Audyt UX sklepu internetowego – dlaczego warto go wykonać?

W ostatnich latach nie bez przyczyny wiele się mówi o UX. User Experience to pojęcie, które powinno być bliskie każdemu, komu zależy by jego strona internetowa czy sklep były atrakcyjne dla użytkowników i przynosiły zyski. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest audyt UX sklepu internetowego i dlaczego warto go wykonać. Zaczynamy!
Nie czekaj na sukces – działaj!
Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się, jak nasze rozwiązania mogą pomóc Twojemu biznesowi osiągnąć nowe wyżyny. Nasz zespół ekspertów jest gotowy, aby wspierać Cię na każdym kroku – od strategii po realizację. Z nami Twój biznes nie zna granic. Zacznij swoją podróż do sukcesu teraz!
Spis treści

Audyt UX sklepu internetowego

Audyt UX, czy też audyt użytecznościowy sklepu internetowego, to analiza mająca na celu ocenę wygody i intuicyjności korzystania ze strony. Pod uwagę brane są wszelkie elementy, mające wpływ na użytkowanie sklepu. Przede wszystkim oceniany jest proces zakupowy. Dzięki niemu dowiesz się, w jakiej kondycji jest strona, oraz poprawa jakich składowych może przełożyć się na Twój sukces w świecie e-commerce. 

Ekspercka analiza UX – co jest sprawdzane podczas audytu sklepu internetowego?

Podczas eksperckiego audytu UX, specjalista oceni takie elementy jak:

  • nawigacja strony – czy jest intuicyjna, czy użytkownik może w prosty sposób nawigować w sklepie, czy kategorie są ułożone w logiczny sposób. Oceni także zawartość informacji w stopce strony i w nagłówku,
  • umiejscowienie i zawartość przycisków,
  • dostosowanie do urządzeń mobilnych – czy strona jest responsywna i intuicyjna dla użytkowników smartfonów i/lub tabletów,
  • konstrukcja i zawartość formularzy,
  • zawartość i kompleksowość karty produktów,
  • proces zakupowy,
  • prędkość ładowania się strony,
  • istnienie „rozpraszaczy”, które odwracają uwagę użytkownika.

Najczęstsze błędy UX w sklepach internetowych

W każdym sklepie internetowym mogą znaleźć się elementy wymagające poprawy. Ważne by było ich jak najmniej! Koniecznie sprawdź, czy któryś z poniższych nie dotyczy Twojego sklepu.

Brak wersji mobilnej strony

Jednym z najczęstszych błędów jest niedopracowana wersja mobilna sklepu lub jej brak. Jako społeczeństwo coraz częściej konsumujemy treści przy użyciu smartfonów. Tak samo dokonujemy zakupów. Dlatego szczególnie ważne jest, by strona była dostosowana, nie tylko do monitorów komputera, ale również do telefonów. 

Audyt UX sklepu internetowego - dlaczego warto go wykonać?

Nieintuicyjna nawigacja

Bardzo częstym utrudnieniem jest także brak intuicyjnej nawigacji. Jej zawartość musi być logiczna i przemyślana, w taki sposób by użytkownik z każdego miejsca na stronie mógł w prosty sposób dotrzeć do produktów, jakich potrzebuje.

Brak możliwości dodania do koszyka

Może wydać się to zdumiewające, ale w przypadku nowych sklepów, zdarza się, że użytkownicy nie mogą dokonać zakupu, ponieważ nie ma przycisku dodania do koszyka. 

Wolne ładowanie się strony

Żyjemy w dynamicznych czasach, co przekłada się na fakt, że chcemy mieć szybki dostęp do informacji. Nie inaczej jest w przypadku zakupów. Długie ładowanie się strony może skutecznie zniechęcić do dalszego przeglądania produktów i dokonania zakupów.

Błędów jest zdecydowanie więcej. Jeśli więc obawiasz się, że któreś z nich występują w Twoim sklepie internetowym, to nie zwlekaj i zamów audyt UX.

Analiza procesu zakupowego

Głównym zadaniem sklepu internetowego jest sprzedaż. Warto zawsze wykonać analizę procesu zakupowego. Jednak poważnym wskazaniem jest sytuacja, w której pomimo dużej liczby wejść na stronę, mamy wiele porzuconych koszyków, czy niedokończonych finalizacji transakcji. To jest ten moment, kiedy analiza procesu zakupowego powinna być wykonana priorytetowo.

Korzyści z audytu UX i optymalizacji wskazanych elementów

Audyt UX pozwoli dostrzec elementy, wymagające poprawy na stronie. Ustalenie priorytetów, przełoży się na sprawną optymalizację niezbędnych elementów, co da szereg korzyści, które wpłyną na rozwój twojego biznesu.

Co możesz osiągnąć, zlecając audyt UX, a następnie wdrażając jego elementy na stronie?

Przede wszystkim zyskujesz:

  • funkcjonalną i intuicyjną stronę,
  • mniej porzuconych koszyków (o tym jak duży jest to problem, możesz przeczytać na naszym blogu),
  • wzrost konwersji, a co za tym idzie również większy zysk z prowadzonych działań marketingowych, np. z kampanii Google Ads,
  • mniejszą ilość zapytań do działu obsługi klienta.

SXO – czyli synergia działań UX i SEO

Pozycjonowanie stron internetowych to połowa sukcesu. Skoro już użytkownicy dotarli do Twojego sklepu internetowego, to najlepiej by dokonali konwersji. Może się jednak zdarzyć, że źle skonstruowana strona, czy nieintuicyjny proces zakupowy odwiodą Twoich potencjalnych Klientów od zakupów, a ci skorzystają z usług konkurencji. By temu zapobiec, warto wdrożyć działania znane w marketingowym kręgu jako SXO (Search Experience Optimization). Jest to połączenie działań pozycjonerskich z uwzględnieniem użytkowników, ich zachowań, potrzeb i intencji. 
Nie ważne więc czy działasz lokalnie, czy ogólnopolsko – w każdej sytuacji zadbaj o konsumenta. Bez niego, Twój biznes nie będzie mógł zaistnieć. 

Potrzebujesz audytu UX sklepu internetowego, a może także weryfikacji stanu witryny pod kątem SEO? Skontaktuj się z nami, opowiedz o swoim biznesie, potrzebach, a my przygotujemy audyt, taki jakiego potrzebujesz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *