Strona 404 — jak zrobić ją dobrze i co powinna zawierać ze względu na SEO i UX?

Przeglądasz stronę internetową, klikasz w kolejne odnośniki i zagłębiasz się w jej strukturę. Nagle, bach! 404 - strony nie znaleziono! Co zrobić, by strona błędu 404 nie była dużym rozczarowaniem dla użytkownika? Czy warto w ogóle zajmować się projektem takiej strony? Odpowiedź znajdziesz w tym wpisie!
Spis treści

404 Page Not Found – co to znaczy?

Jeżeli na stronie występuje komunikat 404 page not found oznacza to, że wyszukiwarka połączyła się z serwerem, ale nie może odnaleźć strony, której szuka użytkownik. Niezależnie, czy jest to zabieg zamierzony, czy też nie, strony błędu 404 to powszechny element Internetu. Informują nas, że dany zasób przestał istnieć i już nie dostaniemy się do treści niegdyś w nim zawartych. Warto więc zadbać, by komunikat 404 nie był ostatnią interakcją użytkownika z naszą stroną.

Jak naprawić błąd 404?

Jeśli natrafimy na odpowiedź HTTP zwracającą kod 404, a nie jest to działanie zamierzone, należy naprawić ten błąd. Do rozwiązania problemu może przyczynić się sam użytkownik. Może on zweryfikować, czy w podlinkowanym adresie nie ma najzwyklejszej w świecie literówki, która pojawiła się przy wpisywaniu adresu. Błędnie wpisany adres URL jest dość często pojawiającą się pomyłką, popełnianą zarówno przez administratora strony, który umieszcza link na stronie, jak i przez samego użytkownika podczas przeglądania Internetu. Jeżeli błąd popełnił użytkownik, wystarczy, że zmieni on treść adresu URL na poprawny — z dużą dozą prawdopodobieństwa rozwiąże to problem.

Niestety tutaj kończą się jednak możliwości użytkownika. W większości przypadków przyczyną pojawienia się strony 404 są błędy techniczne w witrynie bądź pomyłka właściciela strony, które tylko on będzie w stanie rozwiązać. Jeżeli na stronie umieszczono błędny link (tak jak wspomniano wyżej), rozwiązaniem będzie podmiana go na ten prawidłowy. Kod 404 bardzo często oznacza też, że wybrana podstrona została usunięta. Należy ją wtedy przywrócić. Następuje to również, gdy z różnych przyczyn zmienił się jej adres URL. Dlatego niezwykle ważne jest, by użytkownik został przekierowany na ten właściwy, docelowy. Doskonałym rozwiązaniem będzie wtedy wdrożenie przekierowania 301 (moved permanently).

Jak znaleźć błąd 404 na stronie?

Jednak, aby móc naprawić błąd 404, trzeba być świadomym jego występowania. Jak zatem sprawdzić, czy pojawia się on na naszej stronie?

Sposobów jest kilka:

  • Weryfikacja występowania błędu w Google Search Console
  • Analiza w takich narzędziach, jak Screaming Frog SEO Spider, Sitebulb czy JetOctopus
  • Weryfikacja manualna z pomocą wtyczek do przeglądarki, takich jak np. Link Redirect Trace

Poniżej omawiamy, jak skorzystać z każdego z nich w praktyce.

Google Search Console

Aby znaleźć błąd 404 w Google Search Console, należy wybrać interesującą nas domenę (jeżeli posiadamy do niej dostęp w tym narzędziu) i z sekcji “Indeksowanie” w lewej kolumnie wybrać pozycję “Strony”.

Strona 404 — jak zrobić ją dobrze i co powinna zawierać ze względu na SEO i UX?

Wówczas pojawią się problemy występujące na stronie. Po kliknięciu w “Nie znaleziono (404)” otrzymamy listę adresów URL, które posiadają status 404.

Nie zawsze jednak będziemy mieli dostęp do konta Google Search Console dla interesującej nas witryny. W takim przypadku trzeba skorzystać z zewnętrznych narzędzi do crawlowania, czyli skanowania strony (choć warto to zrobić nawet jeżeli taki dostęp posiadamy).

Screaming Frog SEO Spider

Jednym z takich narzędzi jest Screaming Frog SEO Spider. Aby z niego skorzystać, należy wprowadzić adres URL naszej domeny w pasku na samej górze i nacisnąć przycisk “Start”. Narzędzie rozpocznie wtedy skanowanie wybranej strony.

Strona 404 — jak zrobić ją dobrze i co powinna zawierać ze względu na SEO i UX?

Po zakończeniu crawlowania otrzymamy wszystkie odnalezione przez narzędzie adresy URL w obrębie naszej witryny, ze wszystkimi informacjami na ich temat. Aby odnaleźć strony 404, należy odnaleźć sekcję “Response Codes” w panelu “Overview” po prawej stronie, a następnie przejść do podsekcji “Internal”.

Strona 404 — jak zrobić ją dobrze i co powinna zawierać ze względu na SEO i UX?

Po wybraniu “Internal Client Error (4xx)” w głównym panelu pojawi się lista adresów URL zwracających kod 4xx, w tym 404. Szczegółowe informacje na temat każdego linku znajdują się w panelu na samym dole ekranu.

Aby odnaleźć stronę, z której prowadzi link do strony 404, należy wybrać opcję “Inlinks” w dolnym panelu. Interesuje nas tutaj adres URL znajdujący się w kolumnie “From”, ponieważ to na nim umieszczony został link do problematycznej strony.

Strona 404 — jak zrobić ją dobrze i co powinna zawierać ze względu na SEO i UX?

Mając tę wiedzę, możemy podmienić wadliwy link na ten prawidłowy i tym samym rozwiązać problem.

Weryfikacja manualna stron 404

Innym, choć dużo mniej efektywnym sposobem, jest ręczna weryfikacja występowania stron 404. Samodzielne odwiedzanie wszystkich podstron w witrynie może być uciążliwe już w przypadku niewielkiego serwisu, a w kontekście dużych sklepów internetowych wręcz niemożliwe.

Istnieją jednak zalety manualnego sprawdzania pojedynczych adresów URL. Za pomocą wtyczki Link Redirect Trace można sprawdzić, czy problematyczna strona faktycznie zwraca kod 404.

Strona 404 — jak zrobić ją dobrze i co powinna zawierać ze względu na SEO i UX?

Po co to sprawdzać? Otóż sam komunikat na stronie o występowaniu błędu 404 wcale nie oznacza, że rzeczywiście jest ona stroną 404. Równie dobrze może zwracać kod 200 (sugerujący, że strona działa poprawnie), co świadczyłoby o tym, że mamy do czynienia z tzw. pozornym błędem 404. Taką informację można znaleźć również w Google Search Console.

Oczywiście przyczyn występowania błędu 404 jest więcej i każda z nich determinuje sposób uporania się z nim. To, w jaki sposób rozwiązywać takie problemy szerzej omawiamy w osobnym artykule.

Dlaczego należy zwracać uwagę na kod 404?

Adresy URL, które zwracają kod błędu 404, sprawiają, że nasz trud włożony w odpowiednią strukturę nawigacji i linkowanie wewnętrzne, nie przyniesie zamierzonych efektów. Z punktu widzenia technicznego SEO należy zadbać, by strona 404 nie pojawiała się tam, gdzie jest to niepożądane. Jednak nie można zapominać o tych, dla których strona powstała – o użytkownikach. Z myślą o potencjalnych klientach przeglądających Twoją stronę, staraj się zapewnić pozytywny User Experience także tego elementu.

Strona 404 a UX

User Experience jest bardzo ważnym elementem witryny, zwłaszcza w kontekście strony 404. Przemyślany UX takiej strony ma niebagatelny wpływ na to, czy użytkownik podejmie się dalszej eksploracji, czy skorzysta z oferty konkurencji.

Zetknięcie się ze stroną błędu 404 może być bowiem doświadczeniem niezwykle frustrującym, zwłaszcza, jeżeli konkretne informacje lub usługi stanowią pilną potrzebę użytkownika. Jednocześnie nie ma się co oszukiwać — pojawienie się tego błędu w witrynie jest najprawdopodobniej nieuniknione, a zatem należy się do takiej sytuacji stosownie przygotować.

To wszystko wymusza poważne i rzetelne podejście do tematu designu strony z kodem 404, zarówno pod kątem oprawy wizualnej, jak i znajdujących się na niej treści. Jeśli dopiero tworzysz stronę, niech Twój zespół z zakresu UX i UI o to zadba (tutaj przeczytasz o różnicach między UX i UI).

Własna strona 404 – jak ją zaprojektować?

Odpowiednio zaprojektowana i pomocna strona 404 daje wyraźny sygnał, że zależy nam na użytkowniku. Jak najlepiej zrozumieć jego odczucia? Musisz wejść w jego rolę i zastanowić się, czego Ty sam oczekujesz, widząc taką podstronę. Przede wszystkim strona błędu 404, to wycinek, który musi być spójny z całością witryny.

Spójna identyfikacja wizualna

Jeżeli projekt Twojej strony zawiera charakterystyczne elementy wizualne, to powinny się one znaleźć także na stronie 404. To samo dotyczy kolorystyki — czcionki, kolory linków, przycisków i innych składowych. Bohaterem Twojego brandu jest określona postać, persona stworzona na potrzeby identyfikacji wizualnej? Doskonale! Niech więc również się na niej pojawi.

Czytelny komunikat

Komunikat powinien być prosty i zrozumiały, pozbawiony technicznego języka. Zdanie “Strona, której szukasz, nie została odnaleziona” spełni swoje zadanie, choć oczywiście bardziej kreatywne podejście jest jak najbardziej wskazane.

Warto dodać czytelny Call to Action, tak aby użytkownik, który może być zdezorientowany wystąpieniem błędu, wiedział co może w tej sytuacji zrobić. Taki komunikat może brzmieć następująco: “Zostań z nami i sprawdź naszą ofertę”, “Skorzystaj z naszej wyszukiwarki”, “Przejdź do [dana podstrona]” lub w ostateczności “Wróć na stronę główną”.

Jeśli na stronie stosujesz komunikację bezpośrednią, humorystyczną, to warto zastosować ją także na stronie 404 — wszystko musi być spójne. Użytkownicy często doceniają humorystyczne elementy czy komunikaty.

Linki do powiązanych stron 

Bardzo ważne jest, by jasno powiadomić odbiorcę, co się właśnie wydarzyło oraz wskazać możliwe przyczyny. Strona 404 wcale nie musi być kojarzona wyłącznie z błędem. Wykorzystaj szanse, jakie daje. Podlinkuj najważniejsze strony, które użytkownik może chcieć odwiedzić. Nie tylko wpłynie to na użyteczność strony, ale także na linkowanie wewnętrzne, o które należy dbać podczas pozycjonowania strony internetowej.

Dokąd powinny prowadzić linki? W przypadku sklepu internetowego można poprowadzić linkowanie do kategorii produktowych lub wręcz umieścić na stronie z błędem karuzelę produktową. Na stronach błędu 404 w witrynach, które nie są sklepami, można dodać linki do oferowanych usług lub bloga.

Wewnętrzna wyszukiwarka

Poza dodaniem linków, dobrą metodą na utrzymanie użytkownika na stronie jest umieszczenie na stronie 404 wewnętrznej wyszukiwarki. Dzięki temu będzie on mógł samodzielnie poszukać interesującego go produktu bądź usługi.

Dokładnie takie rozwiązanie pojawiło się na stronie apple.com:

Strona 404 — jak zrobić ją dobrze i co powinna zawierać ze względu na SEO i UX?

Dodatkowo na podstronie z błędem umieszczono link do mapy serwisu, w której można znaleźć wszystkie strony z produktami Apple, informacjami na temat tej marki oraz obsługą klienta.

Pozytywne doświadczenia

W kontekście strony 404 dobrym pomysłem może być umieszczenie aktualnych promocji i rabatów na konkretne produkty, które zainteresują użytkownika. Dzięki temu w prosty sposób można przekuć jego frustrację w pozytywne doświadczenia i dalszą chęć interakcji ze stroną.

Dobrym przykładem jest tutaj Marketer Plus:

Strona 404 — jak zrobić ją dobrze i co powinna zawierać ze względu na SEO i UX?

Każdy, kto trafił na stronę 404, otrzymał kod z 10% rabatu przy zamówieniach w sklepie. W ostatecznym rozrachunku niezadowolony użytkownik skorzystał więc na całej sytuacji.

Możliwość zgłoszenia problemu

Dodanie na własnej stronie błędu 404 informacji kontaktowych, to skuteczna metoda na poradzenie sobie z niezadowoleniem użytkownika spowodowanym napotkaniem problemu. Dzięki temu będzie on mógł zgłosić błąd, a Ty zyskasz szansę na ustosunkowanie się do wszystkich jego wątpliwości. Takie działania wzmacniają więź klienta z marką i dowodzą tego, że właścicielowi witryny zależy na jej użytkownikach.

Przykładem takiego podejścia do sprawy jest Castorama:

Strona 404 — jak zrobić ją dobrze i co powinna zawierać ze względu na SEO i UX?

Użytkownik może zadzwonić na podany numer telefonu i zgłosić występujący problem. Rozwiązanie to daje możliwość dostarczenia mu spersonalizowanego doświadczenia i uzyskania odpowiedzi na wszystkie wątpliwości.

Co powinna zawierać strona 404?

  • Wyraźny komunikat o tym, że dana strona nie istnieje
  • Linki do najważniejszych produktów, usług, kategorii lub bloga
  • Produkty o podobnych właściwościach do tych, które szukał użytkownik, bestsellery, promocje oraz nowości w ofercie
  • Komunikaty w języku odpowiadającym wersji językowej strony

Ponadto, w formie przyjemnych dodatków poprawiających doświadczenia użytkownika na stronie mogą się pojawić:

  • Grafiki przyciągające wzrok
  • Możliwość zgłoszenia uszkodzonego linku
  • Wewnętrzna wyszukiwarka (pole do wpisania zapytania)
  • Informacje kontaktowe (numer telefonu, adres e-mail bądź linki do mediów społecznościowych)

Przykłady dobrych stron 404

Poniżej kilka przykładów stron, gdzie strona 404 wychodzi naprzeciw oczekiwaniom użytkownika.

Otomoto

Serwis otomoto.pl postawił na humor. Luźne nawiązanie do nawigacji samochodowej jest tu bardzo ciekawym zagraniem, które może przypaść do gustu użytkownikom:

Strona 404 — jak zrobić ją dobrze i co powinna zawierać ze względu na SEO i UX?

Elementem wymagającym poprawy w tym przykładzie jest jednak dobór proponowanych stron. Lepszym wyborem od strony głównej oraz strony “Pomoc” byłoby zaproponowanie użytkownikowi przejście na podstrony różnych rodzajów pojazdów, jak np. samochody czy motocykle, najpopularniejszych modeli lub marek.

IKEA

Z kolei ikea.com w polskiej wersji swojego serwisu postawiła na karuzelę z produktami, nad którą znajduje się link do strony głównej.

Strona 404 — jak zrobić ją dobrze i co powinna zawierać ze względu na SEO i UX?

Inne rozwiązanie wizualne zastosowano w przypadku wersji anglojęzycznej strony:

Strona 404 — jak zrobić ją dobrze i co powinna zawierać ze względu na SEO i UX?

Subtelne nawiązanie do drewnianych sztućców, które można znaleźć w alejkach sklepowych, oraz do innych artykułów sprawia, że strona błędu 404 jest spójna z marką.

Helion

Bardzo ciekawym sposobem na przekucie strony 404 w coś atrakcyjnego i korzystnego dla użytkownika jest to, co wdrożono w serwisie helion.pl:

Strona 404 — jak zrobić ją dobrze i co powinna zawierać ze względu na SEO i UX?

Mamy nie tylko link do strony głównej, ale zareklamowaną ofertę specjalną!

Porsche

Ciekawą stronę 404 z oryginalną grą słów zaproponowało porsche.pl.

Strona 404 — jak zrobić ją dobrze i co powinna zawierać ze względu na SEO i UX?

Komunikat informuje o wystąpieniu błędu i w błyskotliwy sposób odnosi się do klasycznego modelu samochodu Porsche: 911.

Mercedes-Benz

Równie ciekawie problem strony 404 rozwiązał inny producent z branży motoryzacyjnej: Mercedes-Benz.

Strona 404 — jak zrobić ją dobrze i co powinna zawierać ze względu na SEO i UX?

W odróżnieniu od swojego konkurenta, producent samochodów ze Stuttgartu proponuje prosty i czytelny komunikat o wystąpieniu błędu. Jednocześnie na stronie znajdują się linki do sklepu, strony głównej konfiguratora, katalogu modeli samochodów oraz strony kontaktowej. Wszystko to okraszone jest ciekawą grafiką pasującą do stylu komunikacji marki.

NowyMarketing.pl

Na koniec jeszcze spójrzmy na stronę z kodem 404 na domenie nowymarketing.pl:

Strona 404 — jak zrobić ją dobrze i co powinna zawierać ze względu na SEO i UX?

Strona zrobiona z humorem, spójna z pozostałą częścią serwisu i linkiem do strony głównej.

Strona 404 – zrób to dobrze!

Wiele serwisów stawia na nieszablonowe rozwiązania, które trafią do ich odbiorców. Warto wyróżnić się na tle konkurencji i zaistnieć w świadomości użytkowników. Niebanalna podstrona błędu to doskonałe miejsce, w którym dział marketingu wespół z działem graficznym mogą puścić wodze fantazji.

Zapisz się do newslettera

Pozwól się zaskoczyć nowościami, poradami, darmowym dostępem do materiałów edukacyjnych. Otrzymuj powiadomienia o wpisach na naszym blogu i nie tylko!

Index

Zapisz się do newslettera

Pozwól się zaskoczyć nowościami, poradami, darmowym dostępem do materiałów edukacyjnych. Otrzymuj powiadomienia o wpisach na naszym blogu i nie tylko!