wypromować nasz sklep internetowy w wyszukiwarce Google.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go:
[Wszystkie: 3 Średnia: 5]

2 odpowiedzi

  1. Faktycznie jedną z najważniejszych kwestii jest rozpoczęcie od znalezienia najważniejszych dla nas fraz. Mimo wszystko ja bym jeszcze pokusił się o dokładnie obliczenia ile to nas będzie kosztowało i kiedy możemy liczyć na faktyczny zwrot z tej inwestycji. Wtedy samodzielnie zweryfikujemy czy nas na to stać.

    1. Jasna sprawa – i postaramy się rozwinąć tę kwestię jako kontynuację w kolejnym wpisie.
      Jednakże samo obliczenie zwrotu z inwestycji z działań pozycjonowania może być ciężkie, bowiem działamy tutaj w oparciu o zewnętrzne zasoby (czyli cały algorytm Google, na który nie mamy wpływu), więc zamieniłbym to na prognozę czasu osiągnięcia wyników w jakimś czasie, aniżeli faktyczny zwrot z inwestycji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiedza to potęga, przeczytaj również: