Platformy społecznościowe w 2022 roku. Czy TikTok zajmie miejsce Facebooka? 

2021 rok zaznaczył się w historii social mediów, jako eksplozja krótkich formatów wideo. Większość platform poddała się presji i wprowadziła wspomniany rodzaj contentu (YouTube Shorts, Instagram/Facebook reels). Jednak mimo dobrego odbioru wśród społeczności wspomnianych platform, to TikTok wciąż jest najszybciej rozwijającym się portalem społecznościowym globu. W 2021 roku TikTok zanotował znaczący wzrost liczby użytkowników - najszybszy i największy spośród wszystkich platform społecznościowych. Ponadto treści tworzone na TikToku zaczęły wyznaczać trendy. Czy TikTok może zająć miejsce Facebooka i stać się wirtualnym hegemonem? Czy są obecnie na rynku platformy, które skuteczniej przykuwają uwagę, niż wspomniana wcześniej dwójka? W niniejszym artykule przeanalizowałem najpopularniejsze media społecznościowe i zebrałem informacje, dzięki którym dowiecie się, które media są warte uwagi, które mogą chylić ku upadkowi, a które dają szansę na rozwój. Warto pamiętać, że większość internautów korzysta z kilku platform społecznościowych.

Internet i portale społecznościowe w 2022 roku.

Na początku przeanalizujmy ogólne statystyki, by zrozumieć, jak kluczowy staje się dostęp do Internetu oraz jak szybko rosną media społecznościowe. W artykule będziemy odnosić się do danych ze stycznia 2022 roku. Ogólna populacja wynosiła wtedy 7,91 biliona ludzi. Z internetu korzystało 4,95 miliarda osób (62,5% populacji). 4,62 miliarda internautów aktywnie korzystało z social mediów. Platformy społecznościowe w 2021 roku zanotowały wzrost o 10,1%, co oznacza ponad 424 miliony nowych użytkowników. Przeciętny użytkownik spędza prawie 7 godzin dziennie, korzystając z Internetu. Na social media poświęca 2 godziny 27 minut. 

Statystyczny polski internauta spędza w sieci 6 godzin 40 minut. Portale społecznościowe posiada w Polsce 72% populacji, a średni czas, który w nich spędzamy, to średnio 1 godzina 49 minut dziennie. 

Średni miesięczny czas spędzany na platformach społecznościowych:: 

  • YouTube 23.7h; 
  • Facebook 19.6h; 
  • Whatsapp 18.6h; 
  • Instagram 11.2h; 
  • TikTok 19.6h; 
  • Messenger 3.0h; 
  • Twitter 5.1h; 
  • Snapchat 3.0h. 
Platformy społecznościowe w 2022 roku. Czy TikTok zajmie miejsce Facebooka? 

Facebook w 2022 roku – jak wygląda sytuacja giganta?

Z portalu korzysta 2,91 miliarda użytkowników miesięcznie – z czego 1,9 miliarda odwiedza serwis codziennie! Ponadto, w zeszłym roku, Facebook zanotował wzrost użytkowników o 6,2% (170 milionów nowych użytkowników). Przeciętny użytkownik spędza na portalu 19 godzin miesięcznie, a ponad 80% korzysta z portalu za pośrednictwem urządzenia mobilnego.

W ostatnich latach, na portalu, w pełni zadomowiły się krótkie formy wideo. Użytkownicy publikują dziennie ponad miliard relacji! Większość podkreśla, że dzięki stories czują się częścią większej społeczności.

Liczby robią wrażenie, jednak na horyzoncie rysują się czarne chmury. W ostatnim kwartale 2021 roku wzrost użytkowników wyniósł tylko 0,5%. Natomiast w styczniu 2022 roku serwis zanotował pierwszy w historii spadek zasięgu swoich reklam. Potentat mierzy się z taką sytuacją pierwszy raz w swojej 18-letniej historii. Słabo wypada również docieranie do najmłodszej grupy odbiorców. Sytuacji nie poprawiają sprawy sądowe w USA oraz konflikt z parlamentem europejskim, dotyczący przesyłania, przechowywania i przetwarzania danych użytkowników poza UE.

YouTube – król długich materiałów wideo

Z portalu wideo od Google korzysta 1,7 miliarda użytkowników miesięcznie. Platforma zanotowała w zeszłym roku wzrost na poziomie 12% (271 miliona nowych użytkowników). Ponad połowę użytkowników stanowią mężczyźni. YouTube jest liderem jeśli chodzi o czas spędzany na platformie. Żaden inny serwis społecznościowy nie skupia tak długo uwagi, jak robi to YT – średnio 24 godziny miesięcznie. YouTube jest również drugą najczęściej odwiedzaną stroną na świecie. Wyprzedza go tylko rodzima wyszukiwarka Google. Warto zwrócić uwagę na to, że większość użytkowników (78.2%) korzysta z platformy stacjonarnie, a 22% na urządzeniach mobilnych. Zachowania tych dwóch grup użytkowników różnią się od siebie dość mocno. Użytkownicy mobile oglądają średnio więcej stron na sesję i konsumują krótsze materiały niż ci korzystający z wersji desktop.

Jednymi z najpopularniejszych treści na portalu są materiały związane z muzyką, grami wideo oraz sportem. YouTube pełni również ważną rolę, jako wyszukiwarka i platforma edukacyjna, na której użytkownicy szukają rozwiązań oraz informacji o produktach. Warto pamiętać o tej funkcji przygotowując strategię marketingową.

Potrzeby użytkowników i sposób konsumpcji treści ciągle się zmieniają. W 2021 roku, pod presją konkurencji, YouTube wprowadził “shorts” – nowy krótki format wideo, tworzony z myślą o mobilnych użytkownikach. Krótkie wideo są odtwarzane średnio 15 miliardów razy! W 2022 roku będziemy świadkami ewolucji treści na portalu. Możliwe, że większą popularność zyskają materiały streamowane na żywo oraz wspomniane wcześniej, shorts.

TikTok – najszybciej rozwijająca się platforma w historii social mediów

TikTok, trzeci rok z rzędu, jest najchętniej pobieraną aplikacją mobilną na świecie – 656 milionów pobrań w samym tylko 2021 roku. To o 100 milionów pobrań więcej, niż notuje konkurencyjny Instagram. TikTok posiada już ponad miliard użytkowników miesięcznie i jest szóstą najpopularniejszą platformą społecznościową świata, tuż za amerykańskimi liderami: Facebookiem, YouTubem oraz Instagramem. 

Rośnie też czas spędzany na platformie. W 2020 roku użytkownicy spędzali na platformie średnio 13,3 godzin miesięcznie. Przez dwa lata czas ten wydłużył się o ponad 6 godzin. Serwis zrównał się pod tym względem z Facebookiem. Rośnie też zaangażowanie użytkowników w aplikacji mobilnej. Czas przeciętnej sesji wynosi 11 minut. Jest to rewelacyjny wynik, ponad dwukrotnie lepszy od konkurencji (Pinterest 5 minut, Facebook 5 minut, Instagram 3 minuty). 

Serwis rozwija również dłuższe formy wideo. Na początku użytkownicy byli ograniczeni do 60-sekundowych formatów. W lipcu 2021 roku TikTok zezwolił na przesyłanie materiałów o długości 3 minut, a w 2022 roku wydłużył ten czas aż do 10 minut. 

Platformy społecznościowe w 2022 roku. Czy TikTok zajmie miejsce Facebooka? 

TikTok szybko stał się miejscem idealnym dla influencerów. Podobnie do Instagrama, marka osobista ma na TikToku ogromne znaczenie, a prezentacja kreatywnych wideo, w których zostanie zareklamowany produkt, potrafi być znacznie skuteczniejsza od typowej publikacji na platformach Meta. Wiele czołowych marek podkreśla wartość współpracy z Influencerami. TikTok zrobił ogromny krok w kierunku połączenia twórców z marketerami tworząc TikTok Creator Market Place

Przed serwisem wiele wyzwań – przede wszystkim dotyczących gratyfikacji twórców i utrzymanie tempa rozwoju. Trzeba jednak dodać, że obecnie widzimy, iż początkowy sceptycyzm mija, a TikTok na stałe wpasowuje się w świat social mediów oraz marketerów.

Instagram – nie tylko zdjęcia

Instagram jest siódmą najchętniej odwiedzaną stroną świata oraz czwartą najpopularniejszą  platformą społecznościową. Tylko w 2021 roku aplikację mobilną pobrano ponad 550 milionów razy. Każdego miesiąca z platformy korzysta 1,22 miliarda użytkowników. Mimo rosnącej popularności TikToka to Instagram pozostaje ulubionym mediumspołecznościowym wśród generacji Z oraz Milenialsów. 

W ostatnich latach zmienił się sposób konsumpcji treści na portalu. Jeszcze kilka lat temu Instagram kojarzył głównie ze zdjęciami. Pod wpływem konkurencji ze strony Snapchata, Instagram wprowadził Stories, które wciąż cieszą się rosnącą popularnością. Obecnie jesteśmy świadkami kolejnej rewolucji. Tym razem pod wpływem TikToka, Instagram wprowadził “rolki”. Ten krótki format wideo sprawił, że 90% użytkowników ogląda na platformie materiały wideo przynajmniej raz w tygodniu. 

Instagram nie jest najpopularniejszym źródłem informacji, ale stanowi świetne miejsce styku potencjalnych konsumentów z marką. 90% użytkowników Instagrama obserwuje przynajmniej jedno konto biznesowe. Dzięki nowym formatom platforma stała się niezbędnym narzędziem w promowaniu branży beauty oraz fashion. Warto o tym pamiętać i poza organicznym prowadzeniem profili, rozważyć także płatne reklamy na Instagramie.

Twitter – miejsce swobodnej dyskusji.

Twitter jest dziewiątą najchętniej odwiedzaną stroną internetową świata oraz siódmą najpopularniejszą platformą social mediową. Liczba aktywnych użytkowników szacowana jest na 329 milionów miesięcznie. Większość odbiorców platformy stanowią mężczyźni (70%).

Użytkownicy spędzają na portalu średnio 5 godzin miesięcznie. Większość wizyt opiera się na krótkim przeglądzie najważniejszych informacji i wpisów. Warto zaznaczyć, że połowa użytkowników traktuje Twittera, jako miejsce poszukiwania wiadomości ze świata.

Obecnie jesteśmy świadkami przejęcia Twittera przez Elona Muska. Proces ten budzi wiele kontrowersji, a przyszłość serwisu nie jest pewna. Nie wiemy jeszcze, czy transakcja dojdzie do skutku, jednak Musk wyznacza spółce bardzo ambitne cele. Przekroczenie miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie oraz obranie drogi, związanej z całkowitą wolnością wypowiedzi.

Pinterest – w poszukiwaniu inspiracji

W 2021 roku serwis zanotował 431 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Oznacza to sześcioprocentowy spadek względem poprzedniego roku. Akcjonariusze nie mają jednak powodów do zmartwień. Przychody spółki wzrosły w tym czasie z 706 do 847 milionów dolarów.

85% użytkowników tworzących treści traktuje platformę, jako miejsce inspiracji. Ścieżka zakupowa zaczyna się tu bardzo wcześnie, nawet kilka miesięcy przed dokonaniem decyzji zakupowej. Warto zaznaczyć, że 97% procent topowych wyszukiwań nie jest obrandowane. Pokazuje to, że użytkownicy Pinteresta są otwarci na nowe marki. Szczególną popularnością cieszą się treści związane z wystrojem wnętrz, ubraniami oraz szeroko rozumiana branża beauty.

Wyróżnikiem platformy jest nastawienie na pozytywne odczucia użytkowników. Pinterest stawia na otwartość i wspiera mniejszości. W tej przestrzeni nie ma miejsca na kontrowersje czy hejt. Pamiętajmy o tym przygotowując naszą strategię komunikacji.

LinkedIn – nie tylko biznes

LinkedIn posiada ponad 675 milionów użytkowników, 45% z nich loguje się na portal przynajmniej raz w miesiącu. Statystyczny użytkownik mieszka w dużym mieście i ma wyższe wykształcenie. W Polsce zarejestrowane jest 4,7 miliona kont. 

Stereotypowo LinkedIn kojarzy się z poszukiwaniem pracy oraz działaniami headhunterów. Portal przeszedł jednak długą drogę i stał się świetnym miejscem do budowania marki osobistej i utrzymywania kontaktów biznesowych. Warto podkreślić całkiem dobre zasięgi postów organicznych, które stanowią ciekawą alternatywę dla Facebooka, który mocno ogranicza tę przestrzeń. System reklamowy LinkedIna bardzo dobrze odnajduje się w przypadku działań B2B, w szczególności pozyskiwania leadów. Koszt dotarcia do tysiąca użytkowników może być wyższy niż na innych portalach. Rekompensuje to jednak możliwość dotarcia do konkretnych firm i osób decyzyjnych. 

Czym jest Metaverse?

Pamiętajmy, że Meta to nie tylko Facebook. 77% użytkowników Internetu zetknęła się przynajmniej z jedną platformą systemu: Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp. Sam marketplace Facebooka odwiedza już miliard użytkowników miesięcznie. 

Metaverse stanowi ponadto odważny i bezprecedensowy krok w przyszłość. Platforma poszerza swoją działalność o kryptowaluty, NFT oraz rozszerzoną wirtualną rzeczywistość. Najbliższe lata pokażą nam, czy lider rynku wyznaczył odpowiedni kierunek. Z pewnością znaleźliśmy się w ciekawym momencie. Być może jest on równie kluczowy, jak rok 2004, w którym serwis Facebook rozpoczął swoją działalność. 

Rozwój i znaczenie platform społecznościowych – podsumowanie

Social media są potężnym narzędziem dla biznesu. Większość użytkowników korzysta obecnie z kilku platform. Pamiętaj jednak, że warto skupić się na tych miejscach, w których czujesz się komfortowo. Mimo że portale upodabniają się do siebie, to wciąż występują na nich inne trendy, a użytkownicy mają inne oczekiwania wobec kontentu.

Jeśli więc potrzebujesz strategii contentowej lub wsparcia w zakresie reklam, na którejś z platform, skontaktuj się z naszym specjalistą i pozwól się zauważyć w internecie!

0 0 głosy
Ocena
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Zmiany w przepisach prawa dotyczące e-commerce. O co chodzi i jak sobie z nimi poradzić?

Czas czytania 9 min Branża e-commerce jest jedną z tych, które nierzadko muszą zmagać się z kolejnymi zmianami w przepisach prawa. Jest to spowodowane przede wszystkim niedostosowaniem systemu prawnego do specyfiki działalności prowadzonej w Internecie. Nie dziwi więc, że podejmowane są kolejne kroki, które mają na celu uregulowaniu obszarów wciąż dość obcych prawodawstwu. W ostatnim czasie zdecydowanie najgłośniej słychać było o dyrektywie unijnej Omnibus, dlatego w niniejszym artykule przyjrzymy się zmianom prawnym, które będą szczególnie istotne dla sklepów internetowych w roku 2023.

Czytaj więcej >

ABCD YouTube – schemat tworzenia skutecznej kreacji wideo

Czas czytania 4 min Wytyczne ABCD to globalne, poparte danymi i badaniami wskazówki, które pomagają tworzyć skuteczne reklamy wideo dostosowane do celów marketingowych. Wskazówki zostały przygotowane na podstawie danych z analizy korelacji, nie gwarantują stuprocentowej skuteczności, ale przybliżają do osiągnięcia sukcesu. W poniższym artykule dowiesz się więcej o schemacie ABCD i przekonasz się, dlaczego warto z niego korzystać przy kolejnym tworzeniu scenariusza do kampanii wideo.

Czytaj więcej >
0
Podziel się swoimi przemyśleniami, zostaw komentarz!x

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!