Kiedy będą widoczne efekty pozycjonowania?

Czekanie na efekty pozycjonowania strony internetowej może trwać od kilku tygodni do nawet kilkunastu miesięcy. Czas ten nie jest identyczny w przypadku każdej witryny, bo na cały proces indeksowania w Google ma wpływ wiele kwestii.

Duże znaczenie ma tutaj na przykład historia Twojej witryny, liczba zmian, które trzeba wykonać na stronie, branża, w jakiej działasz, siła konkurencji czy budżet przeznaczany na pozycjonowanie. Jednym z czynników, które w najbardziej znaczący sposób wpływają na to, kiedy rezultat działań będzie widoczny, jest jednak wybrany rodzaj pozycjonowania.

Rodzaje pozycjonowania w wyszukiwarce

Kiedy zaczynasz działania SEO na swojej stronie, musisz zdecydować, na jaki typ fraz chcesz pozycjonować swoją witrynę. W zależności od Twojej decyzji pozycjoner zacznie wdrażać jeden z trzech podstawowych rodzajów działań – pozycjonowanie ogólne, pozycjonowanie lokalne lub pozycjonowanie szerokie. Co kryje się pod tymi pojęciami?

Pozycjonowanie ogólne

Ten rodzaj działań polega na dążeniu, by Twoja strona ukazywała się jak najwyżej w rankingu wyszukiwań w Google na bardzo ogólne frazy (tzw. money keywords) związane z Twoją branżą. W tym wypadku pozycjoner dobiera dla Ciebie takie zapytania, które są bardzo popularne i wyszukiwane w całym kraju. Frazy ogólne to na przykład “sukienka letnia”, “prawnik od rozwodów”, “opony bieżnikowane”, “kostium kąpielowy” czy “adidasy”. Jak widzisz, są to zapytania, których mogą używać w swoich działaniach praktycznie wszystkie firmy z Twojej branży w kraju, w tym największe marki o ugruntowanej pozycji na rynku. 

Oznacza to, że konkurencja na frazy jest tu ogromna, dlatego ten typ pozycjonowania jest najbardziej czasochłonny. W bardzo popularnych branżach, w których konkurencja jest silna, efekty działań SEO związane z frazami ogólnymi są z reguły widoczne dopiero po kilkunastu miesiącach. W bardziej niszowych biznesach mogą przyjść one nieco szybciej, ale i tak proces zajmie nie mniej niż kilka miesięcy. Ten rodzaj pozycjonowania jest najtrudniejszy, ale jego zaletą jest to, że daje Ci dostęp do potencjalnych klientów w całej Polsce.

Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne polega na wypracowywaniu wysokiej pozycji na liście wyników w wyszukiwarce na frazy zawierające lokalizację. Są one również dość ogólne, ale wzbogacone określeniem miasta, dzielnicy czy regionu. Takie zapytania to “pizza włoska Wilda”, “wymiana opon Olsztyn”, “fryzjer damski Kalisz”, “rower wodny Śniardwy”, “gokarty Toruń” i tak dalej. Dzięki temu, że określone jest w nich miejsce, w którym użytkownik szuka konkretnej usługi, konkurencja na te zapytania jest dużo mniejsza niż na frazy ogólne. Z pozycjonowania na te same słowa kluczowe korzysta jedynie Twoja konkurencja z najbliższej okolicy, więc łatwiej jest się przebić do top10 wyników w Google. 

Oznacza to, że jeśli zdecydujesz się właśnie na ten typ pozycjonowania, zobaczysz efekt szybciej – z reguły po 3-5 miesiącach. Ograniczeniem w przypadku takiego wyboru jest to, że trafiasz jedynie do potencjalnych klientów na konkretnym, niewielkim obszarze. Nie jest to więc optymalny wybór w przypadku biznesów prowadzonych w całości online, gdyż pomija ogromną grupę odbiorców Twoich usług czy towarów. Jest za to idealny dla przedsiębiorców działających stacjonarnie. Jeśli więc prowadzisz restaurację, pub, salon kosmetyczny, hotel czy inną działalność, z której można skorzystać jedynie na miejscu, ten typ pozycjonowania na pewno się sprawdzi.

Pozycjonowanie szerokie/ pozycjonowanie long tail

Pozycjonowanie szerokie zwane jest też powszechnie pozycjonowaniem long tail, czyli na długi ogon. Oznacza to, że do zwiększenia widoczności strony w Internecie używamy długich, za to bardzo precyzyjnych fraz. Trafiają one do odbiorców, którzy dobrze wiedzą, czego szukają, a zatem wpisują w wyszukiwarkę konkretne zapytania. Mogą one zawierać określenia produktów lub nawet ich markę i model. Long tails to takie frazy jak: “spódnica czarna wieczorowa długa z cekinami”, “telewizor smart tv 55 cali 4k uhd cena”, “buty dziecięce sportowe wyprzedaż”, “naczynia jednorazowe ekologiczne producent” albo “lakier hybrydowy 5w1 semilac tanio”. Wybór fraz do tego typu pozycjonowania jest ogromny, więc konkurencja do konkretnego zapytania jest dużo mniejsza niż przy frazach ogólnych czy nawet lokalnych. Dlatego właśnie ten typ pozycjonowania jest najprostszy i przynosi efekt najszybciej. Rezultat działań pozycjonera jest w tym wypadku widoczny już po 2-3 miesiącach. 

Aby jednak uzyskać maksimum efektywności, trzeba pozycjonować witrynę na kilkadziesiąt lub nawet kilkaset takich fraz. Przenoszą one użytkownika do bardzo wąskiej grupy produktów z Twojej oferty lub nawet tylko jednego produktu, dlatego wybór niewielu fraz nie pozwala w pełni wykorzystać potencjału strony. Ten typ pozycjonowania jest przeznaczony głównie dla przedsiębiorców z branży e-commerce, którzy chcą szybko wypozycjonować swój sklep internetowy.

efekty pozycjonowania - kiedy będą widoczne

Połączenie typów pozycjonowania = szybszy rezultat

Nie oznacza to jednak, że w każdym wypadku musimy trzymać się wyłącznie jednego typu fraz. Powszechną praktyką jest na przykład wspieranie pozycjonowania ogólnego frazami long tail, czyli długim ogonem. W takim wypadku stopniowo wypracowujemy dla Ciebie pozycję w top10 wyników w Google na najbardziej rozchwytywane zapytania, ale wprowadzamy też do tekstów bardziej sprecyzowane frazy kluczowe, dzięki którym wcześniej zauważasz zwiększony ruch w witrynie i szybciej zaczynasz zyskiwać nowych klientów. W ten sposób nie rezygnujesz z walki o najpopularniejsze zapytania w sieci związane z Twoją branżą, ale nie musisz czekać na efekty kilkunastu miesięcy. 

Specjaliści od SEO w Get Noticed Agency na podstawie analizy Twojego biznesu i doświadczeń zbieranych przez wiele lat, zaproponują Tobie odpowiednią strategię wraz z doborem właściwych słów kluczowych. Bierzemy pod uwagę Twoje cele, po czym tworzymy dla Ciebie strategię pozycjonowania dostosowaną do Twoich oczekiwań i możliwości budżetowych. Dzięki temu sam masz wpływ na to, kiedy zobaczysz efekty pozycjonowania strony internetowej. A o tym, jak mierzyć efekty działań SEO przeczytasz w naszym wpisie: Efektywność SEO – jak ją mierzyć?

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go:
[Wszystkie: 4 Średnia: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Infografika – jak ją przygotować by była czytelna i przyciągała uwagę

W dobie ciągłego pośpiechu i braku czasu mamy tylko chwilę na przyciągnięcie uwagi słuchacza, czytelnika, odwiedzającego naszą stronę czy profil w mediach społecznościowych. Scrollując ekran użytkownik zawiesza wzrok na ułamek sekundy, która decyduje, czy zapozna się z treścią, którą chcemy przekazać, czy utoniemy w morzu nicości obok masy innych przescrollowanych postów. Jeśli chcesz tego uniknąć, dowiedz się, jak mogą Ci w tym pomóc infografiki.

Czytaj więcej >