Analiza rynków przed ekspansją. Dlaczego jest tak ważna i jak się za nią zabrać?

Ekspansja zagraniczna to niewątpliwie jeden z najbardziej perspektywicznych kierunków dla przedsiębiorców chcących skalować swój biznes. Szczególnie dotyczy to sytuacji, gdy na rodzimym rynku osiągnięte zostało już niemal wszystko, a możliwości skalowania przychodów stały się ograniczone lub niemiarodajne w odniesieniu do potencjalnych zysków i strat.
Nie czekaj na sukces – działaj!
Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się, jak nasze rozwiązania mogą pomóc Twojemu biznesowi osiągnąć nowe wyżyny. Nasz zespół ekspertów jest gotowy, aby wspierać Cię na każdym kroku – od strategii po realizację. Z nami Twój biznes nie zna granic. Zacznij swoją podróż do sukcesu teraz!
Spis treści

Zanim jednak przejdziemy do etapu rozwijania działalności w nowym kraju, to w pierwszej kolejności musimy wybrać odpowiedni kierunek, czyli przeanalizować rynki i wybrać ten najlepszy dla ekspansji. Właśnie dlatego przygotowaliśmy krótki poradnik, w którym podpowiadamy, jak krok po kroku zweryfikować i wybrać odpowiednie rynki dla Twojego biznesu. 

Odpowiednia analiza kluczem do sukcesu w ekspansji

Bez odpowiednio przeprowadzonej analizy nowego rynku trudno oczekiwać, by działania ukierunkowane na ekspansję zagraniczną przyniosły jakikolwiek sukces. W końcu jest to kluczowy punkt zarówno dla poznania mocnych i słabych stron danego rynku, jego cech, zagrożeń oraz szans, co jest istotne dla zestawienia ich z własnymi możliwościami i perspektywą potencjalnych korzyści z działań marketingowych. Proces badania nowego rynku, jego oceny pod kątem zasadności dla ekspansji, a także jego specyfiki, warto usystematyzować i podzielić na kilka najważniejszych obszarów. Jak to przebiega w Get Noticed Agency? Analizę przeprowadzamy według siedmiu etapów:

Dane własne

To informacje zbierane na podstawie realizowanych kampanii oraz analiz prowadzonych przez nasz zespół. Dane są głównie zbierane przy okazji prowadzenia działań pod kątem ekspansji dla naszych klientów, z raportów branży e-commerce, podczas konferencji dotyczących biznesu poza granicami kraju, jak i dedykowanych narzędzi (jako agencja partnerska Google, dedykowana ekspansji, posiadamy dostęp do rozwiązań, które ułatwiają wchodzenie na nowe rynki). Zbierane informacje dotyczą profilu użytkowników określonego regionu, informacji na temat rodzaju i sposobu realizowania transakcji na danym rynku, a także mierników kampanii reklamowych ukierunkowanych na ekspansję zagraniczną w konkretnym regionie gospodarczym. 

Dane demograficzne 

Informacje o populacji danego kraju. Na zbiór ten składają się podstawowe informacje, takie jak: liczba ludności, liczba użytkowników Internetu czy używane języki. Ponadto zbierane są informacje na temat aktywności i charakterystyki konsumenckiej poszczególnych grup wiekowych.

Trendy i statystyki

Informacje związane ze specyfiką danego rynku. Zbieramy tutaj takie informacje, jak np.: popularne porównywarki cen, marketplace i sklepy, najczęściej wykorzystywane wyszukiwarki internetowe i systemy operacyjne. Ponadto badamy trendy panujące na danym rynku, zainteresowanie konkretnymi kategoriami produktów i wszelkie zmienne dotyczące portali oraz serwisów internetowych lub społecznościowych. 

Dane ekonomiczne

Informacje na temat sytuacji ekonomicznej na danym rynku, najpopularniejszych metod płatności, podatków, kwestii prawnych. Ponadto zbieramy wiadomości na temat średniej wartości zakupów oraz globalne dane na temat e-commerce w odpowiednim kraju, m.in. wartość branży, najczęściej wybierane metody dostaw, czynniki decydujące o zakupie. Wiedza na temat możliwości ekonomicznych danego społeczeństwa jest jednym z istotniejszych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy decyzji o ekspansji zagranicznej.  

Informacje na temat konkurencji

Kolejnymi istotnymi danymi, na które składa się nasza analiza, są informacje dotyczące konkurencji dla firmy naszego klienta na odpowiednim rynku. W tym obszarze sprawdzamy zarówno to,  jak dana marka jest popularna, jak wygląda jej marketing, a także na ile jej produkty są innowacyjne lub wpasowujące się w obowiązujące trendy. Analiza konkurencji to obszar, które zestawiamy z potencjałem marki klienta. Dzięki temu jesteśmy w stanie ocenić czy konkurencja będzie stanowiła istotną przeszkodę, niewartą wchodzenia na dany rynek, czy jednak stwarza przestrzeń i możliwości dla rozwoju kolejnych marek. 

Najpopularniejsze marki na danym rynku

Obok analizy konkurencji warto także przeanalizować to, jakie działania na danym rynku prowadzą firmy, które są najchętniej wybierane przez lokalnych konsumentów. Wnioski wyciągnięte z analizy liderów rynku pomogą ocenić panujące trendy, zachowania zakupowe konsumentów, jak i sposoby promocji oferty, które skutecznie przyciągają uwagę odbiorców.

Kategorie produktów

Zanim rozpoczniemy ekspansję na rynki zagraniczne musimy przeanalizować czy produkt, którym dysponujemy będzie w ogóle atrakcyjny dla konsumentów danego rynku. W końcu trudne byłoby prowadzenie sprzedaży czegoś, czym rynek jest już nasycony, dawno przestało być pożądane lub świadomość danego produktu w ogóle nie występuje. Na tym etapie zwracamy także uwagę na zapotrzebowanie na odpowiednie kategorie produktów – to jeden z istotniejszych czynników analizy rynku zagranicznego. 

Na co szczególnie zwracać uwagę?

Zakres informacji najbardziej istotnych dla danego biznesu będzie się różnić w zależności od przypadku. Istnieje jednak kilka metryk, które warto wziąć pod uwagę niezależnie od specyfiki firmy i docelowego rynku. Do takich należą m.in.:

– preferowane formy dostawy,

– najlepsze marketplace’y,

– najczęściej wybierane kategorie produktów,

– udział użytkowników, którzy dokonują zakupów z zagranicznych sklepów,

– udział użytkowników, którzy kupują online,

– wartości GDP,

– udział użytkowników w poszczególnych kanałach Social Media,

– sposoby i bramki płatności. 

Skąd czerpać informacje na temat rynku zagranicznego? 

Odpowiednia analiza rynków zagranicznych przed ekspansją jest kluczowa. Skoro jednak już wiemy jakie dane warto analizować, zastanówmy się skąd w ogóle pozyskiwać niezbędne informacje. W Get Noticed Agency wiele z informacji na temat poszczególnych rynków czerpiemy na podstawie analizy i obserwacji, wynikających z prowadzonych przez nas działań. Kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu kampanii na rynki zagraniczne dla naszych klientów zaowocowało tym, że nasza baza znacząco się rozrosła, a szczegółowa analiza objęła blisko 20 rynków zagranicznych. Nie wszyscy mogą jednak pozwolić sobie na dostęp do tak zaawansowanych baz danych. Co w takiej sytuacji? 

Dobrym wsparciem mogą okazać się ogólnodostępne raporty i badania, które prowadzą instytucje lokalne, jak i Państwowe. W Polsce takie materiały możemy uzyskać m.in. z: Polskiej Izby Gospodarki Elektronicznej, lokalnych izb e-commerce, jak również z lokalnych i krajowych izb przemysłowo-handlowych. Nie można również zapomnieć o stronach rządowych, takich jak choćby trade.gov.pl, na której zamieszczane są prognozy oraz statystyki, dotyczące rynków zagranicznych. Warto przy tym podkreślić, że odpowiedniki takich instytucji zwykle są obecne także w zagranicznych krajach. Szukając więc informacji na temat lokalnego rynku dobrym pomysłem będzie odwiedzenie ich stron internetowych. Wiele cennych informacji możemy uzyskać także z badań prowadzonych przez portale monitorujące branżę e-commerce, firmy konsultingowe czy audytowe oraz marek świadczących usługi obsługi płatności czy inne związane z branżą e-handlu. Do takich należą m.in. Statista, Postnord, Ecommerce-Europe, The Paypers, Data Reportal, tPay, firmy tzw. “Wielkiej Czwórki” – PwC, Deloitte, EY, KPMG

Wykorzystaj potencjał narzędzi marketingowych!

Raporty rynkowe to jednak nie jest jedyne źródło, z którego możliwe jest czerpanie danych na temat danego rynku. Dobrym wsparciem mogą okazać się narzędzia marketingowe, które będą szczególnie pomocne przy określaniu trendów panujących na danym rynku, a także w ocenie potencjału reklamowego firmy i możliwości marketingowych konkurencji. Właśnie dlatego cały proces analizy warto jeszcze uzupełnić o informacje, których dostarczą narzędzia wykorzystywane w marketingu. 

Do takich narzędzi zaliczymy przede wszystkim Google Market Finder. Jest to narzędzie, które na podstawie Twojej witryny oceni i zasugeruje najbardziej odpowiednie rynki dla Twojego biznesu. Na stronie Market Finder znaleźć można listę agencji, które są rekomendowane przez Google do współpracy w zakresie ekspansji zagranicznej. Agencje te korzystają z dodatkowych narzędzi, które nie są dostępne dla innych, a które są dedykowane działaniom pod kątem ekspansji zagranicznej. To wszystko sprawia, że współpraca z taką agencją pozwala na jeszcze bardziej precyzyjne określenie odpowiedniego rynku zagranicznego oraz podjęcie dopasowanych i efektywnych działań reklamowych. Get Noticed Agency jest jedną z dziesięciu takich agencji, a potwierdzeniem skuteczności dla współpracy na rynkach zagranicznych jest m.in. case study z S’portofino.  

Kolejnym z narzędzi jest popularny Planer Słów Kluczowych, dzięki któremu można sprawdzić zainteresowanie poszczególnymi hasłami w określonym przedziale czasowym. Jest to szczególnie pomocne, gdy potrzebujemy informacji na temat tego, czy warto reklamować produkt na danym rynku (m.in. dzięki informacjom o zakresie stawek za górny i dolny zakres wyświetlania reklamy na górze strony). Swego rodzaju dodatkiem dla KeyWord Plannera jest Google Trends, dzięki któremu można poznać prognozy dla poszczególnych haseł (w zakresie wyszukiwań). Więcej informacji na temat Planera Słów Kluczowych znajdziesz na naszym blogu: “Czym jest planer słów kluczowych?”

Dodatkowych informacji przydatnych w analizie rynku zagranicznego szukać można także wśród narzędzi wykorzystywanych przez specjalistów SEO. Tutaj warto skupić się na ahrefs, dzięki któremu możliwe jest sprawdzenie słów kluczowych wyszukiwanych na danym rynku i w określonej branży, a także wygenerowanie pomysłów na treści w mediach społecznościowych. Narzędzie pomoże także w analizie grup odbiorców oraz konkurencji. W kontekście analizy konkurencji przydatne mogą okazać się takie narzędzia, jak SEMSTORM czy Senuto. 

Zadbaj o analizę potencjalnej konkurencji!

Chcąc zapewnić sobie korzystny start na nowym rynku należy wziąć pod uwagę również lokalną konkurencję. Informacje pozyskane w wyniku analizy raportów i danych z narzędzi marketingowych to świetna baza dla strategii biznesowej na nowym rynku. Jednak bez wiedzy na temat firm, których oferta może być konkurencyjna w stosunku do naszej, trudno oczekiwać spektakularnych wyników. 

Jak zabrać się za analizę potencjalnej konkurencji? Tutaj pomocne będzie wykorzystanie narzędzi od Google. Szczególnie Google Ads i Google Trends, które podpowiedzą, jak dużo innych firm reklamuje się na hasła powiązane z ofertą. Nie można również zapomnieć o bezpośredniej analizie firm konkurencyjnych. Tych możemy poszukać m.in. za pomocą wyszukiwarki Google, jak i Facebooka (jeśli mamy utworzoną stronę na FB, w danym języku, określoną jej kategorię oraz opis, to warto także sprawdzić kartę “Analiza porównawcza”, gdzie znajdziemy strony o podobnym zakresie usług, produktów). 

Analiza konkurencji jest szczególnie ważna, ponieważ pomaga ocenić szanse marki na nowym rynku. Ponadto jest o tyle istotna, ponieważ dzięki niej będziemy w stanie dokładnie oszacować nasze możliwości reklamowe – m.in. pod kątem budżetu potrzebnego na reklamy oraz zaangażowania na rzecz działań marketingowych. Odpowiednio wyciągnięte wnioski pozwolą również dobrać wartościowe grupy odbiorców, słów kluczowych oraz komunikaty, dzięki którym oferta będzie miała większe szanse na wyróżnienie się na tle konkurencyjnych. 

Podsumowanie

Ekspansja zagraniczna to jeden z obszarów, który jest naturalnym kierunkiem dla rozwoju sklepu internetowego. Prowadzenie działalności poza granicami Polski to zarówno doskonała okazja dla poszerzania zakresu możliwości własnego biznesu, jak również szansa na zwiększenie przychodów. Trzeba jednak pamiętać, że potencjał ekspansji zagranicznej można wykorzystać przede wszystkim dzięki właściwemu rozeznaniu się w nowym środowisku oraz wnikliwej analizie panujących trendów, konsumentów, jak i konkurencji. Dzięki tak zebranym informacjom można z dużo większą pewnością podejść do planowania odpowiedniej strategii działania, wykorzystując mocne strony własnej oferty i czynniki sprzyjające, obecne na danym rynku, 

Pozyskane informacje na temat danego rynku można z powodzeniem wykorzystać, m.in. na rzecz kampanii reklamowych, które są jednym z najlepszych sposobów pozyskiwania nowych klientów i skalowania sprzedaży w e-commerce. W Get Noticed Agency pomagamy naszym Klientom w realizacji celów – także podczas ekspansji na rynki zagraniczne, przy wykorzystaniu systemów reklamowych od Google i Meta. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się do newslettera

Pozwól się zaskoczyć nowościami, poradami, darmowym dostępem do materiałów edukacyjnych. Otrzymuj powiadomienia o wpisach na naszym blogu i nie tylko!

Zapisz się do newslettera

Pozwól się zaskoczyć nowościami, poradami, darmowym dostępem do materiałów edukacyjnych. Otrzymuj powiadomienia o wpisach na naszym blogu i nie tylko!