Na jakich kanałach społecznościowych powinna być Twoja marka?  Część 1.

Większość z nas posiada konta na portalach społecznościowych, nic dziwnego zatem, że coraz więcej marek i organizacji decyduje się na wdrożenie działań marketingowych na platformy social media. Przy rozrastającej się ofercie dostępnych kanałów i ich możliwości, prędzej czy później pojawia się pytanie: na jakich platformach powinna być moja firma?

Z poniższego artykułu dowiesz się, jak dobrać odpowiednie kanały social media w zależności od grupy docelowej, branży oraz zasobów firmy. Tę część poświęcamy platformom: Facebook, Instagram i LinkedIn. Zapraszamy!

Gdzie powinna się znaleźć Twoja marka?

Równolegle z tytułowym pytaniem pojawiają się rozterki: czy moja firma powinna być wszędzie? Mogłabym powiedzieć, że to zależy. Jednak prawdziwa i szczera odpowiedź jest prosta: nie, Twoja firma wręcz nie powinna być wszędzie. Dlaczego? Pozwól, że przedstawię Ci najpopularniejsze platformy i ich wyróżniki.

Facebook

Statystyki mówią same za siebie, należący do spółki META Facebook jest jednym z najpopularniejszych kanałów społecznościowych. Według danych* platforma posiada ponad 22 miliony polskich użytkowników, co odpowiada aż 58% populacji kraju. Większość stanowią tutaj osoby do 44 roku życia, a najbardziej liczną grupą są użytkownicy w wieku 25-34 lat. Z Facebooka korzysta więcej kobiet (53,7%) niż mężczyzn.

Mimo że większość użytkowników korzysta z platformy głównie do utrzymywania kontaktu z rodziną i znajomymi, nie należy bagatelizować jej biznesowego potencjału. Możliwość wieloformatowych publikacji, przestrzeń na wstawianie aktywnych linków oraz intuicyjny interfejs znacząco usprawniają stały kontakt z klientem, co wpływa na efektywną komunikację marki, a następnie na wzrost sprzedaży. Reklamy Facebook Ads są potężnym motorem promocji marki w social mediach, które skutecznie wspierają działania organiczne. Co ważne, Facebook oferuje najszerszą możliwość targetowania reklam i określania celów wśród wszystkich kanałów społecznościowych. 

Dużą zaletą Facebooka, poza ogólną, ogromną liczbą użytkowników i zaawansowanego narzędzia reklamowego, jest fakt, że posiada najszerszy rozkład wieku. Choć największą grupę stanowią osoby w wieku 25-34 lat, z platformy korzystają również przedstawiciele pokoleń X oraz Baby Boomers. Jest to szczególnie ważna informacja, jeśli grupę docelową Twojej firmy stanowią osoby powyżej 35 roku życia. 

Na jakich kanałach społecznościowych powinna być Twoja marka?  Część 1.
Przykładowy post publikowany na Facebooku

Facebook jest zwyczajowo uznawany za podstawowy, niemalże obowiązkowy kanał komunikacji, który warto prowadzić, nawet jeśli przynosi (pozornie) mniejsze zaangażowanie niż inny portale. Umożliwia dotarcie do najszerszego grona odbiorców i stanowi wartościową przestrzeń reklamową.

*Żródło: NapoleonCat Social Media Users in Poland Dec. 2021

Instagram

Jest z nami już od 12 lat i stanowi kolejne miejsce do efektywnej komunikacji i prezentacji Twojej marki. Aplikacja, która początkowo służyła głównie do wymieniania się zedytowanymi zdjęciami, dynamicznie przekształciła się w potężną platformę opiniotwórczą, z której korzysta już ponad miliard użytkowników na świecie. W Polsce jest to już 11,3 miliona osób. 

Warto zauważyć, że platforma ta posiada znacznie więcej użytkowników do 34 roku życia (ok. 75%) niż Facebook (ok. 55%), a grupa osób powyżej 45 roku życia stanowi jedynie 9% (ok. 25% na Facebooku).* Również z tej aplikacji korzysta więcej kobiet niż mężczyzn.

Na Instagramie bardzo dobrze odnajdą się marki z branży fashion, kosmetycznej, podróżniczej czy oferujące lifestyle’owe dodatki. Aplikacja daje też ogromne pole działań dla całej branży gastronomicznej, ludzie jedzą oczami — nic się lepiej nie klika niż estetyczne zdjęcia posiłków, prawda? Nie znaczy to oczywiście, że jeśli Twoja firma nie należy do wymienionych grup, to nie powinna znaleźć się na Instagramie, wpływa na to bowiem szereg wskaźników. 

*Żródło: NapoleonCat Social Media Users in Poland Dec. 2021

Jak i jakie treści publikować na Instagramie?

Instagram opiera się przede wszystkim na materiałach wizualnych, a kluczem do sukcesu jest estetyka, spójność i niekonwencjonalne formaty. Tych ostatnich, dzięki stałym ulepszeniom ze strony aplikacji, można tworzyć naprawdę wiele: klasyczne kwadratowe zdjęcia i video, angażujące Stories, zabawne Reels, dłuższe produkcje IGTV, a nawet nagrania live. Użytkownicy Instagrama nie wybaczają niewyraźnych zdjęć, krzykliwych grafik sprzedażowych czy niespójnego feedu. Jeśli nie masz zasobów na tworzenie atrakcyjnego contentu wizualnego lub tematyka Twojej branży zdecydowanie utrudnia estetyczną, ciekawą kreację — zastanów się, czy ta aplikacja na pewno jest dla Ciebie*.

Na jakich kanałach społecznościowych powinna być Twoja marka?  Część 1.
Spójny feed na przykładzie profilu VISUS

Rozważasz założenie konta firmowego na Instagramie? Zastanów się nad swoim celem biznesowym i grupą docelową. Platforma ta jest doskonałym medium do budowania świadomości marki i jej produktów. Zwłaszcza jeśli grupą docelową Twojego biznesu są osoby z generacji Z i Y.

*Oczywiście zawsze najpierw warto odezwać się do naszego działu Social Media&Content, który stale współpracuje z teamem graficznym, kreatywność tego zespołu nie ma ograniczeń. ;)

Chcesz dowiedzieć się więcej o Instagramie? Zapraszamy do naszych artykułów o jego 4 filarach oraz sposobach na estetyczny i spójny feed

LinkedIn

LinkedIn każdego roku rośnie w siłę i zbiera w Polsce coraz więcej użytkowników. Aktualnie platforma jest dostępna w 200 krajach, gdzie łącznie zarejestrowano 722 mln kont. W Polsce natomiast jest już ich ponad 4 miliony.*

To medium społecznościowe, które wspiera prezentację i budowę świadomości marki, sprzedaż oraz umożliwia kontakt z klientem w nieco innym wymiarze niż wcześniej wspomniane aplikacje. Cytując za Adamem Gamoniem: dziś posiadanie konta na LinkedInie to tak naprawdę element biznesowego lifestyle’u.**

LinkedIn jest miejscem do dzielenia się wiedzą, wchodzenia w dyskusje biznesowe i prezentowania firmy od jej profesjonalnej strony. Częstym błędem powielanym przez marki jest publikowanie takich samych treści oraz grafik jak na Facebooku czy Instagramie. Pamiętaj, że komunikacja na LinkedInie powinna oscylować przede wszystkim między przekazem biznesowym i zawodowym. 

Czy Twoja firma powinna znaleźć się na LinkedInie? 

Według statystyk, z platformy korzysta najwięcej użytkowników z branż: IT, medycznej, budowlanej, edukacyjnej oraz retail, czyli handlu detalicznego.

Poza tradycyjnymi publikacjami platforma oferuje szereg dodatkowych aktywności, które może podjąć firma wraz ze swoimi pracownikami. Są to między innymi: publikacje artykułów, tworzenie i udział w grupach dyskusyjnych, kreowanie profesjonalnych ogłoszeń rekrutacyjnych oraz oczywiście prowadzenie płatnych kampanii reklamowych na LinkedIn, które są nieco droższe niż na Facebooku, lecz równie skuteczne. Funkcją LinkedIna, z której warto skorzystać, jest również możliwość tworzenia ankiet, które mogą zostać wykorzystane do badania opinii klientów oraz partnerów biznesowych. 

Pamiętaj, że poza prowadzeniem komunikacji na profilu firmowym, warto zaktywizować również chętnych pracowników, którzy są powiązani z organizacją. Prywatne sieci kontaktów mają duży potencjał, dzięki któremu marka ma szansę zdobyć jeszcze większe zasięgi.

Na jakich kanałach społecznościowych powinna być Twoja marka?  Część 1.
Stwórz uniwersalną grafikę i zaproponuj, aby pracownicy ustawili ją jako zdjęcie w tle swojego profilu.

Chcesz założyć konto firmowe na LinkedInie? Zapraszamy Cię do naszego poradnika, z którego dowiesz się, jak to zrobić. 

* Wywiad dla Marketer+

** Źródło: raport Adama Gamonia ,,LinkedIn w Polsce w 2021 roku. Styczeń’’

Dlaczego Twoja firma nie powinna być wszędzie? 

W pierwszej części przedstawiłam Ci możliwości, szanse i ograniczenia trzech popularnych kanałów społecznościowych. Pamiętaj, że decydując się na korzystanie z danej platformy, powinieneś wziąć pod uwagę nie tylko grupę docelową oraz branżę Twojej marki, ale również zasoby czasowe, ludzkie oraz contentowe. W budowaniu profesjonalnego wizerunku marki należy pamiętać o zasadzie: mniej znaczy więcej. Zdecydowanie korzystniej jest zaangażować swoje siły w mniejszą liczbę kanałów, ale działać w przemyślany sposób, dokładnie i jakościowo, aniżeli zdecydować się na niedopracowaną bądź identyczną komunikację na kilku z nich. 

Zależy Ci na wprowadzeniu swojej marki w świat social mediów, ale nie czujesz się na siłach? A może Twoja firma już prowadzi konta firmowe, ale wolisz skupić swoje działania wokół rozwoju biznesu? Zostaw marketing specjalistom — napisz do nas.

Nasze działy odpowiadające za promocję w kanałach społecznościowych przeprowadzą audyt Twoich kont, wybiorą korzystne platformy dla Twojego biznesu oraz zaproponują i wdrożą strategię promocji. Dział Social Ads zadba o Twoje płatne kampanie i widoczność w platformach, a Social Media&Content wraz z grafikami za oprawę wizualną oraz contentową. Połączenie działań tych teamów to gwarancja wzrostu świadomości marki i profesjonalnego wizerunku w kanałach społecznościowych.

0 0 głosy
Ocena
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

newsletter

Zapisz się do newslettera!

Nowości, porady, informacje o usługach zwiększających rentowność, darmowe materiały edukacyjne i dużo więcej. Wybierz jaka treść Cię interesuje i ciesz się swoją dawką wiedzy!

Wiedza to potęga, przeczytaj również:

Czym są rozszerzenia reklam Google Ads i jak je wdrożyć?

Czas czytania 8 min W świecie reklam Google Ads, gdzie walka między konkurencją o klienta jest zacięta, a uwaga użytkowników krótka, kluczowe jest wykorzystanie wszelkich dostępnych narzędzi w celu wyróżnienia się spośród tłumu. Wszyscy reklamodawcy walczą o to, aby to właśnie ich kreacja była najbardziej klikalna i zachęcająca do konwersji. Jednym z podstawowych sposobów na osiągnięcie tego jest używanie rozszerzeń reklam w sieci wyszukiwania.

Czytaj więcej >

Consent Mode – klucz do skuteczności strony i kampanii reklamowych

Czas czytania 2 min W dobie rosnącej świadomości na temat prywatności danych, właściwe zarządzanie zgodami użytkowników na stronach internetowych staje się nie tylko wymogiem prawnym, ale także kluczowym elementem budowania zaufania i transparentności. Wdrożenie skutecznego systemu do zarządzania zgodami jest niezbędne dla każdego właściciela witryny, szczególnie jeśli korzysta z narzędzi takich jak Google Analytics i Google Ads. Jest to istotne nie tylko z punktu widzenia zgodności z przepisami, takimi jak RODO, ale także dla zapewnienia maksymalnej efektywności narzędzi analitycznych i reklamowych.

Czytaj więcej >
0
Podziel się swoimi przemyśleniami, zostaw komentarz!x

Zapisz się do newslettera.

Poznawaj nowości w marketingu internetowym i porady dotyczące rozwoju biznesu!