Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?

Chcesz pozycjonować swoją stronę internetową? Przeglądasz pliki z ofertami od agencji SEO/SEM i zastanawiasz się, dlaczego te kwoty są tak różne? Ile faktycznie kosztuje pozycjonowanie stron internetowych i z czego wynika jego cena? To… zależy. Zależy od wielu czynników. Z tego artykułu dowiesz się, co wpływa na cenę pozycjonowania stron internetowych. Odpowiem również na pytanie: czy tanie pozycjonowanie jest możliwe?

Koszt pozycjonowania

Pozycjonowanie stron, jako ogół działań mających na celu uzyskanie jak najlepszych pozycji w wynikach wyszukiwania, składa się z procedur podjętych bezpośrednio na stronie (ingerencja w kod strony, dodawanie treści, optymalizacja grafik itd.) oraz poza nią — poprzez pozyskanie linków. Z tego też powodu koszt SEO może być naprawdę różny. Tak, jak zawartością, różnią się strony.

Zanim ocenisz, że oferta, którą masz przed oczami, jest za droga , odpowiedz sobie na kilka pytań pomocniczych, które pomogą Ci zweryfikować, czy faktycznie taka powinna być:

  • Jaki cel chcę osiągnąć w pozycjonowaniu strony?
  • Gdzie są moi klienci i jak do mnie docierają?
  • Jak dużo brakuje mojej marce  do konkurencji w SERPach?
  • Jaka jest przeszłość domeny? Czy wcześniej były podejmowane jakieś działania pozycjonerskie?
  • Czy marka jest rozpoznawalna?

Co składa się na cenę pozycjonowania?

Kiedyś usłyszałam o takim, wyobrażeniu na temat pozycjonowania: pozycjoner siedzi i klika w Google na adres strony w SERPach —  tym oto sposobem znajduje się ona wyżej w wynikach wyszukiwania. Im więcej klika, tym lepsze pozycje serwis osiąga. Taką wizję możemy więc spokojnie włożyć między bajki i postawić na półce, na przykład obok jednorożców SEO. Pozycjonowanie to wielowymiarowy proces, na który wpływ ma wiele, często kosztownych, czynników . Poniżej kilka z nich, które na pewno zostały uwzględnione w cenie, którą otrzymasz w ofercie.

Specjaliści SEO. I nie tylko!

Największą część budżetu stanowi opłata za obsługę projektu.  Pozycjoner posiada ekspercką wiedzę i doświadczenie, dzięki czemu ma kompetencje do profesjonalnego przeprowadzania działań. Stale podnosi swoje kwalifikacje i wprowadza wyniki swojej pracy na wyższy poziom, co wpływa na rozwój oferty i uzyskanie jeszcze lepszych wyników dla klientów.  Dlatego wynagrodzenie specjalisty również jest  wliczone w koszt usługi SEO.

W naszej agencji, poza dedykowanym specjalistą, nad klientem czuwa także Account Manager, który dba o bezpośredni kontakt i komfort współpracy.  Jest też nieocenionym wsparciem dla klienta, ponieważ, opierając się  na swojej wiedzy marketingowej i stałych konsultacjach ze specjalistami, doradza wprowadzenie nowych usług lub dodanie kolejnych kanałów działania.

Praca pozycjonera oraz opiekuna klienta to nie wszystko. Niejednokrotnie, potrzeba także wsparcia ze strony analityka stron internetowych. Ma to ogromne znaczenie w przypadku pozycjonowania e-commerce i optymalizacji konwersji. 
Do tego nierzadko konieczne są analizy użytecznościowe całej strony lub wybranych elementów, co jest także przedmiotem specjalizacji członków zespołu.

W sytuacji, gdy w agencji specjalista SEO jest jednocześnie pozycjonerem, accountem, analitykiem i czasem też copywriterem, trzeba mieć na uwadze, że potrzebuje odpowiednio dużo czasu, by rzetelnie podejść do projektu i pracować nad wynikami. Nie oszukujmy się — w ofertach SEO za 600 zł netto będziesz jednym z wielu klientów w portfelu specjalisty, by stanowisko takiej osoby było opłacalne. Tu należy się zastanowić, ile godzin z etatu 160 h będzie przeznaczone na Twój projekt i działania bezpośrednio nad stroną. 

Wiedza kosztuje, a czas to pieniądz. Trzeba mieć to na uwadze, decydując się na wybór oferty. Zresztą doskonale o tym wiesz, prowadząc własną firmę!

Koszt copywritingu

Temat rzeka i wcale nie chodzi tu o tzw. „lanie wody”. Obecnie nie ma mowy o kompleksowym pozycjonowaniu strony bez rozbudowy jej o warstwę kontentową. Teksty na stronie muszą być. Koniec, kropka. Należy jednak zastanowić się nad rodzajem treści, ich jakością i objętością. Im bardziej specjalistyczny tekst, tym będzie on droższy. Taka sama zasada obowiązuje w przypadku korzystania z usług doświadczonego copywritera czy specjalisty w danej branży. 

Owszem, można kupić tekst na 3000 zzs za kwotę 21 zł netto. Pozostaje do rozstrzygnięcia kwestia jego jakości. Pamiętaj, że copywriter musi przeprowadzić odpowiedni research konkurencji, zapoznać się z tematem i na podstawie tych informacji oraz własnego doświadczenia stworzyć tekst. Ten proces wymaga czasu.

Jeśli więc zależy nam na dobrych treściach, które nie będą czystym SEO copywritingiem (czyli tekstem napisanym stricte pod frazy), a będą stanowiły wartość dla użytkowników — trzeba liczyć się z wyższymi, uzasadnionymi kosztami. 

Mając na uwadze budżet firmy oraz to, że treści dobrej jakości są droższe, należy się zastanowić, ile go potrzebujemy. Na cenę pozycjonowania wpływa również objętość treści, którą mnoży się przez ustaloną stawkę. Nie zapominajmy też, że analiza treści pod kątem jakości, spójności i zgodności z istotnymi dla strony słowami kluczowymi, wymaga czasu. 

Koszt pozyskania linka do strony może być naprawdę bardzo różny. Może być tak, że znając pewne sprawdzone „miejscówki” jedynym kosztem, który poniesiemy, będzie nasz czas. Jednak trzeba pamiętać, że odnośniki do strony powinny pochodzić z różnych miejsc i posiadać odpowiednio dobrane parametry. Wartościowe dla pozycjonowania linki mogą więc być “darmowe”, ale mogą też kosztować kilka tysięcy złotych. Do kosztu artykułu sponsorowanego nierzadko trzeba doliczyć także cenę napisania jego zawartości. Im bardziej kompleksowy pakiet link buildingu chcemy, tym więcej będzie on kosztował. 

Ile kosztują narzędzia SEO?

Poza oczywistymi, darmowymi pozycjami jak Google Search Console czy Google Analytics, na co dzień korzystamy także z płatnych narzędzi. W zależności od potrzeb koszt rozwiązań m.in. do monitoringu fraz to nawet kilka tysięcy złotych rocznie. Przykładowo roczna subskrypcja pakietu Business Semstorma to koszt około 5 tysięcy złotych, natomiast Professional od Senuto — prawie 10 tysięcy złotych. Dodajmy do tego analizę profilu linkowego. W przypadku popularnego ahrefsa należy przygotować się na wydatek od 1 tysiąca do 10 tysięcy dolarów za rok. Screaming Frog kosztuje około 149 funtów za licencję. To tylko podstawowe narzędzia, bez których praca nad pozycjonowaniem serwisu będzie niezwykle trudna. Nie wszystko bowiem da się wyczytać z zawartości strony klienta i konkurentów, a ręczne wpisywanie setek fraz w SERPach, by sprawdzić pozycję,  mija się z celem i jest bardzo czasochłonne. Dodajmy do tego wszelkie inwestycje w nowe narzędzia czy dedykowane systemy zarządzania projektami. Robią się z tego naprawdę duże kwoty!

Biznes musi zarabiać!

Każdy, kto prowadzi swoją firmę, nie ma co do tego wątpliwości. Tak samo jest w przypadku agencji marketingowych — musimy zarabiać. Stąd w cenę usługi wchodzi także marża, dzięki której działalność przynosi zysk i pozwala na dalszy rozwój oraz szereg inwestycji. Bez nich nie ma szansy na utrzymanie wysokiej jakości usług i obsługi. Do tego należy pamiętać, że każda firma ma do uregulowania zobowiązania względem ZUS i Urzędu Skarbowego, a te koszta także w pewnym stopniu wchodzą w skład ceny, którą zapłacisz za pozycjonowanie. Nie inaczej sytuacja ma się w przypadku freelancera SEO.

Czy historia domeny może mieć wpływ na cenę pozycjonowania?

Tak, może. Wiek domeny, zmiana jej zawartości na przestrzeni czasu, różnice zawartości względem konkurencji czy pozyskane do niej linki. Te wszystkie elementy mają wpływ na nakład pracy i środków, jakie trzeba przeznaczyć pod dany projekt. Doświadczony specjalista SEO będzie w stanie ocenić czy strona w obecnej kondycji, w danej branży będzie potrzebowała kilku tysięcy czy może kilkunastu tysięcy złotych nakładów miesięcznie.

Oferty pozycjonowania – co zawierają?

Być może myślisz sobie: znam już składowe, co konkretnie zostanie zrobione dla mojej strony? Nie będzie zaskoczeniem, jeśli odpowiem, że to zależy (tak, to ulubiony tekst SEOwców). W zależności od wyboru oferty w skład działań pozycjonerskich mogą wchodzić:

  • profesjonalny audyt SEO,
  • wytyczne optymalizacyjne do samodzielnego wdrożenia lub wdrożone przez pozycjonera — u nas w Get Noticed wybór należy do Ciebie :)
  • kontent plan z wytycznymi dla poszczególnych tematów,
  • określona miesięczna objętość treści,
  • strategia linkbuildingu,
  • publikacje sponsorowane,
  • analiza ścieżki zakupów,
  • analiza UX Twojej strony,
  • wytyczne przebudowy drzewa kategorii,
  • wytyczne co do przeniesienia strony na nowy silnik lub zmiana domeny, oraz wiele innych elementów, które wpływają na pozycję strony w Google. Tworząc ofertę, podchodzimy indywidualnie do Twojej strony.

Koszt pozycjonowania sklepu internetowego

Branża e-commerce niezwykle prężnie się rozwija. Proces ten przyspieszyła pandemia koronawirusa. Do wielu przedsiębiorców dotarło, że jeśli nie ma ich w sieci, to tak jakby nie istnieli. Z tego też powodu wielu właścicieli zdecydowało się na założenie sklepu internetowego. Jednak sam sklep to nie wszystko. Możesz mieć doskonale zaopatrzony sklep, bez znaczenia, czy będzie to WooCommerce, Shoper czy Presta, oraz czy ceny produktów będą konkurencyjne — jeśli nie masz strategii marketingowej, to nie odniesiesz sukcesu. Przynajmniej nie na dużą skalę.

Koszta pozycjonowania sklepu internetowego są wyższe choćby ze względu na wielkość strony. Poza stroną główną i podstronami informacyjnymi mamy do optymalizacji także kategorie i karty produktów. To nie koniec! Nie możemy zapominać o czymś tak prozaicznym, jak strona koszyka i jej intuicyjność. Chcesz docierać do szerszego grona klientów? Doskonale! Zainwestuj zasoby w tworzenie sekcji poradnikowej czy blogowej. Większa ilość podstron, to kolejne godziny analizowania, więcej konkurentów oraz masa linków do pozyskania. Pozycjoner musi też poświęcić więcej czasu na optymalizację SEO Twojej strony.

SEO dla małego sklepu internetowego będzie w teorii tańsze (bardzo dużo zależy od branży) niż pozycjonowanie dużego e-commerce z tysiącami produktów

Jeśli jednak nie wiesz, na jakie działania się zdecydować przy zakładanym budżecie, możesz odezwać się do nas. Doradzimy, w który kanał (SEO, Social Ads, Google Ads) najlepiej zainwestować na start w Twojej branży.

Pozycjonowanie ogólnopolskie a pozycjonowanie lokalne – czy jest różnica w cenie?

Zacznijmy od tego, czym jest pozycjonowanie lokalne. Pokrótce, są to działania mające na celu uzyskanie jak najlepszych pozycji dla zapytań zawężonych do danego obszaru — zazwyczaj miasta. Jest to niezwykle popularne dla biznesów usługowych działających na małą skalę. W zależności od branży możliwe więc, że będzie mniej konkurentów do prześcignięcia. W takiej sytuacji koszt pozycjonowania lokalnego będzie niższy. 

Natomiast pozycjonowanie ogólnopolskie to działania skupiające się na pozyskiwaniu ruchu i jak najwyższych pozycji z pominięciem dokładnej lokalizacji (chyba że mówimy o pojedynczych podstronach, np. tych dotyczących serwisu czy punktu stacjonarnego odbioru towaru). Zasięg dotarcia do potencjalnych klientów jest więc zdecydowanie szerszy i obejmuje cały kraj, co przekłada się na wzrost kosztów SEO.

Pozycjonowanie za granicą – ile to kosztuje?

Wiedząc, jakie składowe wchodzą w cenę pozycjonowania, łatwo się domyślić, że pozycjonowanie na zagraniczne wersje Google nie będzie tanie. Tutaj koszt usługi zdecydowanie podbija copywriting i pozyskanie linków. Każdy rynek rządzi się także swoimi prawami — nieoceniona więc jest tu wiedza specjalisty, który wie, jak na nim działać. Warto mieć to na uwadze, planując ekspansję na rynki zagraniczne.

Tanie pozycjonowanie stron – czy to możliwe?

Wszystko jest możliwe! Pozostaje pytanie, czy będą efekty, a jeśli tak to kiedy i jakie. Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe koszta i elementy do analizy, skuteczne pozycjonowanie strony musi kosztować. 

Nie należy zapominać, że bez zaangażowania i zaufania ze strony klienta nie ma szans na sukces. Ścisła współpraca przy akceptowaniu przyjętej strategii, zgłaszanie uwag czy informowanie o braku zrozumienia poszczególnych składowych procesu jest absolutnie konieczne. Nie zapominajmy, że wszyscy mamy jeden cel — uzyskać jak najlepsze wyniki.

Jeśli więc szukasz agencji SEO, która zajmie się pozycjonowaniem Twojej firmy i będzie traktować Cię jak partnera w drodze do sukcesu — porozmawiajmy.

0 0 głosy
Ocena
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Zmiany w przepisach prawa dotyczące e-commerce. O co chodzi i jak sobie z nimi poradzić?

Czas czytania 9 min Branża e-commerce jest jedną z tych, które nierzadko muszą zmagać się z kolejnymi zmianami w przepisach prawa. Jest to spowodowane przede wszystkim niedostosowaniem systemu prawnego do specyfiki działalności prowadzonej w Internecie. Nie dziwi więc, że podejmowane są kolejne kroki, które mają na celu uregulowaniu obszarów wciąż dość obcych prawodawstwu. W ostatnim czasie zdecydowanie najgłośniej słychać było o dyrektywie unijnej Omnibus, dlatego w niniejszym artykule przyjrzymy się zmianom prawnym, które będą szczególnie istotne dla sklepów internetowych w roku 2023.

Czytaj więcej >

ABCD YouTube – schemat tworzenia skutecznej kreacji wideo

Czas czytania 4 min Wytyczne ABCD to globalne, poparte danymi i badaniami wskazówki, które pomagają tworzyć skuteczne reklamy wideo dostosowane do celów marketingowych. Wskazówki zostały przygotowane na podstawie danych z analizy korelacji, nie gwarantują stuprocentowej skuteczności, ale przybliżają do osiągnięcia sukcesu. W poniższym artykule dowiesz się więcej o schemacie ABCD i przekonasz się, dlaczego warto z niego korzystać przy kolejnym tworzeniu scenariusza do kampanii wideo.

Czytaj więcej >
0
Podziel się swoimi przemyśleniami, zostaw komentarz!x

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!